Kvalitní škola musí mít kvalitní web. Ale jak na to?

Vydáno:

Pokud chtějí školy zaujmout uchazeče, neměly by podcenit svůj marketing. Rádi bychom vám představili, jak k marketingu školy přistupujeme v "Než zazvoní". Dnes začínáme s významem webu a tím, jak zajistit marketingově kvalitní web. V příštím čísle se můžete těšit na rady, jak efektivně prezentovat školu na Facebooku. V dalších číslech připravíme i témata z off-line prostředí.

 

Kvalitní škola musí mít kvalitní web. Ale jak na to?
Ing. Mgr.
Petr
Soukeník
konzultant společnosti Než zazvoní
Dlouhodobé výzkumy společnosti Než zazvoní potvrzují, že webové stránky jsou spolu se dnem otevřených dveří nejdůležitějším místem, kde přijde do styku škola s uchazeči. Na webu záleží o to více, že rozhodnutí jít na den otevřených dveří si uchazeči či rodiče často utvrzují návštěvou webových stránek. Průzkumy Než zazvoní ukazují i další zajímavosti:
-
Informace o školách kdekoliv na internetu (vyhledávače, katalogy, Facebook, ...) vyhledalo při rozhodování o volbě dalšího vzdělávání 95% deváťáků.
-
90% deváťáků o své budoucí škole zjišťuje informace přímo na webových stránkách školy.
-
Čtvrtinu uchazečů by odradilo, kdyby webové stránky školy nebyly graficky vydařené, a více než polovina by přestala mít o školu zájem, pokud by na webu nenašla důležité informace
Jak vytvořit školní web, který vám skutečně přivede žáky?
Zvažujete už teď změnu webu? Pak jste si tuto otázku již určitě položili. V dnešním článku se ji pokusíme společně zodpovědět - a pokud chcete mít nový web spuštěný již v září, je na to nejvyšší čas. Připravili jsme pro vás obecné informace k tématu, ale i konkrétní doporučení, jak dosáhnout toho, aby web vaší školy byl skutečně kvalitní.
Mějte na webu jen to, co cílové skupiny potřebují
Základem dobrého webu je, že srozumitelně, jasně a přesvědčivě předává klíčové myšlenky těm správným lidem, tedy cílovým skupinám. Aby bylo možné tento požadavek splnit, je nutné poznat potřeby a charakteristiky cílových skupin. To se obvykle dělá prostřednictvím výzkumů uživatelů webu, konkurence nebo analýzy samotného zadavatele a jeho fungování.
Výsledkem by mělo být vytvoření projektu webu, který určuje cíle webu, KPI (klíčové ukazatele výkonnosti), uživatelské scénáře (co uživatel na webu dělá), návrh struktury webu, návrh hlavních stránek ve formě drátěných modelů (wireframe), stanovení technických požadavků atd. Jen tento proces zajistí, že výsledek nejen splní očekávání vás jako zadavatele, ale hlavně bude skutečně fungovat jako efektivní marketingový nástroj.
Doporučení # 1
Nebojte se dodavatele, který zahodí všechny vaše představy a začne od nuly - stanovením cílů, poznáním cílových skupin, návrhem na základě skutečných potřeb "zákazníků" atd. Naopak se mějte na pozoru před tím, kdo se ptá: "A jak to tedy chcete udělat?"
Technologická část tvoří jen 30% tvorby webu, nezapomínejte na zbývajících 70%
Skutečně. Technická část výroby webových stránek je jen jedním z pilířů, na kterých kvalitní web stojí. Zbývajících 70% tvoří dalších sedm klíčových částí: Dobrý web by měl zapadat do (1) marketingového konceptu a pomáhat naplňovat vize a cíle školy. Naplnit je pomůže svou (2) promyšlenou informační architekturou, (3) vhodnou strukturou (designem) zajišťující skvělý uživatelský prožitek (user experience), podpořený dobrým obsahem tvořeným (4) atraktivní textací (copywritingem), vhodně zvolenými (5) fotkami a vkusným (6) grafickým zpracováním stránky v souladu s jednotnou vizuální identitou školy. Při realizaci nového webu se nesmí opomenout ani (7) obsah webu původního a jeho přenesení na web nový a přesměrování existujících odkazů indexovaných ve vyhledávačích.
A jak je to s uvedenými procenty? Ta odpovídají skutečnému rozdělení hodin, které zaberou jednotlivé části vytvoření webu, a jsou ověřena léty praxe v řízení komerčních webových projektů.
Pakliže se kteroukoliv část z výše uvedeného rozhodnete udělat svépomocí, dobře se ujistěte, že zodpovědná osoba je profesionál. Nedostatečné zpracování kterékoliv části negativně dopadne na celkový výsledek. I u webu totiž platí, že řetěz je jen tak silný jako jeho nejslabší článek.
Doporučení # 2
Neopomeňte žádný z pilířů, na kterých stojí dobrý web. Největší důraz ale klaďte na skvělý uživatelský prožitek, plynoucí z promyšlené struktury a obsahu. Bez tohoto žádný technicky dokonalý web uchazeče nepřesvědčí, že jste kvalitní škola.
Vyberte vhodného dodavatele a dejte pozor na IT firmy
Technologie představuje skutečně jen zhruba třetinu všech nutných prací na webu školy. Řada firem, které školám weby nabízí, bohužel počítá právě s těmito 30%. To k vytvoření dobrého webu nestačí. Může se stát, že je zaměstnanec školy nucen například sám přenést celý obsah původního webu. Myslete na to, až budete zadávat dodavatelům poptávky, a nechte si cenu rozvrhnout minimálně do osmi celků, které reflektují jednotlivé pilíře, na kterých dobrý web stojí.
Doporučení # 3
Chtějte dodavatele, který vám pomůže i s přesahy do jiných oblastí marketingu a celý proces koordinuje. Tradiční dodavatel školy v oblasti IT nemusí být nejlepší volbou a často je vhodný jen na menší část celé zakázky.
Dejte si na čas a připravte se na intenzivní spolupráci
Chtěli bychom vás upozornit, že tvorba kvalitního webu vyžaduje mnoho práce i času. Výsledek rozhodně neočekávejte v horizontu týdnů - za tak krátkou dobu se web školy kvalitně udělat nedá. Připravte se minimálně na dva měsíce spolupráce s dodavatelem, který by po vás měl chtít důkladnou součinnost.
Dodavatel by neměl jen zrealizovat, co si sami vymyslíte. Naopak - sám by měl přicházet s řešeními a návrhy na základě znalosti cílové skupiny a být i vaším názorovým oponentem. Měl by být také dostatečně fundovaný a silný na to, aby dokázal zkrotit požadavky, které by byly v neprospěch finálního výsledku.
Doporučení # 4
Vyberte dodavatele, který k zakázce přistupuje proaktivně, zjišťuje si o vás informace, překračuje zadání, upozorňuje na nutnou součinnost.
Pozor na proprietární uzamčení neboli vendor-lock-in
Jde o nepříliš libě znějící cizí termíny, avšak ještě mnohem nepříjemnější je setkat se s nimi v praxi. A o co že se jedná? O něco, co řada škol důvěrně zná: Škola si nechá dodavatelem zpracovat web postavený čistě na jeho technickém řešení. Následně, po pár měsících až letech, chce provést úpravy (ať už sama, nebo s jiným dodavatelem) a zjistí, že nemá přístup ke zdrojovým kódům, místu, kde web leží, a celý web je zpracován tak, že ho nelze snadno předat. Zvolené řešení pak vytváří enormní náklady na přechod na produkty a služby konkurence.
Jak se proprietárnímu uzamčení vyhnout? Vždy po svém dodavateli požadujte, aby využíval rozšířené technologie, postupy a pravidla. U webů škol je nejtypičtějším problémem, když dodavatel postaví web na svém vlastním redakčním systému a následně odmítá předat zdrojové kódy webu.
Doporučení # 5
Vždy si dejte pozor na to, abyste mohli dodavatele snadno vyměnit.
Co oči nevidí... stroj ano!
Myslete také na to, že web tvoří i prvky, které běžný uživatel nevidí. Jde o řadu komponent pro plnohodnotné fungování webové stránky jak po technické, tak po marketingové stránce. Víte například, co je TwitterCard, OpenGraph, metadata a mikroformáty, webová analytika nebo responzivita? Jde o nástroje, které pomáhají správně zobrazovat obsah webové stránky na různých zařízeních, výše ve výsledcích vyhledávání, při sdílení na sociálních sítích nebo hodnotit výkonnost stránky a její případná slabá místa.
Co musíte v této věci jako zadavatel udělat? Buď v poptávce všechny podobné služby a vlastnosti taxativně vyjmenovat, nebo při hodnocení obdržených nabídek brát v potaz, zda je předložená nabídka vůbec reflektuje i bez vašeho zadání. Mějte také na paměti, že přesně v těchto oblastech řada dodavatelů vidí prostor pro úspory, které jsou však z dlouhodobého ekonomického hlediska nehospodárné.
Doporučení # 6
Nikdy neopomíjejte věci, které nejsou na první pohled vidět (a rozhodně na nich nešetřete).
Investice, která se vyplatí
Otázka, která zaznívá vždy mezi posledními, ale svou podstatou je jedna z nejdůležitějších: "Za kolik?" Jako všude jinde i zde platí obecné pravidlo, že kvalita řešení odpovídá vynaloženým prostředkům. Na webu školy se však vyplatí nešetřit z jednoduchého důvodu: školy získávají na jednoho žáka desítky tisíc ročně. Vynaložená investice se tedy vrátí s prvními žáky, kteří školu díky webu lépe najdou a které web přesvědčí. Naopak díky špatné prezentaci může škola o statisíce ročně přicházet.
Doporučení na závěr
Chovejte se k webu jako k investici, od které chcete vysokou návratnost.
www.nezzazvoni.cz