Koučování přináší pohled z jiné perspektivy

Vydáno:

Koučování vedoucích pedagogických pracovníků a koordinátorů školních vzdělávacích programů z gymnázií nabízí třetím rokem Výzkumný ústav pedagogický v Praze (dále jen „VUP", nyní divize Národního ústavu pro vzdělávání) v rámci projektu KURIKULUM G. Prošlo jím ve čtyřech etapách koučování už na 80 pedagogů a další etapa, v rámci tohoto projektu poslední, běží od září 2011.

Koučování přináší pohled z jiné perspektivy
Mgr. Ing.
Jarka
Kovaříková
PR manažer projektu Kurikulum G, NÚV, divize VÚP
Učitelé někdy váhají, zda se pro koučování rozhodnout – někteří nevědí, co to vlastně obnáší. A také ne každý je vhodným klientem.
Koučování je ideální metoda osobního rozvoje
pro toho, kdo je připraven změnit svoje zažité návyky tak, aby zlepšil kvalitu svého života. A zavádět do života změny – to není právě jednoduché.
Kouč
přitom
klientovi neříká, co má dělat – vede ho tak, aby si na svoje rozhodnutí přišel sám.
LÉPE POZNAT SEBE SAMA
Každý, kdo koučováním prošel, se lépe seznámil se svým vlastním já. Identifikoval své silnější a slabší stránky, svoje skutečné cíle a přání, naučil se je asertivně realizovat. Dá se říci, že koučovaný za pomoci kouče nahlédl do sebe i na sebe jaksi zvenčí. Kouč umožní klientovi, aby se podíval na své problémy i na sebe samotného z jiné perspektivy; dovede jej motivovat a naučí jej využívat vlastních skrytých rezerv.
„Se svým koučem jsem hovořila o svých každodenních pracovních situacích, byla jsem přirozeně vedena k vyhodnocování svých rozhodnutí, ke stanovování osobních cílů,“
vzpomíná jedna z klientek,
Mgr. Renáta Zajíčková, ředitelka Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů v Praze.
„Teď si více uvědomuji svoje přednosti i rezervy,“
dodává.
ŠKOLSTVÍ JE PRO KOUČOVÁNÍ ZEMĚ NEORANÁ
Koučování už je u nás dost rozšířené, ale spíše v podnikatelské sféře– většina učitelů se s ním ještě v praxi nesetkala. Je škoda, že není ve školství více využíváno – právě učitelé a vedoucí pracovníci škol by totiž velmi potřebovali pracovat na zvýšení sebevědomí, na zlepšení komunikace v týmu, na time managementu nebo na manažerských dovednostech.A ukazuje se, že koučování může dát pedagogickým pracovníkům nadhled, který jim v mnoha případech chybí, protože jsou uzavřeni v bublině své školy, své sborovny, obklopeni stále stejnými lidmi. Pak se jim zdá, že jejich problémy jsou neřešitelné a nic se nedá změnit. V koučování ale zjistí, že tomu tak není a že mnohdy problém, který se jeví jako hrozivý, lze odstranit např. pouhou otevřenější komunikací s kolegy.
ZKUŠENOSTI JSOU ZVEŘEJNĚNY V PŘÍPADOVÝCH STUDIÍCH
„Chtěli jsme všem zájemcům o koučování i těm, kdo se o tuto problematiku zajímají spíše teoreticky, přiblížit naše zkušenosti,“
konstatuje manažerka aktivity koučování
Mgr. Stanislava Podolková
z VÚP. Proto na konci každé etapy vytvoří
kouč ve spolupráci s koučovaným anonymní případovou studii, ve které společně shrnou výsledky, kterých klient dosáhl. Všechny případové studie jsou uveřejněny na Metodickém portálu
www.rvp.cz
v digifoliu Koučování. Nyní jich je k dispozici už více než šedesát a další ještě přibudou. Ten, kdo se chce o koučování učitelů dovědět víc, má ideální příležitost – je zde totiž konkrétně popsáno, s jakými problémy se učitelé potýkají a jak jim koučování pomáhá je řešit. A ukazuje se, že to skutečně funguje.
NÚV, divize VÚP, získal pro koučování akreditaci MŠMT.

Související dokumenty

Pracovní situace

Syndrom vyhoření a jeho prevence
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Rozvoj pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Covid-19 jako nemoc z povolání
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Granty
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Vedoucí učitel odborného výcviku
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek