Knihou nezarmoutíš aneb Jak se co dělá

Vydáno:

Čapkovský titulek jsem si dnes nevypůjčil jen tak náhodou. Když před dvěma týdny pan herec Petr Kostka svým nezaměnitelným hlasem četl ve Viole mého oblíbeného Karla Čapka, okamžitě se mi spojil herecký a ředitelský svět.

Knihou nezarmoutíš aneb Jak se co dělá
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Čapek klade řadu otázek budoucím autorům divadelní hry, je to komické ale pouze na povrchu. S jistou dávkou nadsázky a přitom se zemitou opravdovostí se obrací na lidi okolo divadla se točící. V tu chvíli mi došlo, že je jistě správné položit podobné otázky těm, kteří teprve touží být řediteli, aby si sami před sebou odpověděli, zdali tuto náročnou práci opravdu chtějí vykonávat a vzít na svoje bedra odpovědnost za celou školu jako obr Atlas celou nebeskou klenbu.
Bylo již mnohé napsáno o ředitelských kompetencích, texty odborné i populární jsou k dispozici v časopisech či na internetu. Však mnohokrát při přednáškách či seminářích zazněla z pléna prosba, abychom napsali něco sami. Něco, co budou ředitelé i další pracovníci škol brát do ruky nikoli jako povinnou četbu, ale jako pomocníka, rádce, který je nebude nutit k přesnému naučení, ale často jen naznačí, kde jsou další dveře, kde je další cesta, kde by mohla existovat další možnost. Ředitelská práce je činností nádhernou, činností rozmanitou, které se lze pouze stěží nabažit, pokud ji člověk dělá srdcem a naplno. Chtěli jsme s kolegy právě těmto opravdovým kapitánům sestavit takový text, ve kterém by našli něco z teorie, mnohé z praxe, aby tam třeba poznali v některých případech sami sebe nebo svoje pracovní přátele.
Jenže ouha – jak začít? Jak uchopit knížku pro ředitele škol, která je neodradí a přitom nebude v rozporu s teoriemi, která bude čtivá a přitom nebude podlézat vkusu, která bude umět pojmenovat i věci nepříjemné a na dřeň mířící a přitom být i v těchto pasážích citlivá a pomáhající? Cítili jsme, jak se původně lehké sousto mění, bobtná a byly chvíle, kdy jsme skutečně nevěděli, jak dál. Bylo již párkrát napsáno, jakou specifickou skupinou jsou ředitelé škol.
Lidé vzdělaní, lidé s jistou dávkou nadhledu
(věřím, že i humoru),
lidé s pedagogickou zkušeností, která ovšem nemusí být vždy pozitivní. Dále lidé
vnímající svoje okolí, kritičtí, sebevědomí a schopní formulovat svoje vize a odvážné plány.
Takovým přeci nelze naservírovat jen tak ledajakou krmi.
Knížka, o níž dnes píši, se skutečně věnuje ředitelským kompetencím. Toto módní a zbytečně často užívané slovo (možná právě proto obávané a někdy neoblíbené) bude otáčeno ze všech možných stran a snad to přispěje k tomu, že mu bude čtenář více rozumět a třeba si ho i oblíbí. Ono je vlastně těžko říci, pro koho je kniha určena. Primárně ředitelům škol, aby zde nacházeli
poučení, pomoc
a mohli si třeba srovnat svoji situaci s jinou školou a zamyslet se nad tím, zdali náhodou tuto situaci neřešil někdo jiný někde jinde. Vedle toho bychom byli velice rádi, kdyby po knize sáhli
zřizovatelé
našich škol. I oni tam najdou informace, které by se jim mohli v budoucnu hodit.
Stovky českých ředitelů v těchto týdnech žijí
konkurzy
a větší pohyb na ředitelských postech se dá očekávat i do budoucna. Rozumný zřizovatel by si měl připustit, že pokud o školství příliš mnoho neví, měl by hledat zdroje poučení. Ředitel je rozhodujícím faktorem v rozvoji učitelů, v procesu rozvoje školy a
zřizovatel
jej musí nejen
vyhledat, vybrat, hodnotit, ale i nabídnout pomocnou ruku během výkonu této náročné funkce.
Je třeba překročit stín formálnosti a hodnocení pouze podle ekonomických ukazatelů!
Mnoho lidí teprve o konkurzu uvažuje. Ať z pozice zástupce ředitele, vedoucího předmětového týmu či učitele. I těmto lidem chceme něco říci, přivést je
k zamyšlení o kompetenčních profilech, modelech, kompetencích či lidských problémech
pramenících z odpovědnosti a rozhodování. Před dvěma lety jsem v úvodním článku této rubriky psal, že jsem-li uvnitř láhve, nemohu si přečíst její etiketu. Stále to platí. Ředitelská práce vypadá jinak z ředitelny, jinak ze sborovny, jinak z ulice. A člověk stojící na křižovatce, zdali podat či nepodat přihlášku do konkurzu, zdali jít s kůží na trh a převzít odpovědnost za několik let vývoje školy by mohl mít prostor k přemýšlení.
Maličko odbočím – často se zamýšlíme nad nedostatky systému vzdělávání ředitelů v naší republice, zejména nad neexistencí jednotlivých kariérových stupňů a specifické přípravy zaměřené na specifika jednotlivých etap. Při debatách s kolegy ze zemí, kde již mají povinné (třeba krátké) vzdělávání ředitelů před nástupem do funkce, mne zaujal jeden údaj. Totiž že nezanedbatelná přidaná hodnota tohoto předchozího vzdělávacího programu spočívá i v tom, že si
někteří lidé uvědomí, že tuto práci vykonávat nechtějí či nemohou.
Je to mnohem lepší, než když na to přijdou až ve chvíli, kdy mají klíč od kapitánské kajuty v ruce.
Publikace
Kompetence řídících pracovníků ve školství
tří autorů pracujících na naší katedře je právě dokončována, ještě diskutována mezi autory a cizelována tak, aby dokázala zaujmout. To je naším cílem.
Poznámka redakce
Kniha
Kompetence řídících pracovníků ve školství
autorů Václava Trojana, Ireny Lhotkové a Jindřicha Kitzbergera vychází v nakladatelství Wolters Kluwer ČR, a. s., v červnu tohoto roku. Objednat můžete na
www.wkcr.cz

Související dokumenty

Pracovní situace

Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Mediální vzdělávání

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Výuka Aj
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Ukončení předškolního vzdělávání
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání