Metodický portál - moderní pomocník pro učitele

Vydáno:

Učitelská veřejnost již dlouho volala po prostoru, kde by mohla sdílet své nápady a postupy. Díky Metodickému portálu www.rvp.cz byla učitelům dána možnost podílet se na tvorbu vzdělávacích metod a obsahů. Po jeho více než pětileté existenci lze konstatovat, že se jedná o smysluplnou a úspěšnou platformu, která svou podobou nemá v současné době v české republice obdoby.

Metodický portál – moderní pomocník pro učitele
Bc.
Armin
Sandmann
M. A.
PR manažer projektu Metodika II., VÚP
Myšlenka Metodického portálu vznikla před sedmi lety, kdy se v rámci podpory pro tvorbu a realizaci ŠVP hledal
efektivní způsob přenosu informací.
Logická volba padla na elektronické médium a síť internet, který umožňuje rychlý a velmi variabilní způsob pomoci. Od roku 2004 se tak postupně začala vytvářet platforma pro výměnu zkušeností. V následujícím roce byla spuštěna zkušební verze portálu a od poloviny roku 2006, již v rámci projektu Metodika financovaného ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu, se rozběhl jeho ostrý provoz. Hned od počátku bylo snahou realizačního týmu, aby se z Metodického portálu MŠMT, provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze (dále VÚP), stal
renomovaný živý portál věnovaný podpoře učitelské profese.
MODULOVÉ USPOŘÁDÁNÍ
Uživatelé Metodického portálu www.rvp.cz si už zvykli na
rozdělení obsahu do klasického rozcestníku
podle typu vzdělávání, tedy na předškolní, základní, gymnaziální, speciální a také na odborné vzdělávání. Tento základní rozcestník ani do budoucna nezmizí z úvodní stránky tohoto webu, dokonce byl průběžně rozšířen o jazykové a základní umělecké vzdělávání. Stal se filtrem pro procházení tzv. modulů, které vlastně ztělesňují nejdůležitější inovaci Metodického portálu. Moduly coby vzájemně provázaný celek tvoří jádro Metodického portálu, které by tak mělo co možná nejvíc vyhovovat potřebám učitelské praxe.
Na portálu nalezneme
3 obsahové moduly
– digitální učební materiály, články a odkazy.
Digitální učební materiály
představují úložiště didaktických nápadů a materiálů, o něž se aktivní učitelé dělí se svými kolegy. Těchto materiálů lze okamžitě využít ve třídě. Zde se dá konstatovat, že tato část portálu získává na stále větší popularitě. Články, to je vlastně nejstarší část portálu, která obsahuje příspěvky zabývající se vším z oblasti didaktiky – od popisu projektů přes inovativní metodiky pro jednotlivé předměty až po vědecké statě. Podstatné také je, že vše je
garantované, to znamená, že příspěvky projdou před vystavením na portálu odbornou recenzí. Třetí „obsahový“ modul představují
odkazy, které shrnují vše, co se týká práce učitelů. Kromě toho k portálu neodmyslitelně patří i modul
e-learning
s nabídkou akreditovaných vzdělávacích kurzů.
KOMUNITNÍ ČÁST
Druhou část modulů lze nazvat komunitní a obsahuje sekce –
diskuze, Wiki, blog a digifolio. První ze čtyř jmenovaných je vybudována jako
moderované diskuzní prostředí, v němž si učitelé mohou vyměňovat zkušenosti a názory.
Wiki
navazuje na světově velmi populární internetovou encyklopedii, což znamená, že i zde se jedná o společné dílo a průběžné doplňování obsahu, který se týká výhradně pedagogických záležitostí. V souvislosti s Wiki lze hovořit o společných výukových projektech, tematických plánech či učebních textech, tentokrát už bez garance VÚP.
Typickým komunitním představitelem moderní internetové doby jsou blogy, jinými slovy místo, v němž může jeho uživatel svobodně vyjádřit svůj názor, který zároveň vystaví veřejné oponentuře. Poslední částí z komunitní sféry je
digifolio, díky němuž mají učitelé možnost založit si své vlastní elektronické portfolio. Podle manažera projektu Lukáše Križka může digifolio posloužit učitelům jako jejich výkladní skříň a dodává:
„Pokud by pedagogové využívali digifolio jako své profesní portfolio, mohli by získat více kontaktů na zajímavé lidi a možná i více pracovních nabídek.“
PORTÁL BUDOUCNOSTI
Nejnavštěvovanější internetový portál z oblasti školství
je podle jeho uživatelů nejkomfortnější a obsahově nejužitečnější platformou, která je dnes pedagogům k dispozici. VÚP se podařilo atraktivitou Metodického portálu přesvědčit i počítačově poněkud váhavější učitele, aby vstoupili do světa informačních technologií. Ale především se povedlo
usnadnit kantorům práci.
„Je to interaktivní místo, kde se nachází zajímavé informace na konkrétní téma z různých zdrojů. Takový prostor je pro učitele unikátní,“
konstatuje Ondřej Neumajer, náměstek ředitelky VÚP.
Denně portál navštíví v průměru 8 500 jedinečných IP adres a od spuštění provozu jej navštívilo celkem více než 9 milionů návštěvníků. Zatímco v roce 2009 byla jeho průměrná návštěvnost 3 300 uživatelů, v druhé polovině roku 2010 to bylo již přes 7 000 uživatelů. Právě modulární uspořádání a rozšíření působnosti na všechny typy škol je až dodnes argumentem oblíbenosti u učitelů. Lukáš Križko hodnotí aktuální situaci takto:
„Mám pocit, že se s vývojem portálu změnil i pohled učitelů na něj. Lze to především vysvětlit tím, že tam opravdu
najdou to, co potřebují.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Vzdělávání koordinátorů EV
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz