Jak žili a pracovali učitelé za socialismu

Vydáno:

Po jedné přednášce na pedagogické fakultě se ozval dotaz studenta: Jaká vlastně byla škola za socialismu? A jak se v ní pracovalo učitelům? Na tuto otázku se těžko hledá dostačující odpověď. Především proto, že období socialistického školství v naší zemi je stále málo probádané v historiografii českého vzdělávání. Paradoxně má současná historická pedagogika více poznatků o období před druhou světovou válkou a o tehdejších reformních aktivitách než o období, které trvalo mezi lety 1948–1989. Toto období je totiž sice popsáno, pokud jde o měnící se druhy škol (třeba jedenáctiletky či pedagogické instituty) nebo počty žáků do nich vstupujících, ale „každodenní život“ učitelů, žáků a studentů ve školách objasněn není. Tím více je nutné ocenit dvě nové publikace, které vydalo nakladatelství Wolters Kluwer: Socialistická škola pohledem pamětníků a Normální život v nenormální době (2017). Obě zpracovali odborníci z Masarykovy univerzity v Brně J. Zounek, M. Šimáně a D. Knotová.

Jak žili a pracovali učitelé za socialismu
prof. PhDr.
Jan
Průcha
DrSc.
zakladatel České asociace pedagogického výzkumu, FF UK
V pedagogických výzkumech se málo pracuje s metodou sběru dat, která umožňuje shromažďovat informace z pamětí těch, kdo ve sledovaném období žili a pracovali – tedy s metodou tzv. orální historie. Tuto metodu využili zmínění tři odborníci a provedli „sondu do života učitelů v Jihomoravském kraji“. Uskutečnili podrobné rozhovory se šesti učiteli (z toho třemi ženami a třemi muži), kteří působili na základních školách v období normalizace i před ním. Rozhovory, v nichž hlavní část tvořilo vyprávění a vzpomínky učitelů, byly zaznamenávány na magnetofon a pak přepsány k publikování. Učitelé byli vybízeni ke vzpomínkám návodnými otázkami týkajícími se jejich studia, začlenění do učitelské profese, podmínek práce a možností profesní kariéry.
Aby pamětníci mohli bez obav vyprávět své osudy, své veselé i smutné zážitky včetně různých omezení i ústrků od nadřízených ředitelů nebo inspektorů, jsou v publikovaných vyprávěních vynechána nejen jména pamětníků, ale také všechny údaje o místě školy a života dotyčných respondentů. Celkově jsou ale zaznamenané paměti velmi autentické. Vyvstává z nich věrný obraz skutečného života a práce učitelů, včetně humorných příběhů někdy dokládajících tupost komunistického dohlížecího aparátu.
Jaký se tedy jeví život a práce učitele základní školy za socialismu? Je to obraz velmi pestrý, a nikoli černobílý. Učitelé měli obtížnou profesi, ale byli také zanícení pro své povolání. Museli odolávat tlaku vládnoucí strany, která jak známo deformovala výklad dějin (např. falešný výklad předválečné „buržoazní“ republiky či role prvního prezidenta Československa T. G. Masaryka). Museli absolvovat četná politická školení, prověrky, museli iniciovat žáky ke vstupu do pionýra apod. Přitom ale od všech pamětníků zaznívá pozitivní postoj k učitelskému povolání a vědomí, že svou prací přispívali k rozvoji mladého pokolení. Učitelé také vzpomínají na to, jakou důležitost pro jejich profesi měly kádrové posudky. Jak třeba vypověděla jedna paní učitelka: „Byla spousta věcí, které jsem dělala proti své vůli. To bylo něco hnusného… Fakt, to mě dost rozčilovalo, protože vzpomenout třeba Seiferta, tak jsem byla na indexu (…). (…) Prostě šlapali nám na paty. (…) A hrozilo, že vám to dají do posudku, a každý se bál (…).“
Také s náboženskou vírou měli tehdy učitelé problémy, v podstatě ji museli skrývat, neboť jejich posláním bylo šířit mezi dětmi ateistickou výchovu – což bylo jistě právě na jižní Moravě velmi obtížné: „(…) když člověk pocházel z dědiny, tak tam v podstatě v nedělu všichni chodili do kostela a chlapi ještě i do hospody.“
Zatímco v prvním svazku jsou obsaženy paměti učitelů, v druhém z výše uvedených svazků jsou prezentovány různé popisy a komentáře autorů nejen o učitelích, ale také o vývoji československého školství v letech 1948–1989 a různých aspektech učitelské profese. Autoři tak vykonali vskutku průkopnický čin, když vytvořili souhrnný obraz o této etapě české vzdělanosti.
Shromážděné paměti jsou užitečné a poutavé čtení. Mohou čtenářům přiblížit skutečnou realitu kantorského života v socialistickém období, a to lépe (protože jsou konkrétnější) než suchopárné akademické výklady. A jako ten, kdo tehdy v té „nenormální době“ začínal rovněž v kantorském řemesle na základní škole, musím potvrdit, že publikované vzpomínky moravských kolegů se shodují s mými. Myslím, že by tyto vzpomínky měli mít jako povinnou četbu současní mladí učitelé a studenti učitelských oborů, aby nahlédli, jak mnohdy tíživé podmínky v profesionálním a mimopracovním životě měli jejich předchůdci.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz