K zápisu pedagogicko-psychologické poradny do rejstříku školských zařízení

Vydáno:

Pedagogicko-psychologická poradna nemůže být zapsána do rejstříku školských zařízení, pokud služby jí poskytované odporují preferencím Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky a příslušného kraje.

K zápisu pedagogickopsychologické poradny do rejstříku školských zařízení
JUDr.
Milan
Podhrázký
Ph. D.
soudce Okresního soudu v Berouně
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 11. 2010, č.j. 2 As 66/2010-74, www.nssoud.cz
V popisované věci
pedagogicko-psychologická poradna
(pozdější stěžovatelka v řízení před Nejvyšším správním soudem)
podala žádost o zařazení do seznamu škol a školských zařízení.
Příslušný krajský úřad ovšem žádost zamítl, neboť podle jeho názoru nebyla v souladu s
Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky
ani s dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy daného kraje. Uvedený závěr v rámci odvolacího řízení potvrdilo i ministerstvo a v řízení o žalobě proti jeho rozhodnutí též příslušný krajský soud. Posledně
uvedené rozhodnutí krajského soudu
proto
pedagogicko-psychologická poradna
(stěžovatelka)
napadla kasační stížností u Nejvyššího správního soudu
(dále jen „NSS“).
NSS v odůvodnění svého rozhodnutí nejprve připomněl, že
náležitosti žádosti o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku stanoví § 147 zákona č. 561/2004 Sb., zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „školský zákon“).
Školský rejstřík
je přitom
veřejným seznamem
a účinností zápisu školy a školského zařízení vzniká právnické osobě, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení, jednak právo poskytovat vzdělávání a školské služby a právo vydávat doklady o vzdělání, jednak nárok na přidělování finančních prostředků ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu územního samosprávného celku, za podmínek stanovených zákonem, a to v rozsahu tohoto zápisu.
V daném případě bylo zamítnutí žádosti stěžovatelky o zápis školského zařízení do rejstříku odůvodněno nesouladem s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky a současně příslušného kraje, což odpovídá znění § 148 odst. 3 písm. a) školského zákona. Rozhodující pro posouzení žádosti jsou podle NSS přitom pouze zákonná kriteria, mezi nimiž má skutečně určující postavení soulad s dlouhodobými záměry vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy. To plyne z významu vzdělávání a jeho zásad a cílů plynoucích z § 2 školského zákona.
K naplnění těchto cílů slouží podle odůvodnění daného rozhodnutí i školská zařízení poskytující služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťují ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči.
Jak dále NSS dodal,
k zajištění plnění úkolů plynoucích ze školského zákona jsou přijímány dlouhodobé záměry, které se vyhodnocují každé 2 roky
a v případě potřeby se upravují. Podle § 9 odst. 1 školského zákona ministerstvo zpracovává
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky
, projednává jeho návrh s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a s kraji, předkládá jej vládě ke schválení a zveřejňuje jej způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Vláda předkládá
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky
Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu k projednání. Krajský úřad pak podle § 9 odst. 2 školského zákona zpracovává v souladu s
Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky
dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji a předkládá jej ministerstvu k vyjádření. Část dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji, týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních zřizovaných krajem, předkládá rada kraje zastupitelstvu kraje ke schválení.
Tento dlouhodobý záměr obsahuje analýzu vzdělávací soustavy v kraji a stanovuje na základě předpokládaného demografického vývoje, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje kraje zejména cíle a úkoly pro jednotlivé oblasti vzdělávání, strukturu vzdělávací nabídky, především strukturu oborů vzdělání, druhů, popřípadě typů škol a školských zařízení a jejich kapacitu a návrh na financování vzdělávání a školských služeb v kraji.
Orgán rozhodující o zápisu školského zařízení do školského rejstříku je
přitom podle popisovaného rozhodnutí povinen zkoumat soulad žádosti s těmito záměry, aniž by byl oprávněn přitom hodnotit jejich obsah; to nepřísluší ani soudu.
Byť je zápis školského zařízení do rejstříku spojen s poskytováním příspěvku na jeho činnost, nejsou podle NSS náklady s tím pro poskytovatele příspěvku spojené rozhodujícím kriteriem pro počet zařízení, která mohou být zapsána. Není tak podstatné tvrzení stěžovatele, že je pro stát či územní samosprávný celek finančně výhodnější, pokud služby školského zařízení poskytuje zařízení soukromé, pouze finančně podporované, než zařízení, jehož činnost musí být rozpočtově plně pokryta.
Záměry podle soudu jistě nemohou pomíjet ekonomickou realitu, vycházejí zejména z účinnosti forem poradenských služeb a preference působení na školách je z tohoto hlediska logická.
Stěžovatel
ovšem
omezení přístupu mezi školská zařízení považoval též za výraz vyloučení z hospodářské soutěže na úseku poskytování poradensko-psychologických služeb, za narušení hospodářské soutěže a porušení práva podnikat.
Touto námitkou zřejmě není podle soudu míněn vztah mezi soutěžiteli, a tedy porušení pravidel hospodářské soutěže ve smyslu obchodního zákoníku, ani ve smyslu zákona o ochraně hospodářské soutěže, ale mocenský, veřejnoprávní zásah vylučující subjekt z přístupu do soutěže.
Článek 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod zaručuje každému právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost; při jeho aplikaci ovšem nelze odhlédnout od článku 41 Listiny, podle něhož je možno se domáhat práv v něm uvedených pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí. Podle názoru soudu však nelze nic namítat proti tomu, jestliže v tak specifickém sektoru jsou zákonné podmínky pro výkon této činnosti stanoveny poměrně přísně a jestliže i aplikační praxe správních a soudních orgánů tu uplatňuje náročná kritéria. K tomuto závěru lze dospět právě i ve vztahu ke školství, na němž je nepochybně zvláštní veřejný zájem.
Jinak by tomu podle soudu bylo, pokud by podmínky přístupu byly diskriminační.
Závěrem pak NSS konstatoval, že nelze přehlédnout ani skutečnost, že nezapsání do školského rejstříku neznemožňuje stěžovatelce výkon činnosti pedagogicko-psychologické poradny, pouze jsou jí odepřeny výhody, které by jí plynuly, pokud by v něm zapsána byla.

Související dokumenty

Pracovní situace

Založení, vznik právnické osoby a zápis školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)