V uplynulém školním roce 2011/2012 se na vybraných školách v České republice uskutečnil hlavní sběr dat projektu OECD PISA. Jedná se již o pátý cyklus tohoto mezinárodního vzdělávacího projektu, do kterého se Česká republika zapojila v roce 1998, tedy v době jeho zahájení. Projekt je zaměřen zejména na zjišťování čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků v zemích z celého světa.
Jak probíhá šetření PISA v České republice?
RNDr.
Jana
Palečková
národní koordinátorka šetření PISA
V současném cyklu je cílem projektu PISA, jehož zkratka vychází z anglického názvu
detailněji posoudit úroveň matematické gramotnosti žáků a jejich schopnosti řešit úlohy z oblasti řešení problémů. Česká republika navíc využila možnosti zúčastnit se v tomto cyklu i
P
rogramme for
I
nternational
S
tudent
A
ssessment,testování finanční gramotnosti žáků.
Přípravy hlavního sběru dat začaly již v roce 2011, kdy na jaře proběhlo ve všech zúčastněných zemích pilotní šetření. Jeho hlavním úkolem bylo ověřit všechny procedury pro hlavní sběr dat a poskytnout podklady pro výběr úloh a dotazníkových položek. Na podzim pak byly na základě výsledků z pilotáže schváleny konečné jednotné mezinárodní verze testových a dotazníkových položek pro hlavní sběr dat a byl přijat harmonogram prací pro rok 2012.
Na začátku roku 2012 byly nejprve v jednotlivých zemích dokončeny
překlady všech materiálů
a jejich verifikace v mezinárodním centru. Následně byli zástupci zemí na mezinárodním tréninkovém semináři proškoleni v ovládání speciálního softwaru pro
výběr vzorku žáků ve školách
, další pracovníci národních center se důkladně vyškolili pro
vyhodnocování otevřených žákovských odpovědí v testech
a pro číselné zakódování povolání rodičů podle mezinárodní klasifikace ISCO. České národní centrum také proškolilo všechny externí spolupracovníky zapojené do realizace hlavního sběru dat. Zadávání písemných testů, stejně jako v minulých cyklech, prováděli pracovníci České školní inspekce, pro
realizaci testů na počítačích
byli vyškoleni
učitelé
z jednotlivých zúčastněných škol.Hlavní sběr dat
pro šetření PISA 2012 proběhl v České republice od 26. března do 20. dubna 2012, účastnilo se jej
297 vybraných škol
ze všech 14 krajů a k testování se dostavilo 6 413 žáků. Testování probíhalo převážně formou vyplňování papírového testu, úlohy z oblasti řešení problémů však měly interaktivní počítačovou podobu. Žáci vyplňovali kromě dvouhodinového písemného testu a čtyřicetiminutového počítačového testu také čtyřicetiminutový dotazník, ředitel nebo jeho zástupce vyplňovali dotazník zjišťující doplňující informace o zúčastněné škole.Po dokončení sběru dat následoval svoz všech materiálů do národního centra projektu, proběhlo jejich roztřídění a časově i odborně náročné
vyhodnocení
otevřených odpovědí žáků. Počítačové úlohy byly vyhodnocovány přímo v elektronickém médiu. Dále byly podle klasifikace ISCO vyhodnoceny otázky z žákovského dotazníku, které zjišťovaly povolání rodičů. Po převodu všech dat z písemných testů a dotazníků do elektronických databází a prvním vyčištění byly soubory online zaslány do mezinárodního centra. Zde jsou ve spolupráci s národním centrem spolu s daty ostatních zemí dále čištěna a zpracovávána.V důsledku velmi náročného zpracování velkého množství dat z 67 zúčastněných zemí budeme muset na
první výsledky
čekat do 3. prosince 2013, kdy proběhne jejich zveřejnění na mezinárodní tiskové konferenci v Paříži. Zhruba ve stejný den bude národní centrum prezentovat výsledky českých žáků v mezinárodním kontextu spolu s národní zprávou z projektu. V této první vlně bude veřejnost seznámena s výsledky jednotlivých zemí ve třech základních oblastech: matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti. Finanční gramotnosti a oblasti řešení problémů budou věnovány dvě další tiskové konference v první polovině roku 2014. Stejně jako ve všech minulých cyklech projektu plánuje národní centrum v České republice publikovat všechny úlohy z testů PISA, které budou mezinárodním konsorciem uvolněny ke zveřejnění (část úloh zůstává vždy utajena pro potřeby dalších cyklů výzkumu).I když si budeme muset ještě více než rok počkat na zveřejnění prvních výsledků PISA 2012, v plném proudu je již příprava na další cyklus projektu s hlavním sběrem dat v roce 2015. Ve svém šestém cyklu dozná projekt velmi významných změn, z nichž nejdůležitější je přechod od papírového testování k počítačovému interaktivnímu testu. Hlavní testovanou oblastí bude přírodovědná gramotnost. V současné době jsou vyvíjeny a revidovány nové přírodovědné úlohy pro počítačové prostředí.
Novou testovanou oblastí bude v roce 2015 tzv. kolaborativní řešení problémových úloh, kde budou žáci prokazovat např. svoji schopnost vzájemně spolupracovat, reagovat nebo pracovat v týmu.
Šetření PISA 2012 je součástí projektů Kompetence I a Kompetence III,které jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Bližší informace o něm naleznete na webových stránkách
a také na webových stránkách České školní inspekce (www.csicr.cz).