Jak zefektivnit třídní schůzky

Vydáno:

Třídní schůzky jsou něco, co pravděpodobně každý člověk v České republice nějakým způsobem zažil, a řada lidí je zažívala a zažívá i v různých životních rolích: jako děti, které čekají, co se na třídní schůzce rodiče od učitelů dozvědí, jako rodiče, kteří chodí na třídní schůzky svých dětí, jako učitelé, kteří schůzky vedou, a jako ředitelé škol, kteří se jich různým způsobem účastní, případně řeší problematické situace, které na nich vyplynou. V tomto článku se s vámi podělím o přístup a techniky, které nám pomohou schůzky zefektivnit a zároveň i s úspěchem řešit případné komplikované chvíle.

Jak zefektivnit třídní schůzky
Mgr.
Zuzana
Svobodová
ředitelka ZŠ německo-českého porozumění a Gymnázia Thomase Manna; odborná asistentka, katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF
Je pravda, že v posledních letech začaly některé školy nahrazovat třídní schůzky individuálními konzultacemi a hromadná setkání rodičů například společnou kávou, snídaní, večeří, grilováním apod. V řadě škol zůstaly „klasické“ třídní schůzky zachovány. Veselá (2017) uvedla, že třídní schůzka je zaužívaný způsob komunikace rodiče se školou. Škola je tradiční instituce, která pořádáním třídních schůzek poskytuje rodiči potřebnou stabilitu a jistotu čehosi známého bez nutnosti vyvíjet nějakou zvláštní aktivitu, ke které jsou rodiče nuceni na individuálních konzultacích. Zda jsou lepší konzultace, třídní schůzky, nebo jiné formy setkávání učitelů a rodičů (případně i dětí), není předmětem tohoto článku. Vycházím z předpokladu, že třídní schůzky stále existují, a věnuji se tomu, jak je vést kvalitně a efektivně. Třídní schůzka, pokud je vedena správným způsobem, je prostor, který může velmi dobře pomoci při prevenci konfliktů, pomůže učiteli vyjasnit komunikační styly, nastavit spolupráci a celkově zefektivnit komunikaci s rodiči i v průběhu školního roku. V textu popíšu efektivní zásady vedení třídních schůzek s ohledem na respekt k hromadnému vzdělávání a individuálním potřebám, přípravu programu, samotné vedení schůzky a fázi po schůzce.
Pro tuto chvíli berme třídní schůzku jako pravidelné setkání třídního učitele (případně za účasti dalších učitelů) s rodiči žáků. Je to schůzka,

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Komisionální zkouška žáka střední školy
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Pedagogická intervence na základní škole a výkaz P1c-01
Plány činnosti - srpen 2021
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Dohled v základním vzdělávání
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
První kolo přijímacího řízení v oborech vzdělání bez talentové zkoušky ve školním roce 2021/2022
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Adaptační koordinátor
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka

Poradna

Podnapilý rodič
Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Kurzy
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Přijetí cizince do základní školy
Úvazek
Úvazek
Platnost zkoušky
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Kvalifikace
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přímá ped. činnost