Malý průvodce informační džunglí hoaxů a konspirací

Vydáno:

Jak se vyznat ve spletitém světě plném hoaxů a konspirací? Jak ověřovat zdroje? A jak se věnovat tématu falešných zpráv? Na položené otázky odpovídá Petr Nutil, specialista na dezinformace a zakladatel Manipulátoři.cz.

Malý průvodce informační džunglí hoaxů a konspirací
Petr
Nutil,
zakladatel Manipulátoři.cz, žurnalista
O falešných zprávách se mnoho mluví a mnoho píše. Tu vznikají seznamy nedůvěryhodných webů, tu se politici obviňují z šíření fake news, tu se tímto módním termínem nálepkuje názorový oponent. Na to podstatné jako by ale ve veřejné debatě nezbýval prostor. Nepříliš se mluví o konkrétních postupech, jak nejen na internetu odlišit pravdu od lži, jak se zorientovat v nepřehledném světě digitálních médií či jak postupovat, narazíme-li na zprávu, o jejíž relevanci máme pochybnosti. Jak si s tím má poradit učitel? A co říct žákům, jak jim napomoci v informační gramotnosti a nezávislém myšlení?
Připravil jsem souhrn zdrojů, z nichž lze při výuce mediální gramotnosti vycházet či které případně dobře poslouží i jako odrazový můstek v sebevzdělávání. Najdete v nich příručky, postupy, zmiňuji ale také možnosti přednášek či workshopů přímo pro žáky. V následujících doporučeních přitom vycházím ze souhrnné stránky Cvičení, příručky a zdroje pro školy, kterou naleznete na webu Manipulátoři.cz, a to včetně konkrétních odkazů na všechny níže zmíněné zdroje.
-
Na webových stránkách Jednoho světa na školách www.jsns.cz naleznete celou řadu tipů, lekcí a aktivit k mediálnímu vzdělávání, případně se se svou školou můžete zapojit do každoročně probíhajících Týdnů mediálního vzdělávání. Pro výuku velmi dobře využitelný je například metodický dokument 5 klíčových otázek k analýze mediálního sdělení. Jde o rozsahem nevelký, přesto však velmi praktický souhrn otázek napomáhajících v tréninku schopnosti nahlížet mediální sdělení kriticky. Zaměřuje se na analýzu zdroje samotného (kdo je autorem, proč bylo sdělení vytvořeno, kdo z něj má prospěch) i na jeho obsah (komu je zpráva určena, zda vyjadřuje spíš fakta, nebo názory, jaký používá jazyk, jaké emoce má vyvolat).
-
Kvalitně zpracovaná a zdarma dostupná příručka pro střední školy byla připravena a publikována slovenským Denníkem N. Je věnovaná fungování médií, tomu, jak se v nich vyznat, jaký je rozdíl v práci seriózních a bulvárních médií, zda můžeme médiím vůbec věřit, či tomu, zda jsou média objektivní. Práce navazuje na předchozí vzdělávací speciály, jež jsou taktéž volně dostupné, na jejichž vzniku se podíleli i učitelé a které se věnovaly například lžím na Facebooku anebo kritickému myšlení. Z těchto publikací vycházejí i konkrétní cvičení, která lze využít či se jimi inspirovat - například Jak rozeznat falešnou fotku a zmanipulovaný titulek.
-
Surfařův průvodce po internetu (www.zvolsi.info) je online dostupný materiál vzniklý v rámci studentských aktivit Masarykovy univerzity. Je příručkou, která shrnuje základní postupy k orientaci v médiích, dezinformacích a falešných zprávách, a to formou snadno přístupnou. V rámci projektu Zvol si info lze ale kromě toho zajistit i přednášku pro každou střední školu, která o ni projeví zájem.
-
Web Demagog.cz asi znáte jako server, který ověřuje výroky politiků. Kromě toho ale připravuje a nabízí středním školám workshopy, v jejichž rámci mají studenti možnost dozvědět se, jak je důležité mít kritické myšlení, jak se vyznat v záplavě informací a jak nenaletět hoaxům. Workshopy samotné existují ve dvou základních modulech - první je věnován kritickému myšlení a mediální gramotnosti a slouží jako vhodný úvod či vhled do problematiky. Detailněji zaměřený modul číslo dvě pak cílí na konkrétní práci s informacemi, na jejich ověřování a kritické vyhodnocování.
-
Z nikoli úplně malé části se lži, poplašné zprávy a různé fámy na internetu objevují opakovaně, recyklují se a jednou za čas se znovu vynoří. Je tedy užitečné vědět o existenci webových stránek, které je vyvracejí a vytvářejí jejich databázi. Jednou z nich je hoax.cz, který už 17 let shromažďuje konkrétní výskyty nebezpečných a falešných zpráv, kromě toho tam ale naleznete i databázi rozšířených podvodných e-mailů a dozvíte se, co je to phishing, scam či malware.
-
Databáze poplašných zpráv je vytvářena i na webu Manipulátoři.cz a najdete ji v sekci "Hoax". Z dalších doporučeníhodných zdrojů bych rád upozornil na české weby Faktus.info a FactCzech.cz a slovenské Myty.sk či Antipropaganda.sk. V angličtině existuje fact-checkingových webů celá řada, za všechny zmíním alespoň hoaxorfact.com a Snopes.com.
-
Za představení stojí i v rámci iniciativy Zvol si info vzniklá tištěná kniha Nejlepší kniha o Fake News, dezinformacích a manipulacích, která se věnuje tomu, co vlastně tak často opakovaná spojení fake news, dezinformace a alternativní fakta zahrnují, jak fungují, kdo a proč je vypouští a jak se jim můžeme bránit. Poněkud neskromně bych si dovolil upozornit i na svou knihu Média, lži a příliš rychlý mozek, ve které se zaměřuji na to, jak a proč nás ovlivňuje naše iracionalita, co s tím můžeme dělat a proč je potřeba kritické myšlení.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Vzdělávání koordinátorů EV
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Lesní školka
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Třídní důtka - odpověď na dotaz
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon