Mentoring začínajících učitelů

Vydáno:

Naše škola byla vybrána do projektu „Mentoring začínajících učitelů“ organizovaného Bussiness Leaders Forem, jehož členy jsou menší i větší české firmy a také zahraniční společnosti působící v českém prostředí.

Mentoring začínajících učitelů
Mgr.
Michaela
Pažoutová
 
ředitelka ZŠ Mníšek pod Brdy
Důvodů, které vedly k zapojení do tohoto projektu, je hned několik. Hlavním je samozřejmě
nízký kredit učitele v naší společnosti.
Nechci zde rozebírat, proč tomu tak je, ale je to fakt, na který si stěžují sami učitelé. Ti, kteří s tím chtějí něco udělat, na sobě neustále pracují. Vystudování pedagogické fakulty ani jiné vysoké školy nemůže být samozřejmě konečnou metou ve vzdělávání učitele. Pokud se podíváme na naše žáky, jsou opravdu jiní, než jsme bývali my nebo naši rodiče. Jsou podstatně zvídavější, zdatní v IT technologiích, a pokud je bude vzdělávat schopný učitel, budou i oni schopni obstát v naší společnosti.
V současné době si učitel ve své třídě nemůže hrát na autoritu, před kterou se žáci rozklepou, ale
jejich partnerem, který jim pomůže, poradí a nebude je zesměšňovat, pokud nebudou něčemu rozumět.
Rozumný učitel se snaží své žáky vyučovat způsobem poznávání, vlastními zkušenostmi, poznáním vlastní chyby. Tento projekt může zapojeným školám ukázat hodně nejen z akademické sféry, ale i z byznysu. Toto vidím jako velmi přínosné pro zapojené učitele. Sama s tím mám zkušenost při přijímání nových zaměstnanců. Většinou ti pedagogové, kteří si prošli během života nejen školstvím, ale i např. soukromou sférou, mohou žákům předávat podstatně větší zkušenosti z reálného života.
Proto jsem neváhala naši školu přihlásit. A to zejména proto, že jakákoli setkávání s kolegy ze školství, výměna zkušeností a poznatků (pozitivních i těch negativních) můžou dát učitelům více, než když si na tyto zkušenosti budou muset přicházet postupně sami. Když byla naše škola v tomto projektu vybrána mezi podpořené školy, měla jsem velkou radost a domnívám se, že přínos bude mít projekt nejen pro mentee, ale i pro mentora. Budou si samozřejmě předávat zkušenosti nejen mezi sebou, ale i s učiteli z jiných podpořených škol. A co je nejdůležitější? To, že námi vybraný
mentor
i
mentee
mají o setkávání a výměnu zkušeností zájem. Učitel, který nechce naslouchat názorům a zkušenostem druhých, není podle mého názoru dobrým učitelem. Protože nakonec i žáci nás mohou někam posunout. Jen se musíme naučit jim naslouchat.
Ondřej Solnička, učitel ZŠ Mníšek pod Brdy, mentee, odpovídá na otázku, proč se zapojil do projektu:
„Do projektu jsem se přihlásil kvůli zvědavosti a touze získávat poznatky a zkušenosti v oblasti pedagogického procesu. Rád bych znalosti nabyté během tohoto projektu předával dál, ať již formou mentorování, nebo při vedení lidí a řízení pedagogického procesu.
Věřím, že hlavním přínosem budou kontakty a společné diskuze o problematice a zvládání pedagogického procesu. Partnerský přístup k dětem je pro mě velmi důležitou součástí samotné výuky. Se žáky komunikuji jako s partnery a tento přístup se mi zatím velmi osvědčil. Žáci vědí, co si mohou dovolit a co již v pořádku není, ale také si uvědomují, že mají možnost vzniklé problémy společně vyřešit.“
O PROJEKTU
Mentoring začínajících učitelů
je projekt, který v roce 2014 založila platforma
Business Leaders Forum
s cílem zvýšit kvalitu výuky na základních školách, a předejít tak vysoké fluktuaci učitelů, s níž se české školství potýká, jak vyplývá z dat organizace EDUin. Podle stejného zdroje patří Česká republika mezi 5 ze 33 zemí OECD, které věnují na vzdělání méně než 5 % HDP.
Nedostatek financí negativně ovlivňuje motivaci učitelů, kteří pak často ze škol odcházejí do jiných oborů, pokud do učitelské praxe vůbec nastoupí. Důsledkem je přetížení čerstvých absolventů na základních školách.
„Ve škole nejvíce času trávíte nad tím, co vám nejde, v byznyse se naopak hledá, co vás baví, protože v tom jste nejlepší,“
ukazuje stávající rozlišnost mezi byznysem a školou patron projektu Jan Mühlfeit, prezident Microsoft pro Evropu. Podle Mühlfeita je právě
vzdělávání klíčové pro nastartování ekonomického růstu země.
O kampani Hodina hrdinů
Ve spolupráci s kreativním týmem internetového obchodu ZOOT vznikla na podporu tohoto projektu kampaň Hodina hrdinů. V rámci projektu ZOOT DOBRO vznikla série triček s motivy superhrdinů, jejichž zakoupením veřejnost přispívá na další rozvoj programu Mentoring začínajících učitelů.
www.csr-online.cz
,
www.zoot.cz/dobro
Projekt ve školním roce 2014/2015 přinese podporu sedmi vybraným školám.
„Výběr učitelů, škol a vymezení kompetencí jednotlivých účastníků mentoringu podléhá řadě pravidel, aby byla vzájemná spolupráce co nejpřínosnější,“
říká Vladimíra Bendová, koordinátorka projektu z Business Leaders Forum, a dodává:
„Náš projekt si klade za cíl zvýšit prestiž učitelského povolání, a tím pádem i zájem mladých lidí o povolání učitele, což by mělo zastavit problém se stárnoucí populací učitelů.“
Kritéria pro výběr základních škol jsou následující:
 
Škola s konkrétní vizí rozvoje dítěte, důrazem na individualitu a nevýlučnost
 
Neexistence obdobného projektu většího rozsahu na škole
 
Přítomnost alespoň jednoho začínajícího učitele (0–2 roky profesních zkušeností)
 
Začínající učitelé naukových předmětů druhého stupně (fyzika, chemie...)
 
Dopravní dostupnost maximálně 1 hodinu z Prahy
 
Předejít kumulaci funkcí (ředitel nebo zástupce ředitele ve funkci mentora)
Mentoring začínajících učitelů má ambici přispívat každoročně ke zvyšování prestiže učitelského povolání, a tím i kvality celého školského systému. Zapojte se také.
http://www.csr-online.cz/podpora/mentoring-zacinajicich-ucitelu

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz