Kontexty kariéry v učitelské profesi

Vydáno: 8 minut čtení

Hledání a ověřování strategií ke zkvalitnění výkonu učitelské profese je charakteristickým znakem vzdělávacích politik posledních desetiletí. Koncept profesionalizace učitelství otevírá nové pohledy na tuto profesi a nabízí interdisciplinární přístupy. Fenomén profesní kariéry a její systémové podpory (na úrovni jednotlivce i školy) se postupně etabluje v učitelské profesi a vytváří příležitosti k odborné diskusi.

Kontexty kariéry v učitelské profesi
doc. PaedDr.
Ivan
Pavlov,
PhD.,
katedra andragogiky, PedF, Univerzita Mateja Bela, katedra andragogiky a managementu vzdělávání, PedF UK
Pojetí kariéry v učitelské profesi
Kariéra je pojem vyskytující se v souvislosti s mnohými profesemi. Profese se mezi sebou liší způsobem a délkou přípravy, potřebnými vědomostmi a dovednostmi, specifičností a náročností vykonávané pracovní činnosti, vnímáním ze strany společnosti či příslušníků profese. V posledních letech se pojem kariéra v souvislosti s učitelstvím užívá stále častěji a nacházíme ho v mezinárodních dokumentech (Charta učitele, 1996; EU, 2018), národních strategiích vzdělávání (Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020; Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania v SR z roku 2018) anebo resortní legislativě (profesní zákon č. 317/2009 Z.z. NR SR). Zpravidla se pojetí učitelské kariéry objevuje ve dvou doposud neuspokojivě objasněných, ale přitom komplementárních kontextech:
-
formální kariéra, založená na legislativně určeném postupu v kariérovém systému upravujícím vertikální pohyb po žebříčcích - kariérových stupních v profesi;
-
neformální kariéra, založená na aktivním kariérovém seberozvoji jednotlivce anebo celého pedagogického sboru za podpory managementu školy.
Teoretická východiska kariéry v pedagogické profesi jsou obsažena ve vědách, které v různé míře a hloubce vědeckého poznání zkoumají souvislosti procesů kariéry jednotlivce v pracovním životě: v sociologii (profesí), psychologii (práce), (aplikované) etice, (profesní) andragogice, (školském) managementu, (vzdělávací) politice, ekonomii (školství) a dalších. Švec (2008, s. 30) chápe kariéru jako životní dráhu (projektovanou posloupnost jednotlivých rolí stanovenou jednotlivci jako součást jejich životních plánů) anebo sled zaměstnání (progresivně se rozvíjející sekvenci příbuzných profesních rolí anebo pracovních zkušeností, přes které jedinci postupují během svého pracovního života, často se zvyšováním jejich prestiže a odměn).
Kariéra zahrnuje rozvoj osobnosti člověka a jeho práci v dynamicky se měnícím světě. Jde o kontexty, ve kterých jsou klíčovými faktory jednotlivec, prostředí, interakce a změna. Pattonová a McMahonová (2006, s. 24-36) podávají rozsáhlý přehled kariérových teorií a zdůrazňují, že v současné době jsou jednotlivci stále častěji nuceni zaměřovat se na zaměstnatelnost, a ne jistotu zaměstnání; učí se dovednostem, které jim pomohou přebírat zodpovědnost za určování směru a vývoj jejich kariéry. Bezpečnost a perspektiva spočívá v jednotlivci, jeho vědomostech a dovednostech, ne v pracovním místě. V posledním období teoretici kariérového vývoje vzhledem k různorodosti přístupů a komplexnosti problematiky považují za perspektivní sbližování a integraci kariérových teorií do ucelenějších, překlenovacích rámců či teorií.
Specifika učitelské profese jsou dána podstatou její pracovní činnosti, která je založena na řízení procesů učení se v interaktivní situaci mezi učitelem (který vyučuje) a žákem (který se učí). Podle Doyla (1996 in Janík, Minaříková a kol., 2011, s. 14) je pro vyučování i učení typická komplexnost vytvářená vícero faktory:
-
vícerozměrnost - školní třída je učebním místem, kde lidé s různými zájmy a schopnostmi nabízejí a využívají podněty k tomu, aby dosáhli sociálních, odborných i osobních cílů;
-
simultánnost - mnohé jevy se ve školní třídě odehrávají souběžně;
-
bezprostřednost - tempo interakcí a jejich důsledků je vysoké a obsahuje učitelem plánované učivo, ale i žáky dotvářené situace;
-
nepředvídatelnost - jednání učitelů a žáků při výuce má i neočekávané důsledky, neboť ve vzájemné dynamické interakci denně dochází k odchylkám od toho, co bylo plánováno;
-
veřejný charakter - učitel a žáci ve školní třídě jsou účastníky každodenních aktivit a pozorují vzájemné chování, jednání a reakce, které je provázejí;
-
historická a vývojová podmíněnost - společně prožitý čas ve školní třídě utváří vzorce chování, očekávání, zkušeností, rutinní postupy a normy, které ovlivňují další výuku (vytvářejí manipulační prostor); plánování výuky je ovlivněno historičností a vývojovým psychologickým procesem konstituování školní třídy jako určité pospolitosti.
Uvedené je možné ještě doplnit o byrokratický faktor, který chápeme jako úřední, administrativní regulování procesů výuky a jiných pracovních činností v podmínkách školské organizace.
Očekávání lepší kvality výchovy a vzdělávání na školách je často spojováno s profesionalizací učitelské práce. Studie OECD (Guerriero, 2017) sumarizuje výsledky vědeckého výzkumu o učitelské profesi a uvádí některá klíčová zjištění. Podle nich je učitelská profese semi-, polo- či neúplnou profesí. Chybí jí expertnost, protože užívá výsledky vědeckého výzkumu, ale sama k budování konceptů, teorií a validizaci procesů výrazně nepřispívá (naopak je nejednou kritizuje jako irelevantní pro každodenní pedagogickou praxi), čímž zůstává na úrovni vědomostí "receptového" typu.
Neznalost širokého zázemí poznatků pedagogické teorie vyvolává nejistotu v odborném zdůvodnění rozhodovacích procesů ve výuce. Profesní rozhodování se však zakládá na prokázání vědomostí a dovedností vycházejících ze systematizovaného a aktualizovaného objemu vědeckých poznatků. Nesouhlas učitelstva s procesy standardizace profesních kompetencí a evaluací procesů výuky je projevem nepřipravenosti převzít plnou zodpovědnost za pedagogickou práci, což je v jiných profesích nemyslitelné.
Uvedené výhrady (ale i další) vůči profesionalitě učitelstva lze různými systémovými intervencemi řešit. Koncept profesionalizace (jako intervenční strategie) obsahuje několik komponentů a jedním z nich je podpora profesního (kariérového) rozvoje učitelů (Pavlov, 2017). Evropská komise (2017) doporučuje ke zlepšení profesní prestiže učitelů kromě zvyšování platů, zkvalitňování pregraduální přípravy a zlepšení výběru uchazečů o učitelskou profesi i nové strategie podpory učitelů při výkonu pedagogické činnosti. Opatření jsou orientována především na profesní rozvoj učitelů v podmínkách škol, což předpokládá systémové změny nejen v pojetí podpory profesního rozvoje učitelů jako aktivních subjektů očekávaných změn, ale i efektivní podpory poskytované managementy škol.
Specifickým projevem podpory profesního rozvoje učitelů je tvorba modelů profesní kariéry, které vytvářejí podmínky pro gradaci profesních kompetencí učitelek a učitelů po dobu celé jejich profesní dráhy. Současně se hledají nástroje profesionalizace zasahující nejhlubší struktury profesionality (profesního učení) učitelstva, které je možné označit i jako podporu kariérové perspektivy (rozvoje a seberozvoje) jednotlivců.
Jestli chceme profesionalizovat učitelstvo aplikací inovačních modelů profesní kariéry a podpory kariérového rozvoje jednotlivců, potřebujeme zhodnotit přínos relevantních teorií ve specifickém prostředí výkonu učitelské profese.
Poznámka redakce: Pokračování článku přineseme v lednovém čísle Řízení školy.
ZDROJE
-
European Commission / EACEA / Eurydice. Teaching Careers in Europe: Access, Progression and Support [online]. Eurydice Report. Lucemburk: Publications Office of the European Union, 2018. [cit. 2018-03-06]. Dostupné z: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teaching-careers-europe-access-progression-and-support_en
-
Európska komisia. Rozvoj škôl a excelentná výučba: kľúč pre výborný štart do života [online]. COM(2017) 248 final. Brusel: 30. 5. 2017 [cit. 2017-12-12]. Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:52017DC0248 &from=SK
-
GUERRIERO, S. (ed.). Pedagogical Knowledge and the Changing Nature of the Teaching Profession [online]. Paříž: OECD Publishing, 2017 [cit. 2017-07-08]. Dostupné z: http://dx.doi.org/ 10.1787/9789264270695-en
-
Charta učiteľa. Prešov: MPC, 2002, 45 s. ISBN 80-8045- 258-X.
-
JANÍK, T., MINAŘÍKOVÁ, E. a kol. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska - aplikace - výzkum. Brno: Paido, 2011, 200 s. ISBN 978-80-7315-213-0.
-
MŠMT ČR. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 [online]. Praha: MŠMT ČR, 2014 [cit. 2018-07-08]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-vzdelavaci-politiky-2020
-
MŠVVaŠ SR. Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania. Kvalitné a dostupné vzdelanie pre Slovensko. 2018-2027 [online]. Bratislava: MŠVVaŠ SR, 2018 [cit. 2018-07-08]. Dostupné z: http://www.minedu.sk/vlada-schvalila-narodny-program-rozvoja-vychovy-a-vzdelavania/
-
PATTONOVÁ, W. a M. McMAHONOVÁ. Kariérový rozvoj a systémová teorie. Propojení mezi teorií a praxí. Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce, 2015. Dostupné z: http://www.dzs.cz/file/4963/EG_Karierovy%20rozvoj%20a%20systemova%20teorie_ 2015.pdf
-
PAVLOV, I. Učiteľská andragogika. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2017, 204 s.
-
ŠVEC, Š. Anglicko-slovenský lexikón pedagogiky a andragogiky. Bratislava: IRIS, 2008, 323 s. ISBN 978-80-89256-21-1.
-
Zákon NR SR č. 317/2009 Z. z., o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. In: Zbierka zákonov. Čiastka 113, s. 2334-2361.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání

Články

Kontexty kariéry v učitelské profesi, 2. část