Jak připravit a vést výběrový pohovor?

Vydáno:

Výběrový pohovor je považován za nejvhodnější metodu výběru zaměstnanců, neboť umožňuje komplexní a efektivní posouzení a porovnání způsobilosti uchazečů o zaměstnání vykonávat požadovanou práci. Podmínkou úspěchu je však profesionální příprava a vedení výběrového pohovoru ze strany odpovědných reprezentantů školy, ředitele školy a ostatních vedoucích zaměstnanců a/nebo zaměstnanců školy pověřených výkonem personální práce ve škole.

Jak připravit a vést výběrový pohovor?
Ing.
Martin
Šikýř
Ph.D.
odborný asistent, katedra personalistiky, fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
Výběr zaměstnanců
Výběr zaměstnanců je součástí procesu obsazování volných pracovních míst ve škole (Řízení školy č. 11/2010). Smyslem výběru zaměstnanců je posoudit a porovnat způsobilost uchazečů o zaměstnání vykonávat požadovanou práci a rozhodnout, který z uchazečů o zaměstnání pravděpodobně nejlépe vyhovuje daným podmínkám, předpokladům a požadavkům volného pracovního místa. Výběr zaměstnanců se provádí pomocí zvolených kritérií a metod výběru zaměstnanců.
Kritéria výběru zaměstnanců jsou nezbytné předpoklady a požadavky
výkonu požadované práce, které stanovuje zaměstnavatel podle zvláštních právních předpisů a vlastních potřeb. Jedná se zejména o dosažené vzdělání, odbornou praxi, specifické znalosti a dovednosti, požadované chování a motivaci, zdravotní způsobilost, trestní bezúhonnost a podobně.
Metody výběru zaměstnanců
zahrnují platné a spolehlivé postupy posuzování a porovnávání způsobilosti uchazečů o zaměstnání vykonávat požadovanou práci. Výchozí metodou výběru zaměstnanců je
hodnocení životopisu
uchazečů o zaměstnání (Řízení školy č. 2/2011), kdy určujeme vhodné uchazeče o zaměstnání, kteří splňují nezbytné předpoklady a požadavky výkonu požadované práce. Ty zveme k dalším výběrovým procedurám, především k výběrovému pohovoru. V této souvislosti je hodnocení životopisu přípravou na
výběrový pohovor, kdy ověřujeme a doplňujeme rozhodné údaje, které není možné zjistit hodnocením životopisu.
Výběrový pohovor
Výběrový pohovor je
osobní setkání
odpovědných reprezentantů zaměstnavatele s vhodnými uchazeči o zaměstnání, kteří prošli procedurou předběžného výběru na základě hodnocení životopisu a splňují nezbytné předpoklady a požadavky výkonu požadované práce. Výběrový pohovor je považován za nejvhodnější metodu výběru zaměstnanců, neboť umožňuje komplexní a efektivní posouzení a porovnání způsobilosti uchazečů o zaměstnání vykonávat požadovanou práci.
Účelem výběrového pohovoru je:
 
ověřit a doplnit rozhodné údaje o uchazečích,
 
posoudit způsobilost, chování a zájem uchazečů,
 
informovat uchazeče o podmínkách práce a zaměstnání,
 
zjistit představu uchazečů o podmínkách práce a zaměstnání.
Zpravidla používáme takzvaný strukturovaný výběrový pohovor, kdy si předem připravíme a naplánujeme otázky a modelové odpovědi, pořadí otázek a čas na otázky, respektive celý výběrový pohovor. Otázky postupně položíme všem pozvaným uchazečům a jejich odpovědi hodnotíme na základě modelových odpovědí. Celému výběrového pohovoru obvykle věnujeme 30 až 90 minut. Strukturovaný výběrový pohovor zajišťuje odpovídající platnost a spolehlivost posuzování a porovnávání způsobilosti uchazečů o zaměstnání.
Používá se rovněž takzvaný nestrukturovaný výběrový pohovor, který se vede bez zvláštní přípravy a plánování, pouze na základě rámcového vymezení hlavních cílů výběrového pohovoru. Otázky, pořadí otázek a čas výběrového pohovoru se volí podle aktuálního vývoje výběrového pohovoru a reakcí uchazeče o zaměstnání.
Strukturovaný i nestrukturovaný výběrový pohovor může být veden v počtu jeden tazatel a jeden uchazeč, výběrový pohovor jednoho s jedním, nebo více tazatelů a jeden uchazeč, výběrový pohovor
před komisí. Výběrový pohovor vede ředitel školy, případně jiný vedoucí zaměstnanec nebo zaměstnanec školy pověřených výkonem personální práce ve škole.
Zvládnutí výběrového pohovoru vyžaduje dokonalou přípravu. Příprava zahrnuje
analýzu popisu a specifikace volného pracovního místa, který obsahuje důležité údaje o úkolech, povinnostech, pravomocech, odpovědnostech, podmínkách, předpokladech a požadavcích volného pracovního místa, a
hodnocení životopisů
uchazečů o zaměstnání, které obsahují důležité údaje o způsobilosti uchazečů o zaměstnání vykonávat požadovanou práci. Spolu s tím navrhneme postup výběrového pohovoru, vypracujeme otázky výběrového pohovoru a zvolíme vhodné místo a čas.
Postup výběrového pohovoru
Výběrový pohovor realizujeme v následujících fázích:
 
Úvod:
Navodíme atmosféru a informujeme uchazeče o průběhu výběrového pohovoru.
 
Představení zaměstnavatele:
Uchazeči poskytneme základní informace o podmínkách práce a zaměstnání ve škole.
 
Představení uchazeče:
Uchazeči dáme možnost představit se, uvést přednosti a vyjádřit zájem o práci a zaměstnání ve škole. Zpravidla uchazeči dáme možnost, aby ve stručnosti shrnul vlastní životopis.
 
Otázky a odpovědi:
Účelem výběrového pohovoru je ověření a doplnění rozhodných údajů o uchazeči, dále posuzujeme způsobilost, chování a zájem uchazeče a zjišťujeme představu uchazeče o podmínkách práce a zaměstnání ve škole. Současně poskytujeme uchazeči možnost zeptat se na skutečnosti související s prací a zaměstnáním. Uchazeč musí mít sám možnost získat dostatek informací pro vlastní rozhodování o přijetí nebo odmítnutí nabídky zaměstnání.
 
Závěr:
Dohodneme s uchazečem další postup, poděkujeme a rozloučíme se. Zejména dohodneme způsob a termín informování uchazeče o výsledku výběrového pohovoru.
Otázky výběrového pohovoru
Výběrový pohovor zahrnuje následující okruhy otázek:
 
Otázky zaměřené na
dosažené vzdělání a odbornou praxi
stejně jako
specifické znalosti a dovednosti, které prověřují způsobilost uchazeče vykonávat požadovanou práci:
 
Proč jste se rozhodl/a stát učitelem/učitelkou?
 
Co vám dala absolvovaná praxe během studia?
 
Jak hodnotíte vaše odborné znalosti a dovednosti?
 
Jakou práci jste vykonával/a v předchozím zaměstnání?
 
Jaký byl váš běžný pracovní den v předchozím zaměstnání?
 
Jaké máte zkušenosti s řízením a vedením lidí?
 
Jaké jsou vaše jazykové znalosti?
 
Jaké počítačové programy ovládáte?
 
Jakých úspěchů v práci jste dosáhl/a?
 
Co se vám v práci nepodařilo?
 
Otázky zaměřené na
znalost práce a zaměstnavatele
stejně jako
osobnost a motivaci
uchazeče, které prověřují připravenost a zájem uchazeče ucházet se o nabízené zaměstnání:
 
Co víte o naší škole?
 
Proč měníte zaměstnání?
 
Jak se vám líbí práce učitele?
 
Jakou máte představu o práci u nás?
 
Jaká myslíte, že bude vaše pracovní náplň?
 
Jaký druh práce vás nejvíce uspokojuje?
 
S jakými lidmi se vám nejlépe spolupracuje?
 
Jak si představujete ideálního nadřízeného?
 
Jak bychom mohli využít vaše zkušenosti?
 
Proč bychom měli zaměstnat právě vás?
 
Jak dlouho u nás chcete pracovat?
 
Otázky zaměřené na
představu o podmínkách práce a zaměstnání, které prověřují možnost uchazeče zaměstnat:
 
Čeho chcete v práci dosáhnout?
 
Co očekáváte od zaměstnání u nás?
 
Jak chcete realizovat vaše pracovní a osobní cíle?
 
Jak se vám daří spojit pracovní a osobní život?
 
Jakou máte představu o platu?
Odpovědi na uvedené a podobné otázky ověřují a doplňují rozhodné údaje pro závěrečné rozhodování o přijetí či odmítnutí uchazeče o zaměstnání.
Místo a čas výběrového pohovoru
Z hlediska místa je vhodné zvolit
reprezentativní prostory
školy s následnou možností školu si prohlédnout. Z hlediska času je vhodné realizovat výběrový pohovor během
pracovní doby
v délce 30 až 90 minut.
Součásti přípravy na výběrový pohovor je rovněž příprava hodnotitelů, samotného ředitele školy a ostatních vedoucích zaměstnanců a/nebo zaměstnanců školy pověřených vedením výběrových pohovorů. Zvláště důležitý je profesionální vzhled a vystupování. Svou účastí na výběrovém pohovoru hodnotitelé reprezentují školu a vytvářejí dobrou zaměstnavatelskou pověst školy. Je nezbytné, aby hodnotitelé, stejně jako uchazeči o zaměstnání, dodržovali základní pravidla slušného chování a společenského vystupování a přizpůsobili svůj projev a zevnějšek přijaté a prosazované kultuře školy.
Závěrečné rozhodování
Výsledek výběrového pohovoru slouží řediteli školy jako poklad pro závěrečné rozhodování o přijetí nebo odmítnutí uchazeče o zaměstnání. Ředitel školy posuzuje a porovnává dostupné údaje o způsobilosti uchazeče o zaměstnání vykonávat požadovanou práci a snaží se zvážit skutečnou úroveň schopností a motivace uchazeče o zaměstnání vykonávat požadovanou práci, dosahovat očekávaných cílů a akceptovat podmínky zaměstnání (zvláště podmínky odměňování). Vybranému uchazeči o zaměstnání je předána nabídka zaměstnání. Pokud ji akceptuje, následují formální procedury spojené s uzavřením pracovněprávního vztahu.
Použité a doporučené zdroje
 
ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Nejnovější trendy a postupy. 10. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3
 
DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. Management lidských zdrojů. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 485 s. ISBN 80-7179-893-2.
 
EVENGELU, Jaroslava Ester. Diagnostické metody v personalistice. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2009. 176 s. ISBN 978-80-247-2607-6,
 
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 3. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 261 s. ISBN 978-80-247-2202-3.
 
VAJNAR, L. Výběr pracovníků do týmu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 112 s. ISBN 978-80-247-1739-5.