Klasifikace žáka

Vydáno:

Může učitel žáka klasifikovat z jediné poslední známky, kterou v daném předmětu dostal? A pokud ne, jaké jsou možnosti řešení, i když žák bude dělat reparát?

Klasifikace žáka
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
 
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
§ 30 odst. 2, § 69 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění p. p.
 
§ 14 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění p. p.
 
§ 4 písm. a) vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění p. p.
a) Pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků
Pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů jsou obsažena ve školním řádu (§ 30 odst. 2 školského zákona).
Pro
hodnocení žáků základní školy
dále platí:
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z posouzení
míry dosažení výstupů pro jednotlivé předměty
školního vzdělávacího programu. Hodnocení je
pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné a respektuje individuální vzdělávací potřeby žáků
a doporučení školského poradenského zařízení (§ 14 odst. 1 vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění).
Pravidla hodnocení žáků jsou
součástí školního řádu
a obsahují zejména:
 
zásady a způsob hodnocení a sebehodnocení výsledků vzdělávání a chování žáků,
 
kritéria pro hodnocení (§ 14 odst. 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění).
Obdobně, i když méně podrobně, je upraveno
hodnocení žáků střední školy:
Pravidla pro hodnocení vycházejí z požadavků rámcových a školních vzdělávacích programů, jsou součástí školního řádu a obsahují vždy zásady průběžného hodnocení a hodnocení výsledků vzdělávání na vysvědčení [§ 4 písm. a) vyhlášky č. 13/2005 Sb., v platném znění].
Přesná odpověď na dotaz (možnost, aby učitel žáka klasifikoval z jediné poslední známky) tedy vyplývá z obsahu školního řádu školy, a to z té části, která je věnována pravidlům a zásadám hodnocení výsledků vzdělávání žáka.
Školní řád v části věnované pravidlům a zásadám hodnocení výsledků vzdělávání žáků
obvykle
uvádí:
 
jaké výkony se hodnotí
(např. testy, ústní projev, grafické práce),
 
kolik výkonů
(testů, referátů atd.) musí žák realizovat, aby mohl být v daném pololetí hodnocen; to současně znamená, že je stanoven minimální počet známek, který musí žák získat, aby byl v daném pololetí hodnocen,
 
zásadu průběžného hodnocení,
 
zásadu, podle které se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období; stupeň prospěchu se neurčuje pouze na základě průměru klasifikace za příslušné období; výsledná známka za klasifikační období musí odpovídat známkám, které žák získal,
 
zásadu, podle které se do hodnocení
zapojuje žák
(sebehodnocení žáka) a podle které výsledné hodnocení vyučující žákovi vysvětlí a zdůrazní, v čem se může žák zlepšovat.
b) Předpoklad, že učitel porušil pravidla a zásady hodnocení
Jestliže jsou takové nebo podobné zásady hodnocení uvedeny ve školním řádu školy, pak hodnocení žáka na vysvědčení vycházející pouze z jedné známky tyto zásady porušuje.
c) Předpoklad, že učitel neporušil pravidla a zásady hodnocení
Jestliže školní řád obsahuje jiná pravidla nebo zásady hodnocení, která umožňují hodnocení na vysvědčení na základě pouze jedné známky, pak učitel postupoval v souladu se zásadami a takové hodnocení je možné.
d) Možnosti v případě, že učitel porušil pravidla a zásady hodnocení
V případě, že učitel svým hodnocením porušil pravidla a zásady hodnocení, je pravděpodobné, že zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka
požádá ředitele školy o přezkoumání výsledků hodnocení žáka.
Podmínky přezkoumání jsou následující:
Má-li zákonný zástupce žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů ode dne vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o přezkoumání výsledků hodnocení žáka. Pokud by byl vyučujícím žáka v daném předmětu ředitel školy, může se zákonný zástupce s touto žádostí obrátit na krajský úřad
(§ 69 odst. 9 školského zákona).
Důsledkem žádosti o přezkoumání výsledků hodnocení žáka je konání
komisionálního přezkoušení
(§ 69 odst. 9 školského zákona).
e) Možnosti v případě, že učitel neporušil pravidla a zásady hodnocení
Nelze vyloučit, že učitel svým hodnocením
neporušil pravidla a zásady hodnocení.
Jinými slovy, je možné, že pravidla a zásady umožňují, aby byl žák hodnocen za celé pololetí na základě jedné známky. Pokud s touto zásadou zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka nesouhlasí, pak může například prostřednictvím školské rady (která školní řád schvaluje)
iniciovat změnu školního řádu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Neklasifikace žáka SŠ za 1. pololetí

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky