Klub předškolák

Vstup dítěte do první třídy je důležitým mezníkem nejen v životě dítěte, ale i velkou změnou pro rodinu prvňáčka. Jak toto období nejlépe zvládnout, jak se na něj připravit, jak ho překlenout? Na toto téma bylo napsáno nejedno odborné pojednání rukou předních dětských psychologů, pedagogických odborníků i dětských lékařů. Jak ale uvést teorii do praxe zůstává na jednotlivých školách i na samotných rodinách.

Klub předškolák
Mgr.
Petr
Došek
 
ředitel ZŠ Velvary
Mgr.
Blanka
Dragounová
 
zástupkyně ředitele ZŠ Velvary
Faktem je, že do první třídy zasednou děti rozdílně připravené, z různého rodinného zázemí, ty, které absolvovaly mateřskou školu, i ty, které ji nenavštěvovaly.
I
očekávání rodičů
jsou různá. Jedni chtějí, aby jejich potomek kromě školy zvládal také výuku na hudební nástroj nebo pravidelné tréninky ve sportovním oddíle či jinou mimoškolní činnost. Jiní se soustředí na výborný školní prospěch a neradi přijímají skutečnost, že to tak být nemůže, protože nikdo svůj stín nepřekročíme a lidský mozek nejde naprogramovat. Jsou i tací, kteří nechtějí nic. Stačí jim, že je o jejich dítě postaráno.
JAK SJEDNOTIT TENTO BABYLON?
Doporučujeme Klub předškolák. Ve školním roce 2007/2008 se učitelé prvního stupně Základní školy Velvary rozhodli začít pořádat pravidelné měsíční schůzky budoucích prvňáčků a jejich rodičů, aby tak usnadnili dětem vstup do školy, ale i navázání kontaktu mezi učiteli a rodiči, sblížení se s prostředím školy a vytvoření atmosféry důvěry, seznámení se s pomůckami i metodami práce. Každá schůzka je zaměřena jinak:
 
Výtvarná/pracovní dílna
 
Hrajeme si v tělocvičně
 
Hrajeme si v hudebně
 
Hrajeme si u multimediální tabule
 
Poznáváme školní družinu a přípravnou třídu
 
Objevujeme školní dvůr, poznáváme přírodu
Dětem i rodičům se postupně představí všichni učitelé 1. stupně, přípravné třídy i paní vychovatelky ze školní družiny. Pro děti je vždy připraven zajímavý program, do kterého jsou zakomponovány úkoly upevňující dovednosti tzv. školní zralosti. Samozřejmostí je také
portfolio předškoláka
(tzn. sešit, do kterého malí žáčci získávají razítka za svou účast a sbírají podpisy učitelů, se kterými se seznámili). Každý z učitelů má pak pro budoucí žáčky připraven nějaký pracovní list a někdy i domácí úkol pro krácení volného času.
Zatímco si děti hrají a objevují školu, pro rodiče je připravena přednáška, kterou zajišťují buď samotní učitelé školy, nebo odborníci z oblastí, o kterých si myslíme, že by mohly být pro rodiče přínosem. Pravidelně se rodiče setkávají
s klinickým logopedem, zástupci poradenských zařízení
(pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra či středisko výchovné péče z našeho okolí) a místními pediatry. Pozvání na besedu s rodiči přijala také spolupracující dětská psychiatrička nebo autorka Šimonových pracovních listů. Přivítali jsme i zástupce vedoucí katedry speciální pedagogiky na PedF UK Praha nebo paní asistentku katedry sociálních studií a speciální pedagogiky z TUL Liberec.
Pravidelně je připravena schůzka, která rodiče i děti seznámí
s činností školní družiny, školního klubu a přípravné třídy.
Pokud rodiče mají zájem, mohou si domluvit návštěvu a
zúčastnit se výuky v 1. třídě
či navštívit přípravnou třídu, školní družinu nebo školní klub. Předškoláci, kteří navštěvují místní mateřskou školu, nás navštěvují vždy v jarních měsících přímo ve výuce nebo na některých společných sportovních či kulturních akcích.
Dále nabízíme rodičům možnost zanechat svůj e-mailový kontakt. Tím jsou zařazeni do naší databáze a jsou informování o všech akcích, které škola pořádá a kterých se se svým dítětem mohou účastnit (na podzim to pravidelně bývá Velvarský maratón, v čase adventním tradiční pěvecké vystoupení žáků školy, vánoční jarmark, různé projektové dny – Den kontinentů, Den zvířat, Den Země, Dny otevřených dveří, velikonoční dílny apod.). Během hlavních prázdnin se mohou zúčastnit Prázdninové školy za školou, což jsou různé dílničky či výlety, které jsou pro žáky hrazeny díky grantové politice zřizovatele.
PŘED ZÁPISEM ODBORNĚJI, I S LEGISLATIVOU
Vždy před zápisem do 1. ročníku je pro rodiče a žáčky připravena schůzka, kde se rodiče dozvědí, jaké oblasti by jejich dítko před vstupem do školy mělo ovládat. Tématem je školní zralost u dětí, respektive:
 
Fyzická zralost
 
Psychomotorický vývoj (hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika, lateralita)
 
Percepční úroveň (zraková percepce, sluchové vnímání)
 
Řeč a vyjadřovací schopnosti
 
Obecné znalosti
 
Rozumové schopnosti
 
Paměť
 
Předmatematické představy
 
Citová zralost
 
Sociální zralost
 
Pracovní zralost
Rodiče jsou seznámeni s legislativou, s tím, jak postupovat, pokud jejich dítě není na školu v některé oblasti ještě připravené. Co to znamená odklad školní docházky, jak o něj zažádat, jaká vyšetření podstoupit. Získávají u nás kontakt na pedagogicko-psychologické poradny, na které se mohou obrátit. Pokud si s něčím nevědí rady, je možné požádat o pomoc našeho speciálního pedagoga, který například domluví rodičům termín vyšetření apod.
TVOŘENÍ BUDOUCÍCH TŘÍDNÍCH KOLEKTIVŮ
Na konci každého školního roku je připravena schůzka, kde jsou rodičům představeny budoucí vyučující v prvních třídách a nové třídní kolektivy.Ty jsou vytvořeny podle předem daných kritérií:
 
Na základě informací z okolních mateřských škol a od paní učitelky z přípravné třídy mapujeme vztahové souvislosti mezi budoucími prvňáčky.
 
Využíváme poznatků, které jsme o žáčcích načerpali během zápisu do 1. ročníku i během jejich návštěv Klubu předškolák.
 
Zaměřujeme se na gendrovou rovnováhu, tzn. přibližně stejný počet chlapců a dívek ve třídách.
 
Rovnoměrně rozdělujeme do tříd žáky po odkladech a žáky s nějakým handicapem – tzv. integrované žáky, žáky s asistentem pedagoga.
 
Snažíme se vyhovět rodičům dětí, které dojíždějí, aby měli možnost navštěvovat stejnou třídu žáčci ze stejné vesnice.
 
Pokud rodiče dávají přednost některé metodě, kterou využívá určitá paní učitelka (například splývavé čtení, výuka podle prof. Hejného apod.), i zde se snažíme přání rodičů vyhovět.
Nově vytvořené třídní kolektivy je možné pozměnit pouze tehdy, pokud to nenaruší záměr školy.
Během závěrečné schůzky Klubu předškolák si rodiče mohou prohlížet učebnice, ze kterých se jejich děti budou po prázdninách učit. Obdrží seznam pomůcek, které děti dostanou i které musí obstarat. Dozvědí se, jak vhodně vybavit penál, jakou vybrat tašku, jaké pomůcky jsou vhodné na výtvarnou výchovu a pracovní činnosti či tělesnou výchovu.
V závěru jsou rodiče pozváni na zahradní slavnost, kterou začíná každý školní rok a kterou organizuje spolek rodičů žáků školy. Tou dobou už se ale připravuje první schůzka nového ročníku Klubu předškolák. A celý koloběh se opakuje s jinými žáky, s jinými rodiči a s dalšími hosty, kteří jsou stejně jako my přesvědčeni, že tato práce má smysl. Pozoruhodné je totiž to, že všichni pedagogové a všichni naši hosté tuto práci dělají již sedm let bez nároku na mzdu. Odměnou jsou předškoláci těšící se do školy a spokojení, se školou spolupracující rodiče.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Doprovod žáka do nemocnice
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Úvod do formativního hodnocení

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz