Jsem zastáncem toho, že třída jako sekundární sociální skupina potřebuje jasně daná pravidla, se kterými mohou všichni žáci a učitel(é) souhlasit a která dávají stabilitu jejím členům.
Jsem ráda, že s dětmi máme svá pravidla už od 1. třídy
Mgr.
Iva
Schmittová
třídní učitelka 1. B, ZŠ Praha 7, Korunovační 8
Přivítala jsem proto podporu našeho zřizovatele, MČ Praha 7, při zavádění pravidel do všech tříd. Jelikož mám letos 1. třídu, přemýšlela jsem, jak pravidla zjednodušit, aby byla pochopitelná pro malé děti a aby zároveň zachycovala to nejdůležitější, co je potřeba se naučit dodržovat. Inspirována internetem jsem nakonec vymyslela pravidla takto:
pomáhá, hlásí se (symbol ruka),
pozorně sleduje (symbol oči),
poslouchá, naslouchá (symbol ucho),
zdraví, děkuje, usmívá se, nemluví ošklivě (symbol pusa) a
jsme kamarádi (symbol srdce).
Pravidla jsem sepsala, děti je
ilustrovaly
a každý, kdo s pravidly souhlasil, pod ně
obtiskl svou ruku a podepsal se
.Dětem jsem na začátku roku vysvětlila, co je účelem pravidel a jaká budeme dodržovat v naší třídě. Po tomto vysvětlení jsem se každého dítěte zeptala, zda souhlasí s tím, že chce tato pravidla dodržovat. Po obdržení souhlasu od všech dětí, případně zodpovězení jejich dotazů a připomínek, děti stvrdily svůj souhlas tak, jak bylo uvedeno výše.
Nebylo a není jednoduché zajistit, aby děti pravidla dodržovaly, ale podle mě je podstatné, aby člověk šel po cestě k jejich dodržování. Nejdříve jsem při
porušení pravidel
dítěti neustále vysvětlovala, jaké pravidlo porušilo a co to způsobilo, ale po nějaké době mě z toho začala bolet pusa, děti mi soustředěně nenaslouchaly a nevedlo to ke zlepšení. Obměnila jsem tedy
upozorňování na porušování pravidel:
když je někdo poruší, řeknu pouze jméno dítěte a název symbolu přiřazeného k pravidlu, které porušilo. Například:
„Honzo, ruka.“
A Honza ví, že se zapomněl přihlásit a mluvil. Jsem sama překvapená, jak tohle jednoslovné vysvětlení
funguje
a že se dodržování pravidel začalo zlepšovat.Smysluplná pravidla totiž nejsou od toho, aby je člověk porušoval. A děti to chápou. Možná lépe než někteří dospělí.