Jaká byla a nebyla Bílá kniha - 2. část

Vydáno: 25 minut čtení

Tento text navazuje na 1. část publikovanou v únorovém vydání Řízení školy při příležitosti 20. výročí vydání Bílé knihy.

 

Jaká byla a nebyla Bílá kniha – 2. část
Mgr.
Jana
Hrubá
kronikářka českého vzdělávání, šéfredaktorka Učitelských listů, členka SKAV, uvedena do Auly slávy ceny za inovace ve vzdělávání Eduína
3. etapa (únor – prosinec 2000)
V dubnu pro urychlení procesu Řídící rada projektu rozhodla, aby se další etapa prací přednostně zaměřila na vypracování textu Bílé knihy. Vedením redakčního týmu byl pověřen
Jiří Kotásek
, členy se stali Olga Kofroňová, Jan Kovařovic, Radim Ryška, Jana Švecová a Jana Hrubá. Byl zpracován harmonogram prací na textu a jeho projednávání s příslušnými orgány a partnery.1)
Příprava textu Bílé knihy musela být koordinována s přípravou zákona a dalšími úkoly ministerstva, zvláště s osvětovou kampaní:
„Základní činností v 3. etapě přípravy Bílé knihy je
návrh celkového charakteru, struktury a obsahu výsledného textu a jeho postupné zpracování
. Na tuto základní činnost však navazuje řada dalších, vzájemně těsně propojených úkolů:
*
koordinace postupu s přípravou zákona a s řešením dalších hlavních úkolů ministerstva,
*
zadání a využití úkolů resortního výzkumu,
*
inventarizace existujících aktivit, programů a projektů a jejich začlenění do celkového rámce Bílé knihy,
*
kvantitativní analýzy, kalkulace – závěry pro volbu strategie s ohledem na rozsah potřeb i dostupnost zdrojů (finančních, personálních, materiálových),
*
projednávání hlavních doporučení s rozhodujícími partnery (v resortu i mimo něj – sociální partneři především) a prohlubování již navázaných kontaktů,
*
příprava postupu ve čtvrté, závěrečné etapě – rozhodnutí o uspořádání Národní konference a její příprava (včetně prohlubování systematických kontaktů s nejdůležitějšími partnery a budování určitého stupně konsensu v předstihu).
Paragrafované znění zákona vycházelo ze záměru, který byl zpracován v jiné situaci – ještě před reformou veřejné správy a před přípravou Národního programu (Bílé knihy). I když další zpracování bralo ohled na nové skutečnosti, je přesto bezpodmínečně nutné projít výslednou verzi jako celek,
 
systematicky ji detailně posoudit z více hledisek a provést ty úpravy, které budou nezbytné… Je však nutné to provést ještě před vnějším připomínkovým řízením k paragrafovanému znění.
Jestliže zákon
a Bílá kniha budou v rozporu, oba ztratí na hodnověrnosti a budou používány proti sobě.
Kromě těchto úkolů, jejichž

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon

Články

Jak vznikala Bílá kniha?