Mapa společenských stereotypů

Vydáno:

Jak nastavit zrcadlo přirozené lidské potřebě „škatulkovat“? Centrum současného umění DOX vytvořilo ve spolupráci se společností EDUin interaktivní materiál, kterým chce pomoci učitelům i žákům při práci s náročným tématem: vzdělávací mapa a metodický materiál pro pedagogy s mnoha tipy pro využití ve výuce.

Mapa společenských stereotypů
Vzdělávací mapa, která otevírá diskuzi o našich předsudcích
Mgr.
Jiří
Raiterman
 
pedagog a vedoucí vzdělávacích programů v Centru současného umění DOX
Snaha otevřít diskuzi na
téma společenských stereotypů
vychází především z dlouhodobého úsilí
Centra DOX
nejrůznější stereotypy rozkrývat a narušovat. DOX se dlouhodobě soustřeďuje na výstavy se společenským přesahem: témata „postižení“, „média“, „menšiny“, „národní identita“ jsou jen krátkým výčtem z mnoha. V současné době můžete v DOXu vidět např. výstavu MODY DEMOKRACIE, která ukazuje demokracii jako křehký experiment a v níž projekty umělců z celého světa fungují jako varování a inspirace.
MAPOVÁNÍ STEREOTYPŮ
Co jsou to „stereotypy“ a proč je mapovat? Kromě toho, že nám stereotypy v rovině chování usnadňují každodenní život od čištění zubů až po sociální interakce, jde o
ustálený a zjednodušený soubor představ, které mohou být základem rasových a společenských předsudků
(např. stereotyp Němce, Ukrajince, Roma, podnikatele, bezdomovce, ale i tchyně aj.). Stereotypy zjednodušují orientaci a rozhodování a nemůžeme se jim zcela vyhnout, svět okolo sebe se učíme rozlišovat na základě podobnosti věcí a jevů, tedy jejich stereotypizací. Ustálené společenské stereotypy však podporují primitivní rozlišení „my“ a „oni“. Člověk je často přebírá v dětství či v mládí od svého okolí. Není náhoda, že si stereotypy vytváříme zejména o lidech a skupinách, s nimiž nemáme přímou vlastní zkušenost.
Mapováním (ne)znalosti vzniká motivace zkušenost získat
nebo v případě pedagogů zprostředkovat.
VZDĚLÁVACÍ MAPA UČÍ STUDENTY I PEDAGOGY
Interaktivní pracovní list formátu A3 měl být původně propagačním materiálem pro rozesílku mimo DOX. Ale vzhledem k tomu, že české školy mají stále velké mezery v existenci metodických materiálů na téma předsudků, pracovali jsme s Bohumilem Kartousem (spoluautorem mapy) s o to větší motivací. Vznikl tak propracovaný materiál s metodikou pro pedagogy, který se nedávno stal finalistou ceny pro inovativní projekty ve vzdělávání Eduína 2014. (Eduína každoročně oceňuje projekty, které přinášejí svým obsahem inovace a moderní trendy do světa vzdělávání. Projekt byl odbornou porotou vybrán mezi 76 přihlášenými projekty jako jeden z 9 finalistů.)
Mapa společenských stereotypů jsou dva listy A3:
interaktivní vzdělávací mapa určená skupinám studentů
a
metodický materiál pro pedagogy.
V materiálu pro pedagogy jsou informace o tom, jak pracovat s mapou stereotypů ve vyučování, o podporovaných oblastech podle rámcových vzdělávacích programů, o podílu médií na vytváření předsudků, ale i jak stereotypy narušovat, jak se jim bránit a jak ukončit otevřenou diskuzi o stereotypech. Setkali jste se s tím, že na vás byl ušit nějaký stereotyp?
Samotná vzdělávací mapa je určena
studentům ve věku 14 až 19 let
(poslední ročníky ZŠ a SŠ). Studenti ve skupinách po 2 až 5 s mapou pracují jednu vyučovací hodinu a minimálně stejně dlouhý čas je nutné věnovat následné
prezentaci map
a především diskuzi. Na plánku města ilustrují studenti pomocí „běžných“ situací své stereotypy a předsudky ohledně různých skupin obyvatel (majorita, postižení, Romové, bezdomovci, homosexuálové a další jsou na studentech). Variabilita a možnosti řešení hry jsou téměř nekonečné.
Bez diskuze je vzdělávací potenciál mapy nejen výrazně menší, ale učitel přichází o cenné informace o stavu předsudků ve své třídě. Na ně reaguje bezprostředně v diskuzi, což je pedagogicky nejnáročnější část a je dobré s tím počítat, ale může v budoucnu navázat i filmem, dokumentem, propojením s jiným tématem nebo třeba návštěvou vzdělávacího programu v Centru DOX, kde se na téma společenských stereotypů s ohledem na výstavní program soustředíme. Vše záleží samozřejmě na motivaci pedagogů - jiným způsobem bude mapovat a mapování využije učitel ZSV, jinak dějepisu atd.
Pedagog je
moderátorem
výměny názorů mezi skupinami a zásadní postavou při uvádění ilustrovaných situací do širšího kontextu. Pořádáme proto v DOXu v rámci metodické podpory
workshopy pro učitele
s názvem Mapování společenských stereotypů, během nichž si na vlastní kůži vyzkoušejí práci s mapou, zmapují konkrétní stereotypizované téma na aktuálních výstavách centra DOX a při workshopech spřízněných organizací. Hlavně si však vymění zkušenosti mezi sebou navzájem. Kromě možnosti stáhnout si Mapu společenských stereotypů na našem webu (http://www.dox.cz/cs/skoly-a-skupiny/mapa-spolecenskychstereotypu) jsou tyto pedagogické workshopy hlavním kanálem, kterým šíříme vzdělávací materiál s poučením dál.
Vedle už zmíněného spoluautora Mapy, Bohumila Kartouse (EDUin), se na její přípravě podílela skvěle hodnocenou grafickou úpravou Kristýna Greplová (DOX), ale i pedagogové a studenti několika škol a také zástupci půltuctu neziskovek, kteří svými nápady a zpětnými vazbami výrazně pomohli k výsledné podobě. A je už jasné, že Mapa funguje - uvedu jediný příklad: na jedné soukromé elitní škole se ukázal jako mnohem větší problém bezdomovec než Rom. To je v českém prostředí neobvyklé, ale současně to může ukazovat jen stereotyp dětí elity. Jenže v míře odsouzení bezdomovce se projevoval hlavně nedostatek natolik banálních informací (průměrný a běžný příjem v ČR, náklady na každodenní život atd.), že „před Mapou“ nikoho nenapadlo je studentům předávat. Mapa společenských stereotypů je dlouhodobý projekt a předpokládáme, že se bude dále vyvíjet a aktualizovat tak, jak se bude měnit situace ve společnosti - jde o živý materiál pro živé pedagogy a studenty.
„Na Mapě oceňuji neuvěřitelnou nápaditost a vtip. Upoutalo mě také grafické zpracování a myslím, že jde o jeden z mála materiálů, který svým vizuálem netrhá za oči osoby mladší 30 let. Za nápadité považuji také samotné rozvržení lekcí.“
Pavel Košák, koordinátor vzdělávacího programu Varianty, Člověk v tísni
„Celkově se mi nápad líbí. Je svěží, místy kontroverzní a s drobným potenciálem rozesmát nebo naštvat. Jediný problém vidím v odpovědném a odborném použití. Použití bez reflexe je nesmysl. Právě reflexe z vtipně kontroverzní hry může udělat techniku na uvědomění si smyslu a nebezpečí stereotypů.“
David Čáp, psycholog, katedra psychologie FF UK v Praze

Související dokumenty