Když zřizovatel táhne se svými školami za jeden provaz

Vydáno:

V letošním roce jsme měli možnost sledovat diskuzi iniciovanou MŠMT a společností EDUin o tom, co trápí náš vzdělávací systém a kam by mělo naše vzdělání směřovat. Byl jsem za tuto diskuzi velmi rád a potěšily mě i výstupy z ní, které vcelku přesně definovaly slabiny našeho současného vzdělávacího systému.

Když zřizovatel táhne se svými školami za jeden provaz
Bc.
Daniel
Štěpán
 
zástupce starosty MČ Praha 7 pro školství
Mám však trochu obavu, zda budou tato výstupní data s vydefinovanými slabinami našeho vzdělávacího systému skutečně využita. Na jedné straně se totiž na MŠMT připravuje Strategie 2020, vycházející právě z těchto nedostatků, na druhé straně ale sleduji, jak málo pozornosti se věnuje nástrojům, které by měly tuto strategii implementovat do českého vzdělávacího systému. Ten je založen na vysoké autonomii ředitelů škol, ačkoliv školský zákon zavazuje zřizovatele v § 177 odst. 2:
Při zajišťování vzdělávání a školských služeb, zejména při zřizování a zrušování škol a školských zařízení, dbá obec a kraj zejména o
a)
soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, s potřebami trhu práce, s demografickým vývojem a rozvojem svého území,
b)
dostupnost vzdělávání a školských služeb podle místních podmínek.
Z toho nám tedy plyne, že pokud má škola nabízet kvalitní vzdělávání našim dětem, musí
ředitel školy i zřizovatel tento cíl společně sdílet
a udělat pro něj maximum. Musí spolu umět komunikovat, musí si umět naslouchat a musí společně umět najít shodu. Jsem rád, že nám na Praze 7 se to daří a v našich školách díky tomu vzniká podnětné prostředí podporující kvalitní vzdělávání, které pomáhá nejen našim žákům se lépe připravit do života, ale naplňuje i představy jejich rodičů, občanů naší městské části.
Proč se nám to v Praze 7 společně daří? Odpověď je jednoznačná. Díky tomu, že mám k dispozici dobrý tým – na našich školách velmi kvalitní ředitele a jako zřizovatel disponuji vysoce kreativním školským odborem. Bez kvalitního týmu nelze nikdy nic cíleně budovat, a proto jsem zastáncem
kariérního řádu pro pedagogické pracovníky i nového zákona o úřednících.
Bez kvalitních týmů, jejichž členům nebude schopna společnost zajistit dostatečný klid a motivaci pro práci, bohužel lepšího vzdělávání nedosáhneme. Na druhou stranu je zapotřebí, aby byl zajištěn mechanismus, který umožní důstojný odchod lidem, kteří neprokáží svoji kompetentnost pro svěřené úkoly. Proto jsem přivítal, ač pedagogickou veřejností spíše odsuzované, šestileté období pro ředitele škol. Neztotožňuji se však s poslaneckou úpravou, která z funkčního šestiletého období vytvořila pracovní poměr na dobu určitou. Praha 7 vyhlásila plošné konkurzy, a ohlédnu-li se zpět, mohu konstatovat, že našim školám to jednoznačně pomohlo. S obměněným ředitelským týmem, jak v mateřských, tak i základních školách, se snažíme dlouhodobě budovat přátelské a inspirativní prostředí.
Abychom dnes mohli být týmem, kde zřizovatel se školami táhne za jeden provaz, museli jsme si projít již zmíněnými konkurzy, museli jsme se zabývat zdařilou optimalizací základních škol a vytvořit si společný komunikační prostor pro sdílení našich cílů, kterým se stal
vzdělávací portál MČ Praha 7 – www.jaknaskoly.cz.
Díky našemu týmu dnes na Praze 7 všechny základní a mateřské školy společně vytvářejí
komunitní prostor
nejen pro děti, ale pro všechny občany naší městské části. Ve své strategii jsme si vytyčili tři hlavní oblasti, na které se zaměřujeme, a sice: vytváření podmínek pro kvalitnější vzdělávání, aktivní podpora volnočasových aktivit a realizování společných aktivit ve školách pro všechny obyvatele Prahy 7. V těchto třech oblastech se navíc nebojíme začínat s projekty, které ve státních školách nebývají běžné. Ať již se jedná o zavádění školních uniforem, které jsme začali zkoušet jako první v ČR, zřízení obědového konta pro děti, projekty podporující zkvalitňování životosprávy dětí, zavedení pravidel tříd ve všech našich školách a třídách jako běžné součásti jejich života či společné setkávání pedagogických i nepedagogických pracovníků z našich škol dle jejich odborností s cílem společného sdílení znalostí a zkušeností. Zahájili jsme také v naší republice ojedinělý projekt zavádění interaktivních prvků do výuky v základních školách, a to plošně ve všech námi zřizovaných školách.
Projekt
zavádění interaktivních prvků do výuky
v základních školách byl založen na myšlence vytvořit maximální podporu školám v duchu „více kvality nežli kvantity“. Rozhodli jsme se jej rozdělit do více etap, abychom mohli po každé z nich provést vyhodnocení a zjištěné výsledky operativně začlenit do následující etapy. V první – základní – etapě jsme proto každé naší škole poskytli pouze dvě interaktivní tabule, ale dostala je včetně přenosných notebooků, aby učitelé byli mobilní při přípravě své výuky, veškerého potřebného softwaru včetně učebnic a příslušných školení s tím, že školy měly půl roku na jejich aktivní implementaci do výuky dle vlastního rozhodnutí. Hodnocení první etapy tohoto projektu nezávislým hodnotitelem prokázalo, že zvolená cesta byla správná. Díky tomu dnes zahajujeme druhou etapu, jejímž cílem je školám umožnit nejen rozšířit výuku o interaktivní prvky, ale změnit i dosavadní organizaci výuky a zatraktivnit ji dětem o vzdělávání skupinové a průřezové. Osobně věřím, že i tuto etapu naše školy úspěšně zvládnou.
V odborných kruzích často slýchám, že zřizovatelé a ředitelé škol jsou si tak vzdálení, že se nemůžou nikdy pochopit. Není to pravda, můžou se nejen pochopit, ale i vytvořit perfektní tým, který sleduje společné cíle. Musí ale chtít, a jak jsem již zmínil na začátku,
musí spolu umět komunikovat, musí si umět naslouchat a musí společně umět najít shodu.
Když jsem před třemi roky přijal jako nově zvolený zástupce starosty zodpovědnost za školství v Praze 7, předsevzal jsem si, že bych rád za čtyři roky, které mám před sebou, vybudoval společně s řediteli pro všechny naše děti v Praze 7 v jejich školách takové prostředí, které jim umožní získat kvalitní vzdělání bez nutnosti docházet do soukromých škol. Věřím, že i někdy nekompromisní cesta, pro kterou jsem se rozhodl nejen já, ale jsem rád, že i všichni současní ředitelé škol, nám splnění mého předsevzetí umožní. Jsem velmi hrdý, že mám takový úžasný tým, se kterým mám tu možnost společně pracovat.