Jak na školní družinu

Vydáno:

Poslední díl série článků o školní družině je stejně jako ty předchozí uveden částí otázky 7. pádu - čím? Konkrétně - čím my, jako ředitelé škol, můžeme činnost školní družiny podpořit? Článek bude zároveň i shrnutím předchozích dílů a také upozorní na to, že i mnohé věci, které nejsou legislativně dané, jsou pro klidný chod školní družiny stěžejní.

Jak na školní družinu
Část sedmá - ČÍM?
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Každý ředitel školy bojuje s časem a ten, který má k dispozici, se snaží smysluplně naplnit. Proto je efektivní nastavení podmínek pro činnost školní družiny nesmírně důležité, aby se ředitel školy mohl následně věnovat jen lidem, a nikoliv „papírování“. Základem činnosti každého úseku je
nastavení vhodné organizace.
Na začátek je nutné vymezit organizační strukturu, ve které každý pracovník bude mít své místo a bude vědět, komu je podřízený (vychovatelé vedoucí vychovatelce nebo zástupkyni ředitelky pro školní družinu, vedoucí vychovatelka zástupci pro 1. stupeň, zástupkyně pro školní družinu řediteli školy) a s kým bude v případě potřeby jednat. Za zmínku samozřejmě stojí i výběr vhodných pracovníků, nejen těch nových, ale i přidělení stávajících do jednotlivých oddělení. Dalším krokem je
vhodná pracovní náplň
všech pracovníků školní družiny, která obsahuje všechny činnosti. Pozor na náplň zástupkyně pro školní družinu - bude obsahovat zřejmě více činností než pracovní náplň vedoucí vychovatelky! A nesmí se zapomenout na
stanovení pracovní doby
s určením přímé pedagogické činnosti, dozorů i zastupování za nepřítomné pracovníky, vychovatele i učitele. Prvním krokem podpory školní družiny ze strany ředitele školy je tedy nastavení vhodné organizační struktury, pracovních náplní i pracovní doby.
Nezbytnou podmínkou podpory činnosti školní družiny je i vyjádření důvěry. Základem důvěry je přiznání
odpovědnosti
podřízeným pracovníkům za činnosti, které mají ve své pracovní náplni. Pokud chce např. rodič řešit aktivity svého dítěte v oddělení školní družiny, kompetentní je konkrétní vychovatel. Pokud se s vychovatelem nedomluví nebo si stěžuje na organizační zabezpečení, je na řadě vedoucí vychovatelka nebo zástupkyně pro školní družinu. A teprve pak vedení školy. Samozřejmostí by měla být účast vedoucí vychovatelky nebo zástupkyně pro školní družinu na schůzkách užšího vedení školy a její spolurozhodování ve věcech týkajících se školní družiny. Jedná se třeba o oblast odměňování - nastavení kritérií pro vychovatele a následné hodnocení je právě jejich záležitostí. Pro vychovatele je důležitá i občasná účast ředitele školy na jejich poradách. Dává tím najevo, že se o školní družinu zajímá, chce vědět, jaké akce se chystají i co vidí vychovatelé jako problém.
Další důležitou věcí je nastavení spolupráce. Východiskem je součinnost vedení školní družiny a vedení školy, od té se odvíjí vše ostatní. Před zahájením školního roku je to revize vnitřního řádu školní družiny, přidělení jednotlivých vychovatelů do oddělení a stanovení jejich pracovní doby. V průběhu roku pak řešení všech záležitostí, na konci potom vyhodnocení a příprava opatření pro další školní rok. Ředitel školy by měl sledovat i spolupráci mezi učiteli a vychovateli. Vznikající problémy nebývají na první pohled viditelné, jsou spíš záležitostí emočního vnímání ředitele školy. Ale lze je částečně i zjistit nenápadným dotazováním, na poradách užšího vedení nebo z reakcí rodičů. Aktérem spolupráce jsou i rodiče. Pro ně je důležité znát vychovatele svých dětí, mít na něj kontakt i vědět, kde si své dítě vyzvednout.
Aby mohla činnost školní družiny probíhat podle vzdělávacího programu i představ vychovatelů, je nutné zajištění materiálního vybavení. Při dnešním babyboomu nemají často jednotlivá oddělení své herny a jsou umístěny ve třídách. Proto je nezbytné vymezit pro odpolední činnost ve třídě odpočinkový kout (koberec s molitanovými kostkami) i skříň s hračkami. Také prostor pro vychovatele je důležitý, ve společných místnostech je to alespoň stůl s malou nástěnkou, kde jsou k dispozici základní informace. Před a po skončení přímé činnosti s dětmi potřebují vychovatelé projednávat potřebné záležitosti. V případě jejich většího počtu je vhodná sborovna či kabinet školní družiny s místem pro dokumentaci i s počítači -e-mailovou komunikaci vyžadují rodiče i od vychovatelů. V takové místnosti je vhodné mít i tiskárnu či kopírku, neboť vychovatelé připravují pro děti řadu aktivit, kde je vytištěný nebo namnožený materiál potřebný. A nesmí se zapomenout ani na kancelář vedoucí vychovatelky nebo zástupkyně pro školní družinu. Pokud se schází s rodiči, potřebuje mít soukromý prostor.
A na závěr ještě zmínka o
propagaci školní družiny
- ví se o její činnosti? Obvykle jsou rodiče informováni prostřednictvím nástěnek na budově školy, ale v dnešní době to nestačí. Nutností je samostatný prostor na webových stránkách školy nebo část e-mailového zpravodaje pro rodiče, který je věnovaný jen školní družině. I zveřejněnou výroční zprávu dnes rodiče, zvláště ti budoucí, čtou, nezapomeňte i tam se o školní družině zmínit.

Související dokumenty

Pracovní situace

Dohled při zájmovém vzdělávání
Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Školní družina a kritéria ČŠI
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku

Poradna

Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Snížení úplaty za školní družinu