Jazyková škola English Link

Vydáno:

Výuka cizích jazyků ve školách je neustále diskutována jak odborníky, tak veřejností, v poslední době znovu ve spojitosti se zavedením výuky druhého cizího jazyka. Angličtina je ve většině škol prvním cizím jazykem, avšak málokterá škola má kapacitu a možnosti vytvořit si tým rodilých mluvčí, kteří by navíc měli kvalifikaci pro výuku dětí. Řešením je například spolupráce mezi základními školami a jazykovými školami.

Jazyková škola English Link
PhDr.
Andrea
Křížková
 
English Link
PODPORA JAZYKOVÝCH ZNALOSTÍ TESTOVÁNÍM
English Link je jazyková škola založená v roce 1990. Od té doby poskytuje výuku zejména angličtiny, ale i jiných jazyků – převážně korporátním klientům. Až v roce 2005 se škola stala součástí projektu financovaného Úřadem městské části Praha 9, který byl zaměřen na podporu aktivních jazykových dovedností všech žáků základních škol v Praze 9. V minulém školním roce se Úřad městské části Praha 9 rozhodl poskytnout žákům všech sedmých ročníků možnost nechat si
otestovat své znalosti angličtiny na základě takzvané zkoušky nanečisto na úrovni A1.
Škola English Link je akreditovaným centrem
City&Guilds
a v rámci této spolupráce má možnost testování nanečisto organizovat. Tuto zkoušku děti skládají přesně podle standardů mezinárodní testovací organizace City&Guilds, od školy dostanou potvrzení, které přímo cituje, s jakým procentuálním výsledkem jednotlivé části zkoušky složily, a jak by tudíž dopadly u zkoušky pravé, a zároveň, zda dosahují úrovně A1 (podle Společného referenčního rámce pro jazyky).
Každá základní škola získá přesný rozpis výsledků svých žáků v jednotlivých dovednostech a zároveň možnost benchmarkingu, jelikož jim English Link poskytuje
grafické srovnání výsledků každé jednotlivé školy s celkovými výsledky všech ZŠ.
V minulém školním roce bylo otestováno téměř 200 žáků a zjistilo se, že převážně velmi dobře skórují v poslechu a četbě, ale vesměs nezvládají písemný projev. I takové zjištění je výzvou pro pedagogy. Nicméně i tak bylo několik žáků, kteří měli vynikající výsledky ve všech dovednostech a dostali možnost složit „ostrou zkoušku“, kterou hradila organizace
City&Guilds.
V letošním roce se škola English Link pustila ve spolupráci s radní pro školství Prahy 9 do projektu, který znovu monitoruje jazykové dovednosti žáků 7. ročníků na základě mezinárodních zkoušek nanečisto (v našem případě zkoušek
City&Guilds
) na úrovni A1 (dle Společného jazykového rámce pro jazyky).
Byla zjištěna zajímavá fakta: ze 164 testovaných žáků
 
v dovednosti
LISTENING
prospělo 83 % žáků
 
v dovednosti
READING
prospělo 92 % žáků
 
v dovednosti
WRITING
prospělo 67 % žáků
 
13,9 % prospělo
„FIRST CLASS PASS“
= prospěli s vyznamenáním ve všech dovednostech
A právě těm žákům, kteří prospěli „s vyznamenáním“, ÚMČ Praha 9 hradí „ostrou“ zkoušku, kterou složí v akreditovaném centru mezinárodní instituce City&GuildsEnglish Link s. r. o. Žáci tak mají šanci získat
mezinárodní certifikát.
Je to obrovský
motivační prvek
pro všechny úspěšné žáky a navíc důkaz toho, že může velmi dobře fungovat
spolupráce mezi ZŠ, úřadem samosprávy a soukromým subjektem.
Na rozdíl od dlouhodobého projektu v Praze 9 se ZŠ Červený vrch v Praze 6 spolupracuje English Link teprve druhým rokem. Úřad městské části Praha 6 poskytuje rozsáhlou podporu jazykové výuce, a umožňuje tak školám, aby svým žákům vytvářely ty nejlepší podmínky pro osvojení si cizího jazyka od nejútlejšího věku.
DOPLNĚNÍ A ROZŠÍŘENÍ VÝUKY JAZYKŮ
ZŠ Červený vrch nabízí svým žákům nepřeberné množství možností, jak cizí jazyk zvládnout tím nejpřirozenějším způsobem, a vytváří pro děti projekty, jejichž součástí je komunikace v angličtině samozřejmostí. Příkladem je výuka matematiky v angličtině pro žáky 8. a 9. tříd, ale i rozšířená výuka angličtiny na prvním stupni. Škola stála před rozhodnutím, zda dětem z prvních a druhých tříd poskytnout výuku angličtiny jednu hodinu týdně, či výuku rozšířit odpoledními bloky hodin zájmové činnosti. Rozhodla se dopolední výuku financovanou zřizovatelem rozšířit o odpolední kroužky spolufinancované rodiči, které budou dopolední výuku doplňovat a rozšiřovat.
Vytvořit takovou náplň výuky, aby dostála slovu „zájmová“, je výzva. Lektoři English Link si toho byli vědomi a přivítali nabídku úzké spolupráce s učiteli ZŠ Červený vrch. Metodička English Link na základě zadání pedagogů školy vytvořila
výukový plán vycházející ze ŠVP a podrobného rozpisu látky, který dostávají všichni rodilí lektoři s předstihem. Lektoři musejí mít nejenom vysokoškolské vzdělání
ve své mateřské zemi, ale i učitelskou nástavbu se zaměřením na výuku dětí, navíc absolvují pravidelné metodické semináře a dostávají zpětnou vazbu na základě observací.
Děti v odpoledních blocích procvičují to, co se dopoledne naučily. Pohybují se v bezpečném prostředí, slovní zásoba, která vychází z učebnic používaných školou, není neznámá a se svým učitelem, který česky nemluví, zcela přirozeně komunikují v cílovém jazyce. Pojem zájmová činnost se tak naplňuje doslovně, všichni zúčastnění spolupracují se zájmem.
ZÁVĚR
Spolupráce se ZŠ v Praze 9 a se ZŠ Červený vrch je podle našeho názoru příkladem dobré praxe, vytváří podmínky pro to, aby se české děti zařadily mezi ty vrstevníky z Evropy, kteří komunikují druhým jazykem přirozeně, protože žijí v prostředí, kde ho vnímají jako součást každodenního života. Jsme národem, u něhož nejenom počet obyvatelstva, ale geografická poloha vybízejí ke zvládnutí více jazyků. Tento fakt je zmiňován už více než 20 let, ale skutek mnohdy utíká. Člověk však musí vždy začít sám u sebe, aby něco změnil. Jsme přesvědčeni, že v případě spolupráce se ZŠ Červený vrch a ZŠ Prahy 9 jsme na dobré cestě.