Jak nastavit odměny pro ředitele

Vydáno:

Poprvé jsem řešil nastavení odměn pro ředitele v roce 2010, kdy jsem byl zvolen zřizovatelem do rady jedné z pražských církevních škol. Určitě jsme jakožto členové rady školy neměli pocit, že vedení škol je přepláceno a že musí složitě dokazovat, že si odměnu zaslouží. Záměrem bylo nastavit transparentní pravidla a odměny, s kterými by ředitel či ředitelka mohli počítat. Nyní jsem dostal za úkol připravit pravidla pro odměňování ředitelek a ředitelů pro zřizovatele s několika desítkami škol. Již před lety a i nyní jsem proto zjišťoval, jak se zřizovatelé veřejných škol k odměňování staví. Výsledek byl vždy stejný - nijak.

 

Jak nastavit odměny pro ředitele
Mgr.
Michal
Kaderka
analytik a specialista, EDUin, o. p. s.
Je rozdíl, zda nastavujete pravidla odměňování pro ředitele konkrétní školy, či pro několik škol najednou. Zde je zadání zřizovatele zcela jasné: optimální je excelovská tabulka, do které ředitelé vloží hodnoty, a my rychle zjistíme, zda pracují dobře. Bohužel takto to nefunguje, protože každá škola je jiná, základní a mateřské školy působí spádově, obchodní akademie ve srovnání s gymnáziem či učilištěm bude zase řešit jiné priority. Proto je obvyklou praxí ředitelky a ředitele odměňovat plošně. Každopádně je zajímavé, že ředitelé nevnímají odměny jako motivaci pro lepší práci.
Výše odměny činí jeden až dva měsíční platy, které jsou pak součástí mzdy za prosinec a červen. Někteří zřizovatelé odměňují ředitelky a ředitele vedle zákonných příplatku za vedení i měsíčně, ale i to je bez pravidel. Takřka ve všech případech jsou odměny hrazeny z rozpočtu školy. Mnohá sepsaná pravidla jsou velmi technicistní, psané právnickým jazykem a nezohledňují postup ve vzdělávání. Jakákoliv iniciativa zřizovatelů obvyklý způsob odměňování změnit je proto vítána a lze ji považovat za odvážnou. Jenže pravidla nemohou být funkční, pokud nebudou akceptována managementem škol. To není možné bez vzájemné důvěry a projevu partnerství, jako je nabídnout možnost ředitelům se k plánu vyjádřit a upozornit na rizika.
Ředitelé i zřizovatelé mají o odměňování odlišné představy, nicméně z terénního výzkumu mezi zřizovateli a řediteli by měla pravidla pro odměňování splňovat tyto podmínky:
-
jednoduchost a srozumitelnost,
-
pravidla zohledňují specifika a historickou zátěž školy,
-
nízká administrativní náročnost.
Ředitelé zvláště akcentovali tyto podmínky:
-
očekávatelnost odměny pro ředitelky/ředitele,
-
nevede k účelovému navyšování hodnot u jednotlivých kritérií hodnocení,
-
respektuje autonomii rozhodování vedení školy ve vzdělávacím procesu a složení pedagogického sboru.
Zřizovatelé navíc zmiňovali:
-
možnost udělit ředitelkám/ředitelům celoroční úkol k řešení,
-
vysoká rozhodovací flexibilita hodnocení,
-
naplňování úkolů a vizí zřizovatele.
CHCEME SPOLU MLUVIT
Největší poptávka byla ze strany ředitelů po osobním kontaktu, sdělení problémů a vysvětlení, čím může zřizovatel pomoci. Zřizovatelé zase pomoci chtějí, ale žádají změny rychleji a rádi by některé činnosti školy upřednostňovali. To ovšem naráží na autonomii škol. Výslednou shodou je hodnocení na základě odměny za splnění předem definovaného úkolu - akčního plánu (např. dohlédnout na rekonstrukci školy či posílení digitální gramotnosti učitelů a vyšší využívání moderních technologií žáky a studenty při výuce), bonusem za doplňkovou činnost (např. z příjmu z pronájmu) a osobním příplatkem, který je nastaven podle čtyřicítky kritérií rozdělených do tří pilířů:
1)
Hodnocení pedagogických činností
Zde se sleduje soulad výuky s prioritami MŠMT, jako jsou Strategie vzdělávání 2020, Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, počet volitelných předmětů, podpora rozvoje gramotností či podpora školní samosprávy.
2)
Hodnocení řízení pedagogického sboru
Hodnotí se např. využívání Metodiky pro ředitele k plánování a hodnocení profesního rozvoje učitelů, vzdělání a aprobovanost učitelů, aktivity pedagogického sboru v předmětových asociacích a vytváření otevřených vzdělávacích zdrojů, stáže učitelů v dalších školách zřizovatele či posilování digitální gramotnosti pedagogů apod.
3)
Hodnocení činnosti školy
Zde se hodnotí proklientský přístup, spolupráce s rodiči, rodičovskými organizacemi a školskou radou, využívání informačních systémů, naplňování vize školy či propojení života školy s komunitou apod.
Ředitelé ovšem nemusí dokládat všechna kritéria, ale jen ta, podle kterých chtějí být hodnoceni. Předpokládá se, že to budou ta kritéria, ve kterých je škola silná. Zároveň nedoložená kritéria jsou ta, u kterých ředitelka/ředitel nevidí ve své škole nejlepší výsledky. Při osobním setkání by měly být výsledky kritérií doloženy inspekční zprávou ČŠI, údaji z výkazu o ředitelství, fotogaleriemi a videy z akcí či projektů, prolinky na dokumenty atd.
Pokud váš zřizovatel využívá zajímavý motivační systém odměn, rád bych vás požádal o uvedení jeho nástinu na e-mailu: kaderka@centrum.cz či volejte na tel. 777 879 481.

 

Související dokumenty