Legislativní vymezení postavení zástupce ředitele školy

Vydáno:

Cílem tohoto příspěvku je vyčlenit podmínky, za kterých může zástupce ředitele školy – příspěvkové organizace – vykonávat svou činnost, a zdůraznit důležitá práva a povinnosti zástupce ředitele školy. Tím je stanoven úhel pohledu na činnost zástupce ředitele – úhel pohledu pracovněprávní problematiky, správního řádu a školských právních předpisů.

Legislativní vymezení postavení zástupce ředitele školy
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Příspěvek je zaměřen na:
 
požadavky kladené na kvalifikaci zástupce ředitele školy,
 
průběh pracovního poměru zástupce ředitele školy,
 
oblasti činnosti zástupce ředitele školy a jejich úlohu v rámci organizačního uspořádání školy,
 
činnosti, které může ředitel školy oprávněně od svého zástupce očekávat a na něj delegovat.
Zákonné podmínky, za kterých může ředitel školy zřídit (a zrušit) funkci zástupce ředitele školy
Žádný právní předpis v současné době nedefinuje povinnost zřídit funkci zástupce ředitele, ani případný povolený počet zástupců. Z tohoto úhlu pohledu je zřízení funkce zástupce (zástupců) ředitele možné (nikoli povinné).
Zákonné podmínky, za kterých může ředitel školy zřídit funkci zástupce ředitele školy, se logicky vyvozují z ustanovení
zákoníku práce (potažmo zákona o pedagogických pracovnících)
na základě následujících skutečností:
 
rozsah kompetencí zástupci ředitele svěřených,
 
oblast činnosti, které se věnuje,
 
způsob vzniku jeho pracovního poměru.
Mezi několika možnými zástupci ředitele se speciálně vyčleňuje ten, který je v době nepřítomnosti ředitele školy
kompetentní zastupovat právnickou osobu
(školu) ve všech záležitostech (§ 164 nového občanského zákoníku).
Při jeho výběru se vychází z toho, že zastupuje právnickou osobu zřízenou za účelem výchovy a vzdělávání. Zastupuje školu i v oblasti výchovy a vzdělávání a řídí pedagogické pracovníky. Z této skutečnosti se dovozuje, že uvedený zástupce ředitele školy je
pedagogickým pracovníkem.
Totéž lze samozřejmě konstatovat i o zástupci (zástupcích) ředitele, kteří nejsou tzv. statutárními zástupci, avšak organizují, řídí a kontrolují práci pedagogických pracovníků.
Zástupci ředitele, kteří organizují, řídí a kontrolují činnost nepedagogických pracovníků (např. v rámci ekonomického a provozního úseku) nemají zákonem předepsanou odbornou kvalifikaci. Splňují však požadavky, které na jejich profesionalitu klade zaměstnavatel (vzdělání, praxe).
Status zástupce ředitele je skutečností, která určuje podmínky vzniku jeho pracovního poměru. Podle § 33 odst. 3 písm. f) zákoníku práce jmenováním na
vedoucí pracovní místo
se zakládá pracovní poměr v případech stanovených zvláštním právním předpisem; nestanoví-li to zvláštní právní předpis, zakládá se pracovní poměr jmenováním
pouze u vedoucího organizačního útvaru
příspěvkové organizace.
Jestliže je zástupce ředitele vedoucím organizačního útvaru příspěvkové organizace, vzniká jeho pracovní poměr povinně
pouze jmenováním
(nikoli uzavřením pracovní smlouvy). Za organizační útvar se považuje
každý vnitřní útvar, který byl vytvořen podle organizačního předpisu (např. organizačního řádu) vydaného zaměstnavatelem.
1)Pracovní poměr zástupce ředitele, který není vedoucím organizačního útvaru, vzniká
pracovní smlouvou.
Jmenovaný zástupce ředitele může být ředitelem školy odvolán nebo se může svého pracovního místa vzdát, přičemž odvoláním nebo vzdáním se pracovního místa jeho pracovní poměr nekončí (§ 73a zákoníku práce). K častým omylům patří názor, podle kterého se učitel školy následně jmenovaný zástupcem ředitele po případném odvolání nebo vzdání se funkce automaticky „vrací“ ke své původní pracovní smlouvě učitele. Podle § 40 odst. 1 zákoníku práce se za změnu pracovního poměru považuje také jmenování na vedoucí pracovní místo podle § 33 odst. 3, k němuž dojde po vzniku pracovního poměru.To znamená, že uvedené jmenování představuje trvalou změnu pracovního poměru a
po případném odvolání nebo vzdání se funkce zástupce ředitele se neobnovuje druh práce, který byl původně sjednán v pracovní smlouvě
(např. učitel).
Pracovní poměr zástupce ředitele, který uzavřel pracovní smlouvu, může být rozvázán dohodou, výpovědí, okamžitým zrušením nebo zrušením ve zkušební době.
Oblasti činnosti zástupce ředitele školy a jeho pozice v rámci organizačního uspořádání školy
Právní předpisy přímo obsahově neomezují ani neurčují oblasti činnosti zástupce ředitele. Proto je možné zřídit funkci zástupce ředitele školy tak, jak to
vyhovuje požadavkům ředitele
školy, tj. funkci zástupce ředitele
 
vykonávajícího komplexně organizační, řídící a kontrolní činnosti ve vyčleněné oblasti (např. zástupce ředitele úseku ekonomického bez další specializace, zástupce ředitele pro určitý obor vzdělání), nebo
 
vykonávajícího určité specializované činnosti spadající do širší skupiny činností (např. zástupce ředitele pro klima a spolupráci s rodiči, která je tradičně vnímána jako určitý speciální aspekt výchovné a vzdělávací činnosti).
Oba dva přístupy jsou možné. Je však nutné je realizovat za dalších podmínek, které jsou uvedeny
 
v zákoníku práce a
 
v případě zástupců ředitele vykonávajících přímou pedagogickou činnosti v nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění.
První souvislostí a podmínkou danou zákoníkem práce je již uvedené členění školy (právnické osoby) na organizační útvary a jmenování vedoucích těchto organizačních útvarů. Z organizačního uspořádání (organizačního schématu) školy musí být jednoznačně patrné, které organizační útvary ve škole existují a kteří zástupci ředitele jsou vedoucí organizačních útvarů. Závisí pouze na řediteli školy, aby případně obhájil vyčlenění určitých organizačních útvarů (např. útvar provozně-ekonomický, útvar pro klima a vnější vztahy).
Další pracovněprávní souvislostí je jednoznačné určení zástupců ředitele, kteří jsou vedoucími pracovníky. Povinnosti, na základě kterých jsou vyčleňováni vedoucí pracovníci, jsou uvedeny v § 11 a § 302 zákoníku práce. Nelze vyloučit, že některý zástupce ředitele neplní veškeré povinnosti, které musí plnit vedoucí pracovník. Z úhlu pohledu zákoníku práce je podřazen pod kategorii
zaměstnance, který není vedoucím zaměstnancem, avšak je podle organizačního předpisu oprávněn organizovat, řídit a kontrolovat práci jiných zaměstnanců a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny
(§ 124 odst. 4 zákoníku práce). Tato skutečnost má dopad na výši příplatku za vedení.
V případě zástupců ředitele vykonávajících přímou pedagogickou činnost se vyčlenění určité oblasti činnosti (např. zástupce pro výchovné záležitosti) střetává s principem, podle kterého se určuje
týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti
(nařízení vlády č. 75/2005 Sb., v platném znění). Uvedení zástupci ředitele vykonávají činnosti obvykle ve všech třídách, studijních skupinách atd. Proto jsou jim přiděleny všechny třídy, studijní skupiny atd. školy a na základě tohoto počtu je jim stanoven týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti (např. na 2. stupni základní školy je 10 tříd, zástupci ředitele pro vzdělávání na 2. stupni je přiděleno 10 tříd a zástupci ředitele pro výchovné záležitosti na 2. stupni je přiděleno také 10 tříd).
Nevhodné řešení, které volí některé školy, je vyčlenění např. zástupce ředitele pro klima a spolupráci s rodiči a současné pouze formální přidělení tomuto zástupci ředitele omezeného počtu tříd (např. na střední škole je 10 tříd, zástupci ředitele pro vzdělávání přiděleno 5 tříd oboru vzdělání Obchodní akademie a zástupci ředitele pro klima a spolupráci s rodiči 5 tříd oboru vzdělání Ekonomické lyceum).
Kompetence delegované zástupci ředitele, oprávněná úřední osoba ve správním řízení
Ředitel školy deleguje svému zástupci (svým zástupcům) činnosti směřované „dovnitř“ i „vně“ školy tak, jak to odpovídá jeho záměrům a stylu řízení. Zřetelné
vymezení těchto kompetencí
je obvykle součástí
organizačního řádu, resp. kontrolního řádu.
Zásadní kompetence organizační, pracovněprávní nebo kontrolní (např. koncepční plánování, sjednávání pracovních smluv, finanční kontrola) ředitel školy tradičně ponechává sobě (pouze v době jeho nepřítomnosti jsou přeneseny na tzv. statutárního zástupce).
Zejména ve vztahu k jednání zástupců ředitele „vně“ školy je účelné odkázat na úpravu danou novým občanským zákoníkem (zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Autoři komentáře k § 166 nového občanského zákoníku uvádějí:
„Mění se zastupování právnické osoby jejími zaměstnanci. Dříve platilo, že zaměstnanci zastupovali právnickou osobu tehdy, pokud to bylo stanoveno ve vnitřních předpisech právnické osoby nebo to bylo vzhledem k jejich pracovnímu zařazení obvyklé. Nyní zaměstnanci zastupují právnickou osobu v rozsahu obvyklém vzhledem k jejich zařazení nebo funkci; přitom rozhoduje stav, jak se jeví veřejnosti.“
2)
V důsledku interpretace správního orgánu jako právnické osoby vykonávající činnost školy3)se rozšiřuje okruh
oprávněných úředních osob.
Úřední osoba je osoba oprávněná vést správní řízení, tj. provádět ve správním řízení jednotlivé úkony, podepisovat správní rozhodnutí atd. (§ 15 odst. 2 správního řádu). Vedle ředitele školy, který je úřední osobou vždy, mohou být úřední osobou i ostatní zaměstnanci, tj. i zástupce ředitele.
Na základě § 15 odst. 2 správního řádu lze konstatovat následující. Zástupce ředitele bude úřední osobou, jestliže
 
ředitel školy zástupce ředitele k výkonu této činnosti pověří, nebo
 
je zástupce ředitele oprávněn vykonávat úkony správního orgánu podle vnitřních předpisů správního orgánu (tj. právnické osoby vykonávající činnost školy).
O tom, kdo je v řízení oprávněnou úřední osobou, se provede záznam do spisu a správní orgán o tom účastníka řízení na požádání informuje (§ 15 odst. 4 správního řádu).
Rekapitulace
Legislativní vymezení postavení zástupce ředitele ve většině případů neupravuje obsahovou náplň činnosti zástupce ředitele.
Vykonávaná činnost (delegované kompetence) však musí být v souladu
 
s organizačním členěním školy,
 
se vznikem pracovního poměru v souladu se zákoníkem práce,
 
v případě zástupců ředitele vykonávajících přímou pedagogickou činnost s požadavkem odborné kvalifikace pedagogického pracovníka a požadavkem nezkresleného určení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele,
 
se splněním podmínek, za kterých vede správní řízení oprávněná úřední osoba.
Dále je nutné si uvědomit, že podle nového občanského zákoníku zástupce ředitele zastupuje právnickou osobu v rozsahu obvyklém vzhledem k jejich zařazení nebo funkci a přitom rozhoduje stav, jak se jeví veřejnosti.

1 Viz VYSOKAJOVÁ, M., KAHLE, B., DOLEŽÍLEK, J., HŮRKA, P., RANDOLOVÁ, N. Komentář k § 33 zákoníku práce. ASPI [databáze]. Verze 13+. Wolters Kluwer ČR, © 2012 [cit. 19. 1. 2014].
2 BEZOUŠKA, P., PIECHOWICZOVÁ, L.
Nový občanský zákoník: nejdůležitější změny.
Olomouc: ANAG, 2013. ISBN 978-80-7263-819-2. s. 52.
3 Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 1 As 53/2011-109.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Kdy použít hlavičkový papír
Kalendář
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Komunikační strategie školy - šablony
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Datové schránky pro školy
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Stres v osobním a pracovním životě učitele

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost