Logo školy

Vydáno:

V předminulém čísle jsme se zabývali školní grafikou a slíbili jsme si, že se budeme věnovat zvlášť fenoménu školního loga. Protože jsme do minulého čísla aktuálně zařadili téma výroční zprávy, přichází kapitola o znaku školy na řadu dnes.

Logo školy
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
 
lektor školského managementu, manažer vzdělávání a služeb EDUin, o. p. s.
Grafická značka neboli
logo je nejvýraznější znak ve vnější komunikaci.
Proto by ho měla využívat každá škola. Plní vícero funkcí. Tou hlavní je, aby se daná škola na první pohled
jasně odlišila
od jiné, aby si ji zákazník (žák, rodič…) ihned zařadil. Dobré logo a jeho správné využívání zajistí i vznik emocionální vazby dětí se svojí školou, umožní jim to se s ní identifikovat. Mělo by vyjadřovat filozofii školy, odrážet případnou tradici. Především by se ale mělo líbit dětem, mělo by pro ně být přijatelné a pochopitelné. Vždyť kvůli dětem tady jsme především.
JAKÉ LOGO ZAUJME?
Především to dobře zapamatovatelné. Takové, které umožní okamžitou asociaci vnitřní myšlenky.
Je skvělé, pokud se podaří vystihnout autorovi školního loga podobně nějaký symbol, podle něhož lze danou školu nezaměnitelně identifikovat a zařadit.
Nevím, zda jste zaregistrovali logo, které by mělo být používáno k prezentaci státu v zahraničí. Najdete ho na adrese www.side2.cz/czech-republic. Na světě je od roku 2005, ale slehla se po něm téměř zem, nikdo kromě Ministerstva zahraničních věcí jej v podstatě nepoužívá. Proč? Název Czech Republic je doplněn nad textem barevnými obláčky. Komiksové bublinky v pastelových barvách mají v sobě buď slova Ahoj!, nebo Hello. Vše v moderním svěžím grafickém stylu. Co to má vyjadřovat? Na co lákat cizince k návštěvě naší země? Jsme nejmodernější? Daří se tím propagovat dobře naše památky? Znamená množství barev v bublinách paletu cizích jazyků, jimiž se lze s našincem bez problémů domluvit? Sami cítíte, že ani jedno neplatí a logo si hraje na něco, co ve skutečnosti není pravda. A tyto zákonitosti platí i ve vaší škole.
Nehrajte si na něco, co nejste
, nesnažte se zakrývat něco, co všichni beztak vědí. Je to plýtvání energií i prostředky.
Jaké logo je tedy zapamatovatelné? Především to jednoduché, s nápadem. Udělejte si malý pokus: vezměte si čistý papír a zkuste načrtnout loga velkých firem, které dlouho znáte a často je vídáte na zboží nebo v inzerci. Přesto si z hlavy některé vybavíte snadněji, jiné hůře. Tak do toho: ČSOB, ČEZ, Vitana, Škoda.
Zkontrolujte si své řešení na internetu. Co se zdařilo a co šlo hůře? Zjistíte, že ač vás všechny tyto firmy zásobují pravidelně svojí inzercí, přesto si některé vybavíte mnohem snadněji.
Na logo nepatří nic složitého a komplikovaného!
Graficky je možné řešit samotné jméno školy, pak se jedná o tzv.
logotyp
. Ten používá například společnost Scio (www.scio.cz). Pokud se rozhodneme pro logotyp, máme v zásadě na výběr tři přístupy:
 
Typografické řešení založené na grafickém ztvárnění samotného písma (najděte si například logotyp Sony Walkman).
 
Řešení založené na použití abstraktního motivu (TV Nova).
 
Řešení založené na použití konkrétního motivu (viz značka Puma nebo obecně prospěšná společnost Jurta -
www.jurta.cz
).
DRUHY ŠKOLNÍCH LOG
V případě loga pro školu můžeme vyjít v zásadě z jednoho ze tří přístupů:
1. Logo akcentující tradici
Toto pojetí loga přichází v úvahu u škol, které mají opravdu dlouhou tradici, dlouhodobě jsou spojeny se svým městem nebo obcí, ideálně zároveň sídlí v tradičním, např. památkově chráněném objektu.
Typickým příkladem mohou být např. Střední zemědělská škola Roudnice nad Labem nebo Českoslovanská akademie obchodní (dále „ČAO“), která na svoji tradici poukazuje i svým názvem. Ve svém znaku má Merkura, boha obchodu a zisku. Na webových stránkách ČAO se lze dočíst, že za zřízením školy v roce 1872 stál spolek stejného jména, Merkur, sdružující významné české obchodníky, a zřizovací listinu podepsaly takové osobnosti jako František Palacký, František Ladislav Rieger či Julius Grégr. Je vám asi jasné, že mít vaše škola takovýto „rodokmen“, určitě by se tím také ráda pochlubila.
2. Logo směřující k dětem
Toto pojetí loga naznačuje, že škole jde především o její hlavní klienty - žáky. Logo vychází buď přímo ze školní soutěže mezi nimi, nebo se snaží jistou nedokonalost či ruční kresbu imitovat, přestože je vytvořeno profesionálním grafikem.
Svoji na odiv vydávanou, do jisté míry nedokonalou formou přispívá k lepší identifikaci dětí se svojí školou. Když procházejí školní branou, nad níž je logo tohoto typu, podvědomě to nevyvolává hned stres z vyžadování absolutní dokonalosti, ale naznačuje to, že každý nemusí vše umět dokonale napoprvé a je možné se tomu postupně teprve naučit.
Žáci nemusí logo nutně přímo tvořit, do děje je lze vtáhnout i hlasováním o jednotlivých návrzích, jako to učinili například v ISŠ Nová Paka - viz
www.issnp.cz/view.php?cisloclankuZ2007030006.
U mateřských škol a ZŠ pouze prvního stupně se přímo nabízí, aby logo v sobě mělo nějaký dětský prvek. Je klidně možné, aby byl motiv na první pohled dětinský. Žáci ho budou mít rádi a rodiče nemají problém se s ním identifikovat skrze své dítě, samozřejmě chápou, že směřuje především k dětem, a vidí, jak se jim líbí.
3. Logo profesionální - abstraktní
Velmi často jde o loga zpracovaná profesionálními grafiky a studii. Často jsou to abstraktní motivy, které nejčastěji odrážejí dynamiku, orientaci školy směrem dopředu, podtrhující moderní trendy. Často jde o zpracování komplexní, dodané včetně grafického manuálu a různých barevných variant pro jednotlivé účely.
Kompletní sadu využitelnou pro širokou škálu účelů a příležitostí používá např. ZŠ Havlíčkova Moravské Budějovice - www.zshavl.cz. V případě profesionálních řešení je sestaven i tzv. logomanuál, v němž jsou popsány zásady správného užití loga, velikosti, orientace. Řešit je třeba i minimální odstup loga od textu a ostatní grafiky.
TECHNICKÉ ASPEKTY
Pojďme se na školní logo podívat z praktického hlediska. Je totiž třeba, aby logo bylo nejen líbivé, ale také prakticky použitelné. Zde se často chybuje ve dvou věcech. První je, že znak obsahuje malé detaily. Po zmenšení původního vzoru na malý rozměr (do rohu hlavičkového papíru, nátisk propisovacích tužek apod.) se například název školy, jenž je vepsaný do kruhu kolem znaku, stane nečitelným. Druhou chybou bývá, že se při návrhu pracuje výhradně s barevnou verzí použití. Školní praxe ale velmi často využívá spíše černobílou variantu danou množením vnitroškolních materiálů na kancelářské kopírce. V takovém případě se elegantní gradovaný barevný přechod z červené přes tóny oranžové po žlutou mění na podivně rozpitou šedou šmouhu.
V otázce
barev
je velmi vhodné se poradit s grafiky profesionály. Některé barvy (např. pastelové) podléhají módním trendům, některé tradiční barvy jsou nadčasové. Vycházet můžeme obecně z teorie psychologie barev i z komplementárnosti a vzájemného slaďování a začleňování grafiky do větších celků. Černobílou verzi, jako nejčastější formu využití ve škole, jsem již zmiňoval. V případě profesionálního návrhu je vhodné žádat celou sadu - verzi barevnou, černobílou a pro transparentní potisk (někdy také inverzní).
Formát loga
Logo je třeba mít ve škole uloženo ve zdrojovém plném formátu, nejlépe vektorovém. Následující obrázek nám přiblíží, co to obnáší - uprostřed dvě zdánlivě stejná písmenka „a“. Po jejich násobném zvětšení však vidíme, že zatímco to levé je stále stejné, to pravé je díky velikosti rastru již nepoužitelné. V čem se písmenka liší? To levé je ve vektorovém formátu, je popsáno matematicky křivkami. Ať ho budeme nafukovat, jak chceme, bude stále stejně hladké. Pravá strana je definována jednotlivými body - bitmapově. Počet bodů je dán jednou provždy, pokud obrázek zvětšujeme, zhoršuje se čitelnost a narůstá rastr.
Netvrdím, že není možné v běžné praxi používat bitmapové formáty, vždyť jedním z nejběžnějších obrázkových formátů je
JPEG.
Většina jeho uživatelů se ale již dostala do situace, kdy potřebovala nějaký JPEG obrázek zvětšit a narazila na jeho technický limit.
Na hlavičkový papír je logo v JPEG formátu ideální. Ve škole někde na síti je ale třeba mít uložený zdrojový vektorový formát, kdybyste například chtěli vyrobit obří plakát s logem školy nad hlavní vchod, tam jiný než vektorový formát neuplatníte.
 
Nejčastější vektorové formáty: AI, EPS, CDR, PDF
 
Nejčastější bitmapové formáty: JPEG, TIFF, GIF, PNG
UMÍSTĚNÍ A VYUŽITÍ LOGA
Když už je logo slavně na světě, kde všude ho využívat? Všude! Posiluje to identitu i usnadňuje identifikaci.
Možnosti umístění:
 
obecně ve všech souvislostech se školou,
 
školní www i případné profily na sociálních sítích,
 
na budově,
 
na všech propagačních předmětech,
 
na hlavičkovém papíru,
 
na informacích o školních akcích (letáčky pro rodiče),
 
během vlastní školní akce (personál ve školních tričkách s logem),
 
na školních „uniformách“ (laboratorní pláště, oděvy kuchařek…),
 
když škola spolupracuje na nějakém projektu (web, výstupní materiály),
 
do publikací (včetně těch, kde jsou naši učitelé spoluautoři).
POZNÁMKA
Všechna uvedená loga jsou autorsky vypořádána. Buď školy souhlasily s jejich uvedením a poskytly je autorovi, nebo se jedná o free logotyp. Kde se souhlas získat nepodařilo nebo by to bylo zbytečně obtížné (nadnárodní koncerny), jsou uvedeny názvy firem, případně odkazy a čtenář nechť prosím použije vyhledavač obrázků Google.

Související dokumenty