Matematika v médiích aneb Jak na řešení slovních úloh netradičně

Vydáno:

Řešení slovních úloh je jedním ze zásadních problémů výuky matematiky jak na základních, tak středních školách. Úspěch při řešení slovní úlohy je totiž podmíněn porozuměním textu úlohy a následně matematizací předloženého problému. Řada žáků v této kombinaci čtenářské a matematické gramotnosti selhává. Učitelé zase často nevyužívají celý potenciál, který slovní úlohy nabízejí.

Matematika v médiích aneb Jak na řešení slovních úloh netradičně
RNDr.
Eva
Zelendová,
vedoucí oddělení pro matematické, přírodovědné a digitální vzdělávání NÚV, garantka vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace
MATEMATICKÁ A ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST RUKU V RUCE
Jednota českých matematiků a fyziků spolu s Národním ústavem pro vzdělávání podrobně rozpracovala metodiku, která si klade za cíl tvorbu a využití slovních úloh ve výuce matematiky zlepšit. Odborníci se zaměřili na aktuální texty v médiích, které lze použít jako materiál pro vytváření i řešení slovních úloh. Texty, tabulky nebo grafy, jimiž jsou žáci a studenti denně obklopeni, mají posílit jejich motivaci i zájem o porozumění řešeným problémům.
Zasazením slovní úlohy do různých situací a kontextů (sociálních, geografických, historických, technických, uměleckých apod.) lze rozvíjet všechny
kompetence a celý matematický obsah dle definice matematické gramotnosti. Důraz na porozumění textu, vysuzování z přečteného, sdílení a pochopení textu pomáhá rozvíjet gramotnost čtenářskou.
Při vlastní práci s textem v malých žákovských skupinách učitelé získají prostor pro podporu učení s porozuměním tím, že žákům dají příležitost k vymýšlení otázek. Tímto způsobem lze postupně zvyšovat myšlenkovou náročnost kladením náročnějších otázek, a tím podporovat opravdové učení s porozuměním.
PODPORUJTE PRÁCI VE SKUPINĚ
Každý žák je individualita a má individuální vzdělávací potřeby. Většina lidského učení je však sociálním procesem, při němž ten, kdo se učí, nějak spolupracuje s ostatními. Výzkumy učení spoluprací podporují názor, že úspěšná skupinová činnost rozvíjí schopnost sociálního i kognitivního učení.
Proto je třeba zdůraznit zásadní roli kooperativního učení neboli učení s druhými ve dvojici, v malých i větších skupinách. K jeho výhodám patří vedle prohlubování sociálních dovedností, které se uplatňují ve společné práci a ve vzájemné komunikaci, také posilování rozumových dovedností v důsledku nutnosti vysvětlovat jeden druhému, domlouvat se o významech a řešit vzájemné problémy.
Na učiteli je pečlivé plánování jak velikosti, tak složení skupin, jejich řízení (je vhodné s žáky vymyslet několik pravidel pro společnou práci) a také zhodnocení průběhu a výsledku skupinové práce. Žáci by měli sledovat, jak si ve vzájemné spolupráci počínají, a ujasnit si, čemu se naučili.
VÝBĚR TEXTŮ: ROZVÍJENÍ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI VE VŠECH PŘEDMĚTECH
Požadavek na to, aby se čtenářská gramotnost žáků rozvíjela ve všech předmětech, nemusí být ve sporu s oborovým zaměřením daného předmětu. Je známo, že skrze čtení se může do předmětů dostat více metod aktivního učení, které jsou se čtením spojeny. Jakmile se žáci se čtením v předmětu sžijí, vzrůstá postupně jejich kompetence k učení. Kromě toho má čtení prokazatelný vliv na rozvoj obecného myšlení žáků.
Média nabízejí širokou škálu rozmanitých textů: od zpravodajských příspěvků nabitých fakty přes popularizační články různé kvality a odborné úrovně až po multimediální záznamy nebo nelineární texty, jako jsou grafy, diagramy, tabulky, modely, matematické zápisy, obrázky, náčrtky či fotografie. Mezi velmi jednoduché texty, které lze využít pro rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti, patří stručné nápisy a piktogramy. Dalšími, méně obvyklými texty pro rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti jsou texty odborné i popularizační, tabulky, obrázky, předpovědní mapy, reklamní letáčky, online ročenky, křížovky a také komiks.
Při výběru textu je třeba zvážit délku textu a jeho „zajímavost“ vzhledem k cílové žákovské skupině.
Metodiku Matematika v médiích bude možno na konci ledna získat na stránkách SUMA JČMF.
Ukázka motivačního textu, který byl doplněn tabulkou výsledků a aktivit pro žáky 1. stupně základní školy:
Všech pět českých reprezentantek se postavilo na start desetikilometrového stíhacího závodu finálového kola Světového poháru v ruském Chanty-Mansijsku. Nejvíce se dařilo Veronice Vítkové, která po čtvrtém místě ve sprintu vybojovala tentokráte pátou příčku. Gabriela Soukalová stejně jako ve sprintu uzavírala elitní desítku. Eva Puskarčíková doběhla osmnáctá a zajistila si účast v nedělním závodě s hromadným startem. Jitka Landová si po bezchybné střelbě polepšila o 32 míst až na 24. pozici! A tak nebodovala jen 50. Bára Tomešová. Vyhrála Darja Domračevová z Běloruska před německým duem Laura Dahlmeierová, Franziska Preussová.
Zdroj: http://www.biatlon.cz/ceske-reprezentantkyzabojovalyve-stihacim-zavode/
Příklad zadání aktivit pro žáky:
1)
Můžete z textu určit, kolik závodnic se zúčastnilo stíhacího závodu? Kolik bylo našich závodnic?
2)
Doplňte jména na stupně vítězů.
3)
Z textu vypište jména českých závodnic. Zkuste jim zaměnit jména a příjmení. Například máme závodnice Veroniku Vítkovou a Gabrielu Soukalovou. Záměnou může vzniknout Veronika Soukalová nebo Gabriela Vítková. Určete největší možný počet různých kombinací všech jmen a příjmení.
4)
Rozhodněte o správnosti následujících tvrzení a rozhodnutí zdůvodněte:
a)
Franziska Preussová přijela do cíle 15,9 sekundy po Darje Domračevové. Ano / Ne
b)
Byl to závod s hromadným startem.
Ukázka motivačního textu a aktivit pro žáky střední školy:
V České republice po horkém létě houby téměř vůbec nerostou, ale Slováci z okolí Trenčína se už mohou pochlubit nálezem téměř 800 hřibů dubových. K rekordnímu nálezu jim dopomohly nedávné deště v okolí města. Jak informuje televize Markíza, čtyři chlapi se o víkendu vydali na houby. „Dostali jsme telefonát od kamarádů, že rostou. Tak jsme se vydali do lesa a tady je výsledek,“ říká jeden z houbařů. Místo sběru zůstává přísně tajné. „Bylo to území dva krát dva kilometry,“ nechtěli chlapi víc prozradit. Většinu dubáků prý rozdají kamarádům, rodině a sousedům.
Zdroj: http://www.novinky.cz/koktejl/379256-slovenskymhoubarum-se-povedl-nalez-o-nemz-si-ticestimohou-nechat-jen-zdat.html
Příklad aktivit pro žáky
1)
Odhadněte, kolik kusů hřibů dubových by bylo nalezeno na celém zalesněném území ČR, kdybychom předpokládali stejnou „úrodu“ na kilometr čtvereční jako v úvodním textu.
2)
Odhad ověřte výpočtem. Jaké údaje budete k výpočtu ještě potřebovat? Využijte oddíl Složky prostředí v Online ročence životního prostředí České republiky, která je dostupná na http://issar.cenia.cz/issar/ page.php?idZ87.

Související dokumenty