Jak podporovat důležitost role vychovatelky školní družiny v dnešní škole i společnosti

Vydáno:

V listopadu loňského roku jsem byla oslovena s žádostí o aktivní účast na již 6. celostátním setkání vychovatelů školních družin. Moje aktivní účast spočívala v přednesení příspěvku na téma důležitosti role vychovatelky školní družiny v dnešní škole i společnosti. O tom, jak si má důležitost vytvářet sama vychovatelka, jsem psala ve Speciálu pro školní družiny č. 1/2016, dnešní příspěvek chci zamířit přímo do řad nás ředitelů a odpovědět si na následující otázky: Jsme my, ředitelé, sami přesvědčeni o důležitosti této skupiny pedagogických pracovníků? A děláme pro jejich důležitost něco konkrétního?

Jak podporovat důležitost role vychovatelky školní družiny v dnešní škole i společnosti
Mgr.
Irena
Trojanová,
Ph. D.,
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Začnu svým vlastním příběhem ze samého počátku své ředitelské kariéry, kdy ve školní družině bylo šest oddělení, které měla na starosti vedoucí vychovatelka podřízená mé zástupkyni. Školní družina fungovala, vedoucí vychovatelka občas řešila se zástupkyní suplování, nic jiného se v podstatě nedělo. Když zmiňovaná vedoucí vychovatelka odcházela do důchodu, navrhla na své místo kolegyni, která byla ve škole nejdéle. Její zdůvodnění bylo jednoduché: navrhovaná kolegyně činnost družiny zná, je spolehlivá a nebude jí třeba nic vysvětlovat. Starostí ve škole bylo hodně, navrhovanou kolegyni jsem znala, tak jsem o záležitosti nijak zvlášť nepřemýšlela a návrh jsem přijala. A tak družina ve své činnosti pokračovala, vše opět probíhalo „v klidu a míru“. A to až do chvíle, kdy počet oddělení rapidně narostl na číslo 14, můj zástupce přestával na řízení dopolední výuky i odpolední zájmové činnosti stačit, rodiče volali po změně organizace i po aktuálnějších informacích prostřednictvím elektronické žákovské knížky, obdobně jako ve výuce. V tu chvíli mi došlo, že odpoledne je ve škole další subjekt, který potřebuje stejnou péči jako vlastní vyučovací proces, a je na mně, abych to zajistila. Stávající vedoucí vychovatelka odcházela do důchodu a já toto místo (i když teď nikoliv jako funkci vedoucí vychovatelky, ale jako zástupkyně ředitelky pro školní družinu a přípravné třídy) nabídla jedné z kolegyň. A právě naše vzájemné diskuze o fungování školní družiny mě opakovaně utvrzovaly v tom, jak nesmírně důležitá je kvalitní činnost školní družiny a co všechno může přinášet škole jako takové.
Pojďme se na některé věci podívat. Dostatečně dlouhá doba fungování školní družiny umožní do školy umístit i děti rodičů, kteří pracují ve větších vzdálenostech od školy. Momentálně možná zájem budoucích žáků neřešíte, ale do budoucna (a některé mateřské školy už úbytek žáků pociťují) je to rozhodně krok správným směrem. Obdobně kroužky školní družiny, které umožní zájmovou činnost žáků bez nároků na dojíždění i bez dalších finančních výdajů. Šikovné vychovatelky vymyslí i další aktivity, pokud navíc úzce spolupracují s třídními učiteli, je kvalitní výsledek výchovně-vzdělávacího procesu zajištěn. A to nemluvím o výzdobě - barevná výzdoba oken podle ročních období, nástěnky ve škole, pomoc s úpravou třídy, pokud je oddělení školní družiny umístěné ve stejné místnosti jako třída. A kromě výše jmenovaného i samotný postoj mojí nové zástupkyně, která vystupovala jako rovnocenný partner stávajícího zástupce, přesvědčila mě i jeho o nutnosti nastavení efektivní spolupráce a rozdělení kompetencí. A pak také její komunikace s některými rodiči, kdy názory typu „hlídáte v družině děti“ nebo „nějaké vychovatelky“ okamžitě usměrňovala na zájmovou činnost podle školního vzdělávacího programu (který je mimochodem rodičům k dispozici na webu školy) a trvala na oslovování kolegyň jako paní vychovatelek.
To, že jsem byla přesvědčená o důležitosti školní družiny jako nedílné součásti školy, ale ještě nestačilo. Bylo nutné moje přesvědčení o důležitosti projevit navenek. Návrhy mi průběžně dodávala moje nová zástupkyně a já jsem proti nim nic neměla - jen jsem se divila, jak to, že to dříve nikdo nepožadoval? O co se jednalo? Základem byl prostor pro vychovatelky: takže nejen že zástupkyně dostala svou kancelář vybavenou počítačem, tiskárnou a kopírkou, také má k dispozici telefon, ale z jedné místnosti byl vytvořen kabinet pro vychovatelky s obdobným vybavením jako v kanceláři zástupkyně, jen počet počítačů je větší, protože současných 15 vychovatelek komunikuje s rodiči prostřednictvím elektronické žákovské knížky. V místnosti jsou, obdobně jako ve sborovně, nástěnky se všemi potřebnými informacemi, odkládají se zde třídní knihy... Prostě byl to první krok, jak vychovatelky brát úplně stejně jako učitelky, protože obě skupiny jsou pedagogickými pracovníky a zajišťují výchovu a vzdělávání žáků, i když poměr těchto dvou položek není samozřejmě stejný. Školní družina dostala prostor i na webu školy a ve fotogalerii, kde pravidelně informuje o svých činnostech a dokresluje je fotodokumentací. Na konzultacích pro rodiče budoucích prvňáčků je přítomna zástupkyně pro školní družinu, která rodiče potenciálních nových žáků informuje o všem potřebném - a obvykle mívá, vzhledem k zájmu rodičů, větší prostor než zástupce s popisem školního vzdělávacího programu. Vychovatelky se účastní i třídních schůzek, kde informují rodiče o budoucích aktivitách školní družiny a odpovídají i na jejich případné dotazy. A našlo by se, a určitě nejen u mě ve škole, mnoho dalších věcí.
Pokud tedy shrnu své malé zamyšlení nad důležitostí školní družiny, je nutné být o ní nejen přesvědčen jako ředitel či ředitelka školy, ale také pro podporu důležitosti něco udělat. A to něco nemusí být jen o penězích. A na závěr ještě něco - pokud budete mít v listopadu čas, přijďte se na další setkání vychovatelů školních družin podívat. Je to úžasné setkání se spoustou nadšených žen (i několika mužů), kteří jsou o důležitosti své role rozhodně přesvědčeni!

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Dohled při zájmovém vzdělávání
Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Školní družina a kritéria ČŠI
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022

Poradna

Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Snížení úplaty za školní družinu