Jak na to (EVVO) z pohledu managementu školy

Vydáno:

Základní myšlenkou managementu školy a troufáme si říct i všech učitelů - protože „dobré školství dělají dobří učitelé“ -, je snaha odvádět skvělou práci. Problematika Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (dále jen „EVVO“) je pak jedním ze střípků toho, co se snažíme naše žáky naučit, toho, jak je připravujeme na jejich další život. Jestli se nám to daří, to by kromě vyhlašovatelů soutěže Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje (v níž jsme v nedávné době získali to nejvyšší ocenění) mohla říct i žákyně naší školy Šárka. Tak Šárko, povídej.

Jak na to (EVVO) z pohledu managementu školy
Mgr.
Karla
Pikrtová
 
školní koordinátorka EVVO, Střední škola, Základní škola a Mateřské škola speciální, Rakovník, Františka Diepolta 1576
Mgr. Bc.
Ludvík
Vožeh
MPA
ředitel Střední školy, Základní školy a Mateřské školy speciální, Rakovník, Františka Diepolta 1576
„Jmenuji se Šárka. Někdy jsem mrzutá, ale většinou mě život baví – mám ráda lidi, baví mě být v jejich společnosti a spolu s nimi se smát. Často jim ale nerozumím. Slyším, jak mezi sebou nebo i na mě mluví, ale co ode mne očekávají, tím si nejsem jistá. Platí to i obráceně: ne vždy ostatní rozumí tomu, co jim říkám. A to mě zlobí ze všeho nejvíc. Hodně mi pomáhá, pokud lidé okolo mne svá slova doprovázejí obrázky (fotogramy, piktogramy). Mám svoji,komunikační knížku’ plnou obrázků, ve které zase já ostatním ukazuji, co jim chci říct. V poslední době v mé,knížce’ přibylo několik dalších fotek – a to se podržte – popelnic. Různě barevných. Zelená, modrá, žlutá, oranžová, hnědá. A ještě černá, ale ta už tam byla i předtím. Tam, kde bydlím – vlastně i jinde na ulicích –, jsem tyhle popelnice viděla. Ale nikdy jsem moc nerozuměla tomu, proč jich tam je tolik vedle sebe. Přece by stačila jedna, ne? A teď už vím, že nestačila. Že do každé z nich patří něco jiného: do jedné třeba papíry, které jsem pokreslila, a do jiné zase láhev od coly, kterou mám fakt moc ráda. Někdy je to těžké rozhodnout, kam co vyhodit, ale já se to naučím. Trénuju to ve škole s Kubou a Verčou a Davidem a... a doma zase s mamkou a taťkou. Když pak jdeme s mámou ven, neseme s sebou spoustu tašek plných věcí na vyhození. A věci z každé té tašky pak hodíme do jiné popelnice. Občas je to docela legrace, třeba když to spletu, a máma pak tu špatně vyhozenou věc loví z popelnice zase ven. Říká se tomu třídění odpadu a mě to prostě baví.“
V roce 2009 se škole podařilo uspět s projektem z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen „OP VK“) na zbudování
Školního informačního a poradenského centra pro učitele a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Na centrum a aktivity vyplývající z projektu získala škola téměř
1 500 000 Kč.
Jednou z aktivit, které se škola zavázala plnit, byly
pobytové kurzy EVVO pro děti MŠ speciální a žáky ZŠ praktické
obou stupňů. Základním cílem se stalo propojení aktivit dětí a žáků na kurzech s cíli jednotlivých ročních plánů i dlouhodobého programu
environmentální výchovy
a zároveň zatraktivnění kurzu právě těmito aktivitami i místem pobytu. Chtěli jsme, aby žáci poznali i jinou část naší vlasti než jen bezprostřední okolí sídla školy. Kurzy jsou pětidenní, při jejich přípravě vycházíme z našich zkušeností, znalostí a kontaktů. Další kurzy se realizují přímo
v centrech ekologické výchovy
a skládají se z výukových programů z aktuální nabídky těchto center.
První kurz jsme začali připravovat
pro žáky II. stupně ZŠ praktické
již počátkem roku 2010 a situovali jsme ho do Českého ráje, konkrétně na Malou Skálu. Kurz byl
rozdělen do denních celků s určitým tématem
– poznávání okolí místa ubytování a jeho historie, sporty minimálně zatěžující životní prostředí, ochrana živočichů a rostlin a péče o ně, třídění odpadu a jeho další zpracování, řemesla a odvětví průmyslu dané lokality.
Další z kurzů byl
pro žáky I. stupně ZŠ praktické
a konal se přímo ve
Středisku ekologické výchovy hlavního města Prahy Toulcův dvůr.
V součinnosti s lektory jsme se při přípravě dohodli, že některé
aktivity budou méně náročné, aby je zvládli naši žáci se speciálními vzdělávacími potřebami.
Jeden den jsme věnovali návštěvě ZOO Praha. Při této příležitosti naši žáci poznali nejen spoustu zvířat, ale také se seznámili se všemi možnostmi cestování pražskou hromadnou dopravou – autobusem, metrem, parníkem či tramvají. Spousta našich žáků nemá ze svého rodinného života žádné zkušenosti s cestováním a poznáváním jiných částí naší země, proto pro ně návštěva ZOO, a zejména jízda metrem a parníkem byla ohromujícím zážitkem.
Dva týdny po žácích I. stupně odjely na třídenní pobytový kurz do Toulcova dvora i děti MŠ speciální. Na pobytu byly děti od 4 let, a přestože jsme měli obavy, zda všechny pobyt zvládnou, byl velmi povedený. Součástí aktivit byli nejen domácí mazlíčci a péče o ně, ale také živočichové z mokřadů, vývoj žáby, hra na ptačí rodiče, seznámení se s ovečkami a beránkem, jejich vlnou a výrobky z ní.
V září 2011 proběhl další kurz pro žáky II. stupně ZŠ praktické. Vybrali jsme opět Český ráj, konkrétně Troskovice, přímo pod hradem Trosky. Hlavním cílem tohoto kurzu bylo seznámení se s CHKO Český ráj, jeho ochranou, ekosystémy, zvláštnostmi a jedinečnostmi. Důležitým úkolem bylo uvědomění si rozdílů mezi CHKO Český ráj a CHKO Křivoklátsko, které poznáváme při plnění programu EVVO během jednotlivých školních roků. Důležitou aktivitou byla „těžba“ polodrahokamů ve Votrubcově lomu. Na vlastní kůži si žáci i pedagogové vyzkoušeli náročnost práce v kamenolomu. Někteří z nich byli úspěšní a odvezli si domů achát nebo jaspis, který se jim podařilo nalézt. Během tohoto pobytu jsme zdolali i nejvyšší horu Českého ráje – Kozákov.
Při plánování dalšího pobytového kurzu EVVO jsme zcela změnili koncepci a pobyt jsme spojili s lyžařským výcvikem. Tématem tohoto kurzu byl dopad těžby uhlí a výroba elektrické energie na životní prostředí a poznávání ekosystému Krušných hor. Kurz jsme zahájili čtyřhodinovou exkurzí v elektrárně Prunéřov II skupiny ČEZ. Každý den po skončení lyžování jsme se věnovali novým environmentálním tématům.
Od poloviny roku 2013 čerpáme další finanční prostředky EU na úspěšný projekt
Rozšíření poradenského a informačního centra EVVO pro pedagogy a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
V rámci tohoto projektu poprvé vyjeli na týdenní pobyt v září 2013 žáci ZŠ speciální. Bylo vybráno Naučné středisko ekologické výchovy Kladno-Čabárna, protože disponovalo nabídkou vhodných programů. Navíc ve svém ubytovacím zařízení nabídlo také bezbariérový přístup, a splňovalo tak vyšší nároky žáků této součásti školy na ubytování. Na plánování programu se podílely hlavně paní učitelky ZŠ speciální pod vedením své vedoucí, protože právě ty nejlépe znají své žáky, problematiku jejich zdravotního stavu a jejich možností.
Poslední kurz EVVO, který probíhá v době vzniku tohoto článku, je opět pro žáky II. stupně ZŠ praktické a je spojený
s lyžařským výcvikem v Krušných horách.
Znovu plníme úkoly a cíle dlouhodobého programu, tentokrát zaměřené na zdravý životní styl a sociální vztahy a hlavním tématem kurzu jsou obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie.
Leckterý účastník našich pobytových kurzů by určitě napsal pozdrav: Ahoj mami a tati, mám se tu dobře, poznáváme hodně nového a vůbec se mi nechce domů... A to je pro nás, kteří plánujeme, připravujeme a zajišťujeme pobytové kurzy, největší odměnou. Právě proto se budeme dále vzdělávat, budeme psát další projekty a vymýšlet další učební pomůcky a ne jen na EVVO. Baví nás, když vidíme, že se děti, které navštěvovaly naši školu, v životě neztratí.