Jak víme, že některá povolání jsou spíše pro holky a jiná zase pro kluky? Co ovlivňuje naše rozhodování a přemýšlení o rozdělení mužských a ženských rolí ve společnosti? Rodina? Škola? Média? V rámci metody Kvalita, nebo kvantita? učitel pomocí příběhu, obrázků, brainstormingu či škálování postupně zjišťuje postoje žáků k danému tématu. Může měřit i posun, ke kterému během výuky dochází.
Kvalita, nebo kvantita? aneb Jak zjišťovat postoje žáků ve výuce
Sdílíme zkušenosti, inspirujeme, bilancujeme...
Jana
Odstrčilová,
mediální
koordinátorka vzdělávacího programu Varianty organizace Člověk v tísniMetoda Kvalita, nebo kvantita? aneb Jak zjišťovat postoje žáků ve výuce pomáhá školám, které do výuky začleňují globální rozvojové vzdělávání (GRV), hodnotit dopad vzdělávacích aktivit na postoje, názory a jednání žáků. Projekt se zabývá pěti klíčovými oblastmi GRV: rozmanitostí, vzájemnou propojeností, udržitelností, lidskými právy, mírem a konfliktem.
Během třech let bylo v rámci vzdělávacího programu Varianty organizace Člověk v tísni na kurzech proškoleno 96 pedagogů a budoucích pedagogů, systematicky s touto metodou pracuje 28 učitelů na 17 školách v Česku.
Aktualizovaná publikace
V průběhu listopadu 2015 vyjde aktualizované vydání příručky k této metodě s názvem Jak víme, že to funguje? Na vzniku příručky se podíleli učitelé z několika evropských zemí a také z Etiopie s cílem nabídnout inovativní a přitažlivý výběr aktivit určených k hodnocení postojů a postojových změn žáků. Aktivity pomáhají učitelům v tom, aby efektivně zacílili výuku globálního občanství a zhodnotili, jak jsou při výuce úspěšní.
Učitelé často odhalí postoje žáků při diskuzích ve třídách nebo například při konfliktu na hřišti. Tyto aktivity jim umožní postupovat při zjišťování postojů a hodnot žáků systematičtěji a následně i zhodnotit, jaký vliv na tyto postoje a hodnoty měla jejich výuka.
Ačkoliv lze tyto aktivity využít jako příležitost k rozpoutání zajímavé diskuze, nejlépe poslouží jako nástroje pro hodnocení dopadů výuky. Aktivity jsou navrženy tak, aby učitelé získali výchozí hodnocení toho, co si jejich žáci myslí o světě kolem nich, a zaznamenali jejich znalosti, dovednosti, postoje a případně jednání.
Příručku si zájemci mohou objednat přes webové stránky Variant www.varianty.cz/publikace.
Konference „Kvalita, nebo kvantita?“
Příručku také obdrží všichni návštěvníci odborné konference věnované metodě Kvalita, nebo kvantita?, která se bude konat 25. listopadu v Konferenčním centru GreenPoint Praze od 9:30 do 16:30.
„Z praxe víme, že učitelé při práci s touto metodou často řeší, kde leží hranice mezi žádoucím působením na změnu postoje žáka a manipulací. Zajímá je také, jakým způsobem s žákem mluvit, pokud zastává odlišné postoje, jak řešit případné konflikty z toho plynoucí nebo jak pracovat s předsudky, které ovlivňují uvažování o problému,“ přibližuje důvody, které vedly k uspořádání konference, Blanka Zemanová, koordinátorka projektu Kvalita, nebo kvantita? z organizace Člověk v tísni.
Kromě představení aktualizované příručky a metodiky k pěti klíčovým oblastem GRV budou návštěvníci konference moci diskutovat, proč je důležité působit na postoje žáků a jak je hodnotit s ohledem na rozvoj jejich osobnosti. Budou mít možnost si prakticky vyzkoušet jednotlivé aktivity, inspirovat se zkušenostmi ostatních s touto metodou a rozvíjet své dovednosti pro další práci s postoji. Jednotlivé workshopy se budou věnovat nácviku nezraňující komunikace, práci s emocemi nebo s předsudky a přístupu anti-bias.
V panelové diskuzi se pak o své zážitky a zkušenosti s metodou podělí čeští a slovenští učitelé, v jednání je i účast britských pedagogů.
Pro více informací sledujte webové stránky www.varianty.cz.