Komunikační pasti pedagogického sboru

Vydáno:

Komunikace s kolegy je jedním ze základních kamenů pedagogické profese. Ta ale znamená, že chyby, které se v ní objevují, jsou zdrojem mnoha nedorozumění a často také důvodem, proč se někteří kolegové necítí ve škole dobře. Stejně tak mohou některá pochybení vést i k tomu, že se komplikované situace ve vztahu žáků a vyučujících neřeší vhodným způsobem nebo se mohou vyhrotit. Pojďme se tedy podívat na nejběžnější komunikační pasti, které práci vyučujících velmi ztěžují.

Komunikační pasti pedagogického sboru
PhDr.
David
Čáp,
katedra psychologie FF UK v Praze
První velkou pastí je popírání týmovosti. To se občas objevuje ze strany zástupce ředitele. Ten je v poměrně komplikované situaci, jelikož je na jednu stranu součástí vedení, ale na druhou stranu běžným učitelem. K roli zástupce ředitele patří vytvářet určitý most mezi ředitelem a sborem, zároveň má někdy v popisu práce být tzv. poslem špatných zpráv. Snadno se mu pak stane, že rozhodnutí vedení, které má překlopit směrem ke sboru nebo jeho části, uvede tím, že se jedná o rozhodnutí ředitele. To samo o sobě nemusí nic znamenat a často tomu tak i je. Nicméně to může vést k tzv. strašení ředitelem. Čili ředitel něco rozhodl a on, „nešťastník“, to musí přetlumočit kolegům. I kdyby tomu tak bylo, je nutné myslet na to, že zástupce je členem vedení a danou informaci by měl uvést tím, že se jedná o rozhodnutí celého vedení. Může se to zdát jako malichernost, ale v případě špatných zpráv se z ředitele může uměle vytvářet obraz nepřítele. Ředitel je na tom totiž podobně jako kapitán lodi. Pokud je klidné počasí, vane příznivý vítr a na palubě je dostatek zásob, je vedení lodi relativně snadný úkol. Jakmile se ale zhorší počasí, zvednou se vlny a docházejí zásoby, kapitán si začne plně uvědomovat, že je na to vlastně sám. Tedy pokud se nemůže spolehnout na svého prvního důstojníka. Proto je vhodné, aby zástupci často používali slovo „my“, když hovoří o rozhodnutích vedení. On totiž osamocený a do kouta zahnaný kapitán může dělat ukvapená a silová rozhodnutí, která nebudou příjemná vůbec pro nikoho.
Stejný princip užívání plurálu lze použít i směrem k roli třídního učitele. Nejednou jsem se setkal s tím, že je třídní učitel při rozhodování, případně jednání s rodičem žáka opomenut nebo přímo přehlížen. Neměli bychom zapomínat na to, že třídní učitel je ve vztahu ke konkrétnímu žákovi tím nejdůležitějším zaměstnancem školy. Ví toho o něm nejvíce a všechny informace o žákovi by se měly také u třídního scházet. V případě, že přijde do školy rodič a chce nějakou situaci řešit s vedením (což samozřejmě může), tak by mělo vedení k jednání třídního přizvat. Pokud to není aktuálně možné, nemělo by vedení rozhodnout, dokud se k situaci nevyjádří i třídní. Stejná logika je platná i v případě stížnosti na jednání konkrétního pedagoga.
Druhou velkou komunikační pastí pedagogického sboru je nedostatečná loajalita. Ta se týká situací, kdy si např. třídnímu učiteli stěžuje student na jiného pedagoga. Projev nespokojenosti může být vcelku prostý: „Paní učitelka je moc přísná, chodí pozdě do hodiny, je neférová, někomu nadržuje, je hrozná, nedovoluje to a to atd.“ Podobných stížností by nás mohla napadnout spousta. Nedostatečná loajalita se projeví tím, že se třídní přidá ke kritice, případně situaci bagatelizuje ve smyslu „však ji znáte“, nebo pouze doporučením, že to žák musí nějak vydržet. Obdobné je to v případě, když si přijde stěžovat rodič na konkrétního pedagoga. Pokud je reakce takováto, sdělujeme hned několik důležitých informací. Zejména, že to nemíníme řešit, dále že souhlasíme s kritikou a také že se možná přímo stavíme do koalice proti kolegyni či kolegovi. V tomto okamžiku žák, a třeba i rodič vidí klín vražený mezi členy týmu. To může být prvním krokem k dlouhotrvajícímu neuznávání, devalvování a útočení na kolegu či kolegyni. Jako členové týmu musíme vystupovat jednotně. To neznamená, že s rodiči a žáky nemáme souhlasit. Ale vždy po přijetí takové informace máme říci, že o té a té věci s kolegyní či kolegou promluvíme a zeptáme se, jak situaci vidí. A následně to také udělat. Samozřejmě že nemusíme souhlasit se vším, co kolegové dělají, dokonce si můžeme myslet, že něco dělají špatně, ale nikdy to nesmíme řešit přes žáky nebo rodiče. Na chybu bychom měli kolegu upozornit mimo třídu a hledat vhodné řešení. Případně bychom měli situaci řešit s vedením. Ještě horší situace je, když sami aktivně kritizujeme práci kolegů před žáky a rodiči. To je již fatální profesní selhání.
Takové jednání je často počátkem jevu, kterému učitelé rádi říkají „šikana učitele“. Nijak nechci popírat, že je některým pedagogům před třídou těžko. Nepopírám ani, že se k nim žáci někdy nechovají moc dobře. Co ale popřít chci, je to, že za to nemohou jenom žáci. Musíme být k sobě upřímní a přiznat si, že často za takovým chováním žáků stojí kolegové. Někdy pasivně tím, že nevhodně zareagovali nebo kolegu nepodpořili či se vůči danému chování nevymezili. Jindy ale aktivně, kdy kolegu před třídou kritizují, pomlouvají, devalvují a urážejí. Nezřídka z konfliktního vztahu mezi žáky a vyučujícím mají jeho kolegové dokonce radost.
Třetí velkou pastí je nejednotný výklad školního řádu a pravidel. Uvědomuji si, že nejsme roboti, abychom byli ve všem stejní. Ale poměrně velká volnost ve výkladu školního řádu (a to je víceméně běžný jev na našich školách) komplikuje nejenom vztahy mezi sborem a žáky, ale také mezi kolegy navzájem. Nejčastějšími body, ve kterých panuje nejednotnost, je vypínání mobilních telefonů, způsoby omlouvání absence či možnosti kontaktování rodičem. Ačkoliv tyto body bývají zapracovány do školního řádů, tak s nimi pedagogové nakládají různě. Musíme si uvědomit, že žáci, jejich rodiče a vlastně všichni lidé mají rádi polarity. A navíc póly dané polarity rádi definují v pojmech dobrý, špatný, hodný, zlý, ochotný, neochotný atd. Představme si situaci, kdy je ve školním řádu, že mají být mobilní telefony během výuky vypnuté. Jeden vyučující si dané pravidlo vykládá tak, že od příchodu do odchodu ze školy má být mobilní telefon vypnutý. Jinému stačí vypnutý zvuk při hodině a přestávky neřeší. Oba vyučující by se hájili tím, že postupují podle školního řádu, ale přesto budou žáky vnímáni jinak. Je tu riziko, že je žáci začnou hodnotit právě polaritou - hodný a zlý. Ještě lepší příklad může být ohledně omlouvání absence ve výuce. Možná, že je stanoveno, že omluva je přijata pouze v písemné podobě od rodičů do tří dnů. Jeden vyučující ale chce vycházet žákům vstříc (což je zcela pochopitelné) a dokáže dělat drobné výjimky, jako je telefonická omluva, o den zpožděná omluva atd. Ačkoliv to nemyslí nijak špatně, tak svým „lidštějším“ přístupem podráží kolegu, který možná rigidně dodržuje stanovená pravidla. Žáci i rodiče mohou získat dojem, že kolega, který se striktně drží pravidel, je vlastně ten zlý a neochotný. A jsme opět u týmovosti. Já sám si nemyslím, že mohou existovat pravidla bez určitých výjimek. Na druhou stranu bychom ale měli vědět, o jakých výjimkách uvažujeme, a i v nich být jednotní.
Kruhem jsme se vrátili nejen k týmovosti, ale také k vedení školy. Ředitel i jeho zástupci by si měli být vědomi toho, že tak, jak zacházejí s pravidly oni, budou s nimi zacházet i jejich kolegové. A to samé platí o způsobu komunikace, způsobu sdělování kritiky, a často i o nepřítomnosti oceňování (nemyslím to finanční) v týmu. Měli bychom mít na mysli, že tím, čím je třídní učitel pro svou třídu, je vedení školy pro svůj sbor.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období