Koučování pro vedení školy

Vydáno:

Nejlepší rada, jakou jsem v životě dostal, byla najmout si kouče. Říkal jsem si, že jsem přece generální ředitel a nevím, co bych měl na sobě zlepšovat, ale nakonec jsem na koučování přistoupil. Každý špičkový atlet či slavný herec má svého kouče – někoho, kdo člověka doprovází a dodává mu perspektivu, která jedinci chybí. Koučování opravdu pomáhá. (Eric Schmidt, generální ředitel firmy Google).

Koučování pro vedení školy
Mgr.
Jan
Froněk
Ph. D.
lektor a kouč, CEDU – Centrum pro demokratické učení, o.p.s.
CO JE KOUČOVÁNÍ?
Koučování je především
upřímné lidské setkání.
Vyznačuje se mimo jiné tím, že je to sada soustředěných rozhovorů s koučem, která má za cíl zvýšit klientovu osobní efektivitu a životní spokojenost. Nejen špičkoví sportovci a politici mohou profitovat z profesionální podpory kouče. Koučování je pro každého, kdo má zájem efektivně růst a určovat si směr růstu sám. Kouč pomáhá definovat cíle a následně hledat motivaci k jejich dosahování. I těžké věci se potom hýbou snáze a rychleji.
JAK KOUČOVÁNÍ NEVYPADÁ?
Kouč nedává rady, není to poradenství ani poučování. Koučování není přehnaným „hecováním“, jak ho znáte ze sportovního prostředí.
Není terapií
– počítá se zralostí člověka, nezabývá se jeho minulostí a osobnostními potížemi, dívá se více směrem do budoucnosti.
NA JAKÁ TÉMATA SE LZE ZAMĚŘIT?
Téma na koučování by pro vás mělo být dostatečně aktuální. Mělo by se jednat o něco, s čím chcete pohnout, nemusí se jednat o „problém“, může to být i
nová příležitost či znovu probuzené sny
z dětství. Ze zkušenosti s vedením škol můžeme načrtnout tato hlavní témata rozhovorů:
 
Vztahy na pracovišti
(například co mohu udělat pro to, aby se konkrétní konflikt v dobré obrátil).
 
Pracovní výkon
(například jedna kolegyně se opakovaně vyhýbá svým pracovním povinnostem).
 
Týmová efektivita
(například jak udělat z oborových rad skutečně spolupracující týmy).
 
Smysl života
(například kam směřuji).
 
Vyváženost pracovního a osobního života
(například jak to udělat, abych nebyl/a jen v práci).
 
Sebeřízení, zvládání času
( jak si organizuji čas, kde získat čas navíc).
 
Organizační kultura
(například jak mohu napříč celou školou podpořit pocit, že táhneme za jeden provaz).
 
Jak začlenit do praxe poznatky ze školení pedagogů
(jak to udělat, aby moji kolegové, kteří už jsou proškoleni ve všech směrech, začali poznatky ze školení aplikovat a sdílet mezi sebou, a školení tak nevyzněla do ztracena).
Autorka knihy
Coaching for Schools
Judith Tolhurstová dále zmiňuje, že přínosy koučování pro školu jsou i v tom, že pomáhá novým učitelům urychleně najít svoji roli, v případě větších změn ve škole pomáhá učitelům změny vstřebat a využít.
CO MŮŽE KOUČOVÁNÍ PŘINÉST KONKRÉTNĚ ŘEDITELŮM ŠKOL?
 
Nadhled nad každodenní „profesní slepotou“ (týkající se provozu školy, jednání s učiteli apod.), překročení navyklých struktur uvažování.
 
Vyjasnění své role leadera/manažera.
 
Zefektivnění práce s časem, důslednější „tah na bránu“. * Kombinace podpory a výzvy, například když škola prochází organizační změnou.
 
Možnost aplikovat koučovací přístup na sebe sama a na své kolegy.
KDY A JAK KOUČOVÁNÍ PROBÍHÁ?
Buď může kouč jezdit za vámi, nebo vy za koučem – obojí má své výhody. Pokud si přejete, aby kouč jezdil za vámi, může vám to ušetřit čas na cestě. Pro někoho je také příjemné, že může být ve známém prostředí. Nevýhodou vlastního pracovní prostředí je ale to, že budete někdy nuceni rychle přepnout z pracovní činnosti na koučování a že za vámi mohou chodit kolegové a rušit soustředěnost nutnou pro koučování.
Když jedete vy za koučem, můžete z každodennosti vypnout na dobu delší než jen na 60 minut setkání. Obvykle se zajímavé věci (určitá uvědomění) dějí i po cestě tam a zpět, protože člověk přemýšlí o tom, co bude chtít probírat, a následně, jaké to bylo. Nové prostředí může přinášet novou perspektivu a nové nápady. Mimoto ušetříte za koučův čas strávený na cestě.
V případě, že vám kouč na prvním setkání vyhovuje, doporučujeme domluvit se na sadu
pěti až deseti setkání
– opakovaná setkání totiž přinášejí mnoho výhod. Pravidelná reflexe pokroku usnadňuje upevnění nového chování. Pokud se něco nedaří, máte nablízku podpůrnou síť. A významnou roli v dosahování cílů hraje také to, že víte, že máte za týden schůzku s koučem, se kterým budete mluvit o tom, co se podařilo od minula.
Máte-li zájem o poměrně rychlý pokrok, doporučujeme domluvit se na šedesáti- až devadesátiminutových setkáních zhruba jednou za tři týdny – je to doba, za kterou je možno leccos vyzkoušet a zrealizovat, člověk si svá přání zvládne udržet v paměti a motivace nevyvane. Možná jsou ale i setkání méně častá, například jednou za dva měsíce. Jejich cílem pak je spíše
občasný nadhled
nad vodami každodennosti.
Všechny důležité
organizační otázky
bývají domlouvány ve společné
dohodě
(někdy i písemné) nejpozději při prvním setkání – vyjasňuje se zadání, určuje se, co se od kouče i koučovaného očekává, co je a co není při koučování žádoucí (například jestli má být kouč jen oporou, nebo i „vyzývatelem“).
KOUČOVÁNÍ SLOVY ŘEDITELŮ A ZÁSTUPCŮ
„Díky koučování jsem byla schopna dosáhnout svých cílů a zlepšit svůj pracovní výkon. Kouč se nikdy nesnažil změnit moje pracovní návyky, ale pomocí využití mých silných stránek jsem dokázala víc, než jsem si myslela.“
„Při koučování vládla přátelská atmosféra, mělo navíc praktické přínosy pro můj osobní i pracovní život.“
„Koučování jsme použili jako doplnění ke standardnímu manažerskému školení a ohlas na něj i výsledky jsou velice pozitivní.“
„Metoda byla pro mě nová, avšak velice příjemná a motivující – pomohlo mi to zlepšit či změnit některé zažité způsoby práce.“
„Takhle se mnou ještě nikdo nemluvil.“
MÁM CHUŤ KOUČOVÁNÍ ZKUSIT – CO MÁM PRO TO UDĚLAT?
V prvé řadě je dobré si rozmyslet, k čemu by se koučovací setkání dala nejlépe využít. Dalším krokem je samotný výběr kouče, který by měl pro vás být důvěryhodným a příjemným člověkem, pokud možno s doložitelným koučovacím výcvikem.
Na závěr otázka k zamyšlení:
Kdybyste si mohl/a přát tři přání, jaká by byla?

DALŠÍ ZDROJE INFORMACÍ:
 
ICF: Czech Republic
[online]. ICF Czech Republic © 2013. Dostupné z: www.coachfederation.cz
 
TOLHURST, J. Coaching for Schools: a practical guide to building leadership capacity. Harlow: Pearson Education Limited, 2006. ISBN 978-1-4058-2196-4.

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP