Mají čeští žáci školu rádi?

Vydáno:

Dokážeme na tuto otázku jednoznačně odpovědět? Naše školství prochází určitými reformami, a právě proto je tato otázka velice aktuální a zajímavá. Faktorů, které provázaně ovlivňují chuť žáka pracovat, je v současné době více než dost a některé odpovědi lze nalézt i ve výsledcích výzkumu PISA.

Mají čeští žáci školu rádi?
Bc.
Jitřenka
Valášková
 
třídní učitelka ve vzdělávacím programu Začít spolu, ZŠ Mníšek pod Brdy, Praha-Západ
Jedním z ukazatelů je patrné snižování úrovně našich žáků v různých způsobilostech, v jejichž důsledku lze u mnohých patnáctiletých očekávat problémy při uplatnění v dalším životě. Ani skutečnost, že se v posledních letech tato úroveň mírně zvyšuje, nás nemůže uklidňovat, protože v porovnání se zeměmi OECD zůstáváme stále
na spodní hranici v zájmu žáků o školní docházku.
Kde je příčina?
Pokud do školy chodí nerad žák na prvním stupni, je to na pováženou pro všechny zúčastněné. Stresu je kolem nás dospělých více, než bychom si představovali, a právě proto považuji za jeden z účinných léků na tuto bolest
alternativní vzdělávací programy.
S několika kolegyněmi na naší škole uplatňujeme ve výuce prvky
vzdělávacího programu Začít spolu
a naše přístupy generují spokojené děti, a tedy i jejich rodiče. Otevřená komunikace s rodinou od samého počátku, kooperace rodičů na vytváření prostředí a vybavenosti třídy, komunitní kruhy s dětmi, individuální přístup, pochopení, důvěra a vzájemná vstřícnost jsou zcela jistě východisky ke společnému úspěchu a reálné radosti z vykonané práce. Nutno podotknout, že alternativní vzdělávací programy samy o sobě nezaručují radostnou docházku našich žáků, ale teprve
ve vazbě s patřičným lidským faktorem
jsou těmi pravými garanty. Výzkumy prokazují podstatně vyšší spokojenost žáků se školní docházkou na prvním stupni a my pevně věříme, že zvolená cesta vede k jejímu prohlubování.
Značné procento žáků druhého stupně, kteří hovoří o nechuti ke vzdělávání na základní škole, lze považovat za poněkud složitější problematiku a také příčin zde nalezneme více. Za zásadní lze považovat nástup počítačové techniky, který zásadně proměnil zdroj získávání informací v globálním měřítku, a v České republice se žákovi po revoluci otevřelo vedle učení spektrum nových a pro něj velmi zajímavých činností. Jistě lze tedy souhlasit s přesvědčením mezinárodní komunity akademiků a odborníků na vzdělávací politiku, že
škola
tak
začala zaostávat za potřebami moderního světa
a že je nutné s tím „něco“ dělat.
Rozvoj alternativních vzdělávacích programů a modernizačních prvků ve výuce je určitou snahou tomuto záměru vycházet vstříc a celá řada učitelů je otevřena změnám, a to i v osobním nastavení. Ředitelé navyšují počty školních aktivit, zájmových činností, vzdělávacích oblastí i angažovanost učitelů se záměrem
zvýšit atraktivitu školy
a v pevné víře, že se tím vztah žáků ke školní docházce vylepší. Naproti tomu stojí otázky, zda je to ta správná a dostačující cesta, zda jsou učitelé schopni doplnit ve školství to, co mu chybí, tedy vybavit žáky kompetencemi, které potřebují pro další studium, uplatnění v práci i plnohodnotný osobní život, a v neposlední řadě, zda lze tento náročný úkol očekávat pouze od učitelů.
Mnozí z nás jsme si již stačili odpovědět jednoznačně, že
učitel není spasitelem
stavu, který je produktem dlouhodobého vývojového procesu českého školství. Rovněž si dlouhodobě uvědomujeme, že financování škol není na tak kvalitní úrovni, aby drželo krok s inovativní dynamikou podniků a bylo schopno adekvátně proměňovat školské kurikulum s ohledem na jeho podstatu samotnou. V žádném případě nelze opomenout ani skutečnost, že se žáci ovlivňují vzájemně mezi sebou a velmi silně na ně působí charakter postmoderní rodiny. Co z uvedeného vyplývá? Jednoznačně fakt, že např. sníženou čtenářskou gramotnost u chlapců má na svědomí mimo jiné
rozvoj počítačových her
a je pouze otázkou času, kdy se rozšíří také mezi děvčaty, která jsou více ovlivňována
sociálními sítěmi
(Facebook, Twitter apod). Obecně tyto zdroje žáky lákají a odtahují od školních i jiných zájmů, potřebných pro jejich praktický život. Jistě lze souhlasit s názorem doc. Daniela Münicha, který konstatoval, že nelze veškerý zhoršující se stav úrovně vzdělanosti ve společnosti přisuzovat pouze školám, ale zároveň je skutečností, že osobnost učitele je jedním z nosných faktorů, který zájem o učení v žákovi od počátku školní docházky formuje a v dalším významně ovlivňuje. Jsme ale také jen lidé, kteří chtějí mít pro svou práci příznivé podmínky, vyhovující prostředí a ekonomické zázemí.
Co je tedy potřeba pro nadšené učitele a ředitele udělat? Opět použiji slova doc. Münicha, s nimiž se ztotožňuji. V první řadě
přidat na platech
a uvést do života kariérní řád! V druhé řadě poskytnout prostor ředitelům pro řízení pedagogické činnosti, a nikoliv jen pro řízení toho, aby do školy nepršelo, aby fungoval školník, aby jídelna dobře vařila..., ale aby si mohl udělat čas pozorovat své učitele, jak učí, jak spolupracují, jestli na sebe navazují, jestli jsou dobří, nebo špatní, zda si je ponechat, či vyměnit, jak tvořit personální rezervu nebo jak zkvalitňovat vztahy na pracovišti. Jednoduše, aby se věnoval tomu, čemu dobře rozumí, a tomu, co za něj členové zastupitelstev obcí ani nikdo jiný neudělá, protože tomu vlastně vůbec nerozumí. A proto přejme ředitelům škol, aby dostali nejen více peněz pro učitele, více prostoru pro vyhodnocování kvality vzdělávání, ale aby se jejich řízení zásadně proměnilo a přiblížilo zpět k poslání, pro něž se vzdělávali. Protože na koho jiného lze spoléhat více než právě na ředitele, který prostředí a problematiku své školy zná nejlépe.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Doprovod žáka do nemocnice
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Úvod do formativního hodnocení

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí