Jak na školní Twitter

Vydáno:

Twitter se zhruba 400 000 uživateli z ČR není sice mezi učiteli ani širokou veřejností příliš rozšířený, je ale oblíbený mezi politiky, novináři a z učitelské veřejnosti velmi zajímavými pedagogy. Vytváření obsahu pro Twitter je náročné, stejně tak získávání sledujících. Ale pokud se škola dokáže v této sociální síti dobře vyprofilovat, upozorní na sebe u názorově vlivné sociální skupiny.

Jak na školní Twitter
Mgr.
Michal
Kaderka,
učitel
mediální
výchovy na pražském Gymnáziu Na Zatlance a spoluzakladatel Aliance pro otevřené vzdělávání
Pro komunikaci se žáky, rodiči i absolventy se jako nejvhodnější jeví Facebook, pro oslovení široké veřejnosti a mladých lidí Instagram s YouTube. Twitter je ovšem specifický, donedávna umožňoval vkládat příspěvky jen do 140 znaků (nyní je rozsah tweetu rozšířen na dvojnásobek), přičemž internetový odkaz či fotografie zkracují tweet o dalších 20 znaků. Dovednost napsat krátké sdělení odfiltrovává uživatele, kteří zaplavují sociální sítě neplodnými a dlouhými diskusemi. Twitter je tak oblíbený mezi uživateli, kteří na sociálních sítích vyhledávají kvalitní obsah. Na rozdíl od Facebooku Twitter taktéž nevyužívá algoritmy, které upřednostňují zobrazení příspěvků na základě vyhodnocení předchozích aktivit.
Mnozí marketéři považují Twitter za sociální síť s největším podílem vzdělaných a úspěšných uživatelů (vedle skomírajícího LinkedInu), kteří mají vysoké nároky na výběr informací. To znesnadňuje získat followery (sledující), pro které by škola obsah vytvářela. Twitter ale může být škole užitečný i při pasivním využívání účtu.
Rychlý a přehledný přísun informací
V českém twitterovém prostředí naleznete řadu expertních osobností ze vzdělávací oblasti, twitterová komunikace českých škol i učitelů je ale dosud velmi omezená. Významné zastoupení na Twitteru má však skupina učitelů, která využívá technologie ve výuce. Nemusejí to být nutně informatici, ale i jazykáři, dějepisáři apod. Pokud chce vedení školy sledovat trendy ve využívání technologií, je užitečné sledovat učitelské účty @lamatindc, @kovlud, @bohape, @kukuslav, @pavkahu, @JitkaRa, @Libor_Klubal, @KarelRejthar, @isencz, @kohodal, @karel_moric, @milankhas, @Iva_Jelinkova, @vedmous, @JaroslavMasek, @LPavlinka či @GEGCR, @ipadvevyuce a @Microsoft_CZEDU.
Twitterový účet lze ovšem využít i k propagaci školy. Jednoduchou a nenáročnou cestou je upozorňování na zajímavé události, sdílení fotografií ze školních akcí či oznamování žákovských úspěchů. Pokud se škola vydá pouze touto informativní cestou, těžko osloví někoho, kdo ji nezná. Jde ale o vhodný prostředek pro ty, které jsou už naopak v regionu známé, a je tedy pravděpodobné, že je budou sledovat novináři, lokální politici či manažeři firem v okolí. Pokud chce správce účtu zaujmout i ty, kteří školu ještě neznají, musí nabídnout více než informace z dění školy.
Samotné informace nestačí, je nutné být kreativní
Je nutné připomenout, že růst počtu sledujících nemusí být rychlý a stovka followerů znamená velký úspěch. Nejúspěšnější učitelé získají stovky sledujících, tisíce followerů mají jen výjimky. Inspirovat se lze u nejpopulárnějších učitelských účtů, jako jsou @vivalafuckoff, @Kaatyna, @PanUcitel89, @jackal007, @TimixiSystem, @gogol_us, @JicinskyPetr nebo třeba @stastnaucitelka nebo @ucitele (účet Učitelské platformy, kterou vede autor článku - pozn. autora). Někteří učitelé ve svých tweetech mnohdy glosují současnou politiku vzdělávání, ale často sdílejí i své nápady z výuky.
Vedení školního účtu je však něco jiného než osobní účet učitele či ředitele. Častá vtipnost v učitelských účtech ale ukazuje, že se uživatelé chtějí i bavit. Tím může škola velmi dobře zaujmout, protože nejvíce se originalita oceňuje právě tam, kde lidé očekávají suchý a nudný přístup. Příkladem může být twitterový účet Ministerstva kultury, jehož správci vsadili na vtipná přirovnání nebo lehký sarkasmus, aniž by se kulturní obsah z jednotlivých tweetů vytratil. Dnes účet @MinKultury sleduje kolem 25 000 followerů, několikanásobně více než ostatní ministerstva (@msmtcr - 4 000 sledujících, @MinFinCZ - cca 2 000, @vnitro - cca 13 000).
Rozdílný přístup mezi jednotlivými školami ve využívání Twitteru lze vidět u @zskkhstnn, @zsbrez, @zslukasove, @zs5kveten_cz, @zspruhonice či @kniznikultura. Dobře se o pozitivní přístup ve formulaci tweetů pokouší @ZsKlic, ale za pozornost stojí i aktivismus @1_kspa. Větší práci s textem a originalitu sdělení najdete ovšem spíše na účtech českých mezinárodních škol @PBSchoolCZ, @RiversidePrague a @IntSchPrague. Ty obsahují humor, nadšení, retweety se zajímavými zdroji či vzdělávacími tipy, ale i komentáře k jednotlivým událostem ve vzdělávací oblasti. Tweety by měly zaujmout, mohou být důvtipně dvojsmyslné, neměly by postrádat lehkost a škola by se neměla prezentovat tak, že se bere až moc vážně. U účtů organizací se velmi sporadicky reaguje na tweety jiných uživatelů a správce by se měl vyvarovat diskusí. O to je těžší na sebe při získávání followerů upozornit.
Stejně jako v případě Facebooku o sobě dáte vědět tím, že začnete sledovat účet, který vás již zná (což neznamená, že vás účet recipročně sleduje). Pak by škola měla vytvářet takové tweety, které budou ostatní followeři považovat za zajímavé a retweetnou je do sítě svých kontaktů. Další cestou je připojování hashtagů (#) k událostem či právě diskutovaným tématům (#inkluze, #skolskareforma apod.). Škola např. odkáže na aktuální článek ke vzdělávací politice, uvede názor, jak by případná změna mohla ovlivnit situaci ve škole, a připojí hashtag. Je pak možné, že si někdo tweetu školy všimne, pokud tweety k danému tématu na Twitteru vyhledává. Rozhodně se nedoporučuje získávat followery odkazem na link (např. @ucitel123) do tweetů, aby se pak odkaz na autora objevil v notifikaci. Opakovaným vkládáním většího počtu adres do tweetu může být účet totiž vyhodnocen jako generátor spamů a pozastaven.
Proč si má škola účet na Twitteru vytvořit
Vyplatí se tedy s ohledem na náročnost tvorby obsahu využívat Twitter ke komunikaci? Určitě ano. Ze známých soukromých škol si vede účet jen @ScioSkoly, ale PORG, Open Gate či Duhovka twitterový účet nemají. Nabízí se tak možnost na sebe upozornit i jinak než věhlasem jména školy, a to kreativitou, která je v oblasti vzdělávání jednou z nejvíce akcentovaných hodnot.
Autor spravuje účty @MichalKaderka (osobní), @svetmedii (výukový) a @ucitele (Učitelská platforma).