Z koučování se stává skoro módní záležitost, ale v našem školství je zatím spíše bílou vránou. Jednak není právě levné, jednak čeští učitelé nemají příliš možností, jak využívat moderní způsoby sebezdokonalování, které jsou běžné v komerční sféře.
Koučování – jako by s vámi někdo zatřepal
Mgr. Ing.
Jarka
Kovaříková
PR manažer projektu KG, Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Značný zájem je proto o koučování, které
vedoucím pedagogickým pracovníkům a koordinátorům školních vzdělávacích programů
(dále jen „ŠVP“) n
a gymnáziích nabízí Výzkumný ústav pedagogický v Praze
(dále jen „VÚP“) v rámci
projektu KURIKULUM G.
Když se projekt rozbíhal, nebylo jasné, jak učitelé koučování přijmou, jestli o to vůbec budou stát.
Začátky nebyly jednoduché, ale pomohla informační kampaň a zafungovalo hlavně předávání zkušeností mezi učiteli navzájem.
Teď už je o službu takový zájem, že je naplněn i 5. běh koučování, který bude zahájen v září 2011.PROČ UČITELÉ KOUČOVÁNÍ VYHLEDÁVAJÍ
„Opakují se určité typy problémů, se kterými pedagogičtí pracovníci do koučování přicházejí,“
říká
Mgr. Stanislava Podolková, která má ve VÚP tuto aktivitu na starosti.
„Potřebují umět lépe hospodařit s časem, často mají problémy s komunikací s nadřízenými i podřízenými, nedovedou delegovat úkoly,“
vysvětluje.První setkání kouče s budoucím klientem je tváří v tvář, další sezení probíhají po Skypu – to učitelům šetří čas.
„Na začátku koučování mají někteří klienti z komunikace po Skypu strach,“
říká Podolková.
„Ale obavy brzy zmizí, naopak si Skype všichni chválí, protože si mohou sezení naplánovat na dobu i místo, které jim vyhovují.“
Koučování ale není pro každého. Klient musí na sobě chtít pracovat a otevřít se
– a pak je často sám překvapen, co všechno dokáže.
„Je třeba stavět na existujících kompetencích, na pozitivech,“
konstatuje jeden z koučů,
Mgr. Václav Šneberger.
„A mnoho klientů potvrzuje, že se díky koučování významně změnila i jejich pedagogická práce,“
dodává.Díky koučování
klient dokáže vnímat sebe a svoji práci jinak, z nadhledu.
Jako by s ním někdo zatřepal, a on se najednou díval na problém jinýma očima. A že si vlastně sám – protože kouč mu neradí, jen ho vede otázkami –
dovede najít svoje řešení, to mu i zvedne sebevědomí.
„Učitelé musí být emancipovaní a sebevědomí lidé, a koučování k tomuto cíli směřuje,“
říká jedna z koučovaných,
Mgr. Renáta Zajíčková, která působí jako ředitelka Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů v Praze.
„Je na čase využívat těchto metod pro svůj osobní rozvoj, neschovávat se, věřit si a být na sebe hrdý.“
Koučování v rámci projektu KURIKULUM G nabídl VÚP zatím
80 klientům, další dvacítka vstoupí do koučování na podzim.
VÚP získal
v minulých dnech pro koučování
akreditaci MŠMT, bude tak moci tuto službu rozšířit a nabízet ji i učitelům a vedoucím pracovníkům základních škol.