Kvalita, nebo kvantita? aneb Jak zjišťovat postoje žáků ve výuce

Vydáno:

Jak víme, že některá povolání jsou spíše pro holky a jiná zase pro kluky? Co ovlivňuje naše rozhodování a přemýšlení o rozdělení mužských a ženských rolí ve společnosti? Rodina? Škola? Média? V rámci metody Kvalita, nebo kvantita? učitel pomocí příběhu, obrázků, brainstormingu či škálování postupně zjišťuje postoje žáků k danému tématu. Může měřit i posun, ke kterému během výuky dochází.

Kvalita, nebo kvantita? aneb Jak zjišťovat postoje žáků ve výuce
Sdílíme zkušenosti, inspirujeme, bilancujeme...
Jana
Odstrčilová,
mediální
koordinátorka vzdělávacího programu Varianty organizace Člověk v tísni
Metoda Kvalita, nebo kvantita? aneb Jak zjišťovat postoje žáků ve výuce pomáhá školám, které do výuky začleňují globální rozvojové vzdělávání (GRV), hodnotit dopad vzdělávacích aktivit na postoje, názory a jednání žáků. Projekt se zabývá pěti klíčovými oblastmi GRV: rozmanitostí, vzájemnou propojeností, udržitelností, lidskými právy, mírem a konfliktem.
Během třech let bylo v rámci vzdělávacího programu Varianty organizace Člověk v tísni na kurzech proškoleno 96 pedagogů a budoucích pedagogů, systematicky s touto metodou pracuje 28 učitelů na 17 školách v Česku.
Aktualizovaná publikace
V průběhu listopadu 2015 vyjde aktualizované vydání příručky k této metodě s názvem Jak víme, že to funguje? Na vzniku příručky se podíleli učitelé z několika evropských zemí a také z Etiopie s cílem nabídnout inovativní a přitažlivý výběr aktivit určených k hodnocení postojů a postojových změn žáků. Aktivity pomáhají učitelům v tom, aby efektivně zacílili výuku globálního občanství a zhodnotili, jak jsou při výuce úspěšní.
Učitelé často odhalí postoje žáků při diskuzích ve třídách nebo například při konfliktu na hřišti. Tyto aktivity jim umožní postupovat při zjišťování postojů a hodnot žáků systematičtěji a následně i zhodnotit, jaký vliv na tyto postoje a hodnoty měla jejich výuka.
Ačkoliv lze tyto aktivity využít jako příležitost k rozpoutání zajímavé diskuze, nejlépe poslouží jako nástroje pro hodnocení dopadů výuky. Aktivity jsou navrženy tak, aby učitelé získali výchozí hodnocení toho, co si jejich žáci myslí o světě kolem nich, a zaznamenali jejich znalosti, dovednosti, postoje a případně jednání.
Příručku si zájemci mohou objednat přes webové stránky Variant www.varianty.cz/publikace.
Konference „Kvalita, nebo kvantita?“
Příručku také obdrží všichni návštěvníci odborné konference věnované metodě Kvalita, nebo kvantita?, která se bude konat 25. listopadu v Konferenčním centru GreenPoint Praze od 9:30 do 16:30.
„Z praxe víme, že učitelé při práci s touto metodou často řeší, kde leží hranice mezi žádoucím působením na změnu postoje žáka a manipulací. Zajímá je také, jakým způsobem s žákem mluvit, pokud zastává odlišné postoje, jak řešit případné konflikty z toho plynoucí nebo jak pracovat s předsudky, které ovlivňují uvažování o problému,“ přibližuje důvody, které vedly k uspořádání konference, Blanka Zemanová, koordinátorka projektu Kvalita, nebo kvantita? z organizace Člověk v tísni.
Kromě představení aktualizované příručky a metodiky k pěti klíčovým oblastem GRV budou návštěvníci konference moci diskutovat, proč je důležité působit na postoje žáků a jak je hodnotit s ohledem na rozvoj jejich osobnosti. Budou mít možnost si prakticky vyzkoušet jednotlivé aktivity, inspirovat se zkušenostmi ostatních s touto metodou a rozvíjet své dovednosti pro další práci s postoji. Jednotlivé workshopy se budou věnovat nácviku nezraňující komunikace, práci s emocemi nebo s předsudky a přístupu anti-bias.
V panelové diskuzi se pak o své zážitky a zkušenosti s metodou podělí čeští a slovenští učitelé, v jednání je i účast britských pedagogů.
Pro více informací sledujte webové stránky www.varianty.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Doprovod žáka do nemocnice
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Úvod do formativního hodnocení

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz