Likvidace osobních údajů v podobě omluvenek

Vydáno:

V souvislosti s plněním povinné školní docházky, ale i té nepovinné v případě středních škol, dochází ke zpracování celé řady informací. Pokud jde o informace, které se týkají fyzických osob (určeného nebo určitelného subjektu), jedná se o osobní údaje ve smyslu ustanovení § 4 písm. a) zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoOU“).

Likvidace osobních údajů v podobě omluvenek
JUDr.
Eva
Janečková
 
ÚOOÚ, Oblastní inspektorát práce hl. m. Praha, přednáší a publikuje na téma pracovní právo a ochrana osobních údajů
Učitelé na školách všech typů musí denně řešit množství případů, při nichž dochází ke zpracování osobních údajů žáků a studentů. Někdy je to zpracování nahodilé (například zaslání SMS rodičům, že jejich dítě onemocnělo a rodič by si je měl vyzvednout), jindy systematické (například provedení prezence). Jedním z takových případů je i nakládání s omluvenkami, tzn. jejich shromažďování, ukládání a likvidace. A právě v posledním uvedeném, tedy v likvidaci, dochází často k pochybení.
Podle ustanovení § 22 odst. 3 písm. d) zákona č. 561/2004 Sb., zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „školský zákon“),
jsou zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků povinni dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování
v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem. Podle ustanovení § 50 odst. 1 téhož zákona je zákonný zástupce žáka povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování
nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka.
Podmínky pro uvolňování žáka z vyučování a omlouvání neúčasti žáka ve vyučování stanoví školní řád. Omlouvání nepřítomnosti žáka ve vyučování tak nelze vždy ponechat pouze ve výlučné kompetenci zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka, neboť v takovém případě by škola mohla přijít o jeden z velmi důležitých podnětů, který může pomoci odhalit, že ve výchově a rodinném zázemí žáka není vše v pořádku.
Z uvedeného vychází základní pravidla pro omlouvání nepřítomnosti žáků. Zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka je povinen doložit
důvody nepřítomnosti
žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti. Důležité je použití formulace „doložit důvody nepřítomnosti žáka“ místo „omluvit nepřítomnost žáka“. Podle tohoto ustanovení tedy již nestačí ve stanovené lhůtě 3 kalendářních dnů pouze sdělit, proč je žák ve vyučování nepřítomen, ale zároveň je nezbytné tyto důvody doložit, a to způsobem stanoveným ve školním řádu školy.
Školský zákon tak výslovně počítá s tím, že střední škola je oprávněna v důvodných případech vyžadovat jako součást omluvenky zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka určitý doklad potvrzující uváděné důvody. Jedná se především o potvrzení lékaře o nemoci žáka, doklad osvědčující uváděné rodinné důvody pro nepřítomnost žáka ve vyučování (svatba či pohřeb v rodině apod.). Uvedené musí být ve školním řádu výslovně a konkrétně upraveno.
Z toho vyplývá, že
i obyčejná omluvenka
může a většinou bude obsahovat velké množství osobních údajů, často i citlivých. Proto je nutné likvidaci takového dokumentu nepodcenit a postupovat v souladu se ZoOU. Ten v ustanovení § 21odst. 1 uvádí, že správce nebo na základě jeho pokynu zpracovatel je povinen provést likvidaci osobních údajů, jakmile pomine účel, pro který byly osobní údaje zpracovány, nebo na základě žádosti subjektu údajů podle § 21. Podle ustanovení § 4 písm. i) ZoOU se likvidací osobních údajů rozumí
fyzické zničení jejich nosiče, jejich fyzické vymazání nebo jejich trvalé vyloučení z dalších zpracování.
Obecně rozšířená praxe škol, kdy jsou již nerelevantní omluvenky vyhazovány například do kontejnerů, není proto jako způsob likvidace dostačující a může vést k nemalým problémům.
ZoOU však
nestanoví konkrétní formu likvidace osobních údajů
poté, co pomine účel zpracování. Způsob jejího provedení je na správci, který by však měl mít stanoveny standardní postupy.
Jak vyplývá z dikce ZoOU, likvidaci provádí správce nebo na základě jeho pokynu zpracovatel. Problém obvykle nastává u papírových nosičů, kde správce likvidaci často provádí tím způsobem, že dokumenty s osobními údaji předá do sběrných surovin. Takovéto předání bez zvláštních záruk o zabezpečení osobních údajů při jejich likvidaci nelze v žádném případě doporučit. Jak již bylo řečeno, podle ustanovení § 4 písm. i) ZoOU se likvidací osobních údajů rozumí fyzické zničení jejich nosiče, jejich fyzické vymazání nebo jejich trvalé vyloučení z dalších zpracování.
Při předání nosičů s osobními údaji sběrným surovinám správce
ztrácí kontrolu nad tím, zda bude likvidace skutečně provedena.
Jestliže by osobní údaje byly předány ve formě, která naplňuje znaky zpracování osobních údajů (například seznamy, evidence, dokumenty uspořádané podle osobních údajů) mohlo by dojít k
porušení povinnosti správce osobních údajů
podle § 13ZoOU, tedy povinnosti přijmout taková opatření, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k osobním údajům, k jejich změně, zničení či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich jinému neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému
zneužití osobních údajů.
Způsob likvidace závisí na tom, na jakém nosiči jsou informace uchovávány. V zásadě se vždy jedná o fyzickou likvidaci, tedy o skutečnost, že osobní údaje přestanou u správce existovat. U papírových nosičů se nabízí skartace. Pokud správce nechce zlikvidovat všechny osobní údaje jím zpracovávané na předmětných dokumentech, přichází v úvahu také
začerňování
„nadbytečných“ údajů. U elektronických nosičů je možné zlikvidovat údaje jejich
vymazáním
způsobem, který vyloučí zpětnou obnovu dat, a to například prázdnými znaky nebo překrytím jiným textem. Definice pojmu „likvidace“ v ustanovení § 4 písm. i) ZoOU připouští i možnost trvalého vyloučení z dalšího zpracování. Tato možnost je nepochybně dána pro případy, kdy dvě první možnosti nebude možno aplikovat, ať už vzhledem k charakteru dat nebo jejich nosiče či média. Tento způsob se tedy formálně a také do jisté míry technologicky blíží jiné formě zpracování, kterou je blokování. Z hlediska věcného informace o osobních údajích stále reálně existují, avšak jsou trvale a nezvratně nepřístupné pro každého, včetně správce samotného.
Za likvidaci není možné považovat takový způsob, po jehož aplikaci by přesto bylo možno, například jinými technickými prostředky, tyto údaje jakkoli obnovit, aby měly charakter osobních údajů.

Související dokumenty

Pracovní situace

GDPR - pro školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Kamerové systémy v mateřské škole
Ochrana osobních údajů v praxi poradenských pracovníků
Poskytování osobních údajů školami Policii ČR
Předávání osobních údajů žáků pojišťovnám
Metodická pomůcka k aplikaci GDPR ve školství - vydaná MŠMT
GDPR: Jak zjistit, že škola (ne)potřebuje souhlas?
Poskytování osobních údajů při kontrole České školní inspekce
Vysvědčení a rodné číslo
Umožnění přístupu k osobním údajům
Telefonické ověřování výše platu
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Databáze uchazečů o zaměstnání
Evidence návštěvníků při vstupu do budovy školy
Předávání osobních údajů žáků při jeho přestupu na jinou školu
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Záznam z pedagogické rady
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Poskytování informací o platech zaměstnanců školy

Poradna

Jmenování ředitele
Zveřejňování fotografií
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů