Jak na školní družinu

Vydáno:

Seriál o školní družině se pomalu chýlí ke konci. Probrali jsme aktéry školní družiny (zástupkyni pro školní družinu nebo vedoucí vychovatelku, vychovatele, rodiče a žáky) i organizační záležitosti s družinou související. Na první pohled se jeví všechno jasné. Jenže je tomu opravdu tak? Nejsou pod povrchem skryté nejasnosti, nebo dokonce konflikty? A právě o tom je dnešní část - o kom nebo o čem se ve školní družině (a často skrytě) mluví?

Jak na školní družinu
Část šestá - O KOM, O ČEM?
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Na začátku každého nedorozumění, ať už vzniká z jakéhokoliv důvodu, je většinou
komunikace
- a to jak ústní, tak i písemná. Jedna z maminek prvňáčka mi poslala v nedávné době e-mail mající téměř dvě stránky textu. Připomínky byly úplně ke všemu, na konci dotaz, která odpovědná osoba to s ní všechno bude řešit. Tak jsem ji odkázala na svého zástupce (rozvrh hodin), třídní učitelku (zadávání domácích úkolů), výchovnou poradkyni (potenciální nadání žáka) a nakonec i na zástupkyni pro školní družinu. Ta jí nejen vyvrátila některá chybná tvrzení a našla údajně ukradené věci (byly u věcí zapomenutých), ale hlavně uzavřela celé martyrium větou:
„Tak to vidíte, paní XY, kdybyste místo psaní tak dlouhého e-mailu přišla a zeptala se, mohly bychom to spolu hned vyřešit.“
První věc, která slouží k odstranění nedorozumění, je
podněcování ke komunikaci
a také naslouchání. Důležité je i to, aby konkrétní věci řešili lidé, kteří za danou oblast odpovídají. I když dotaz směřuje k vám jako k řediteli školy, pokud je v kompetenci jiného pracovníka, měli byste mu záležitost předat k vyřízení. Nejen že vám takové delegování ušetří čas, ale svědčí to i o vaší důvěře ve schopnosti podřízených.
Další věcí, se kterou se často setkávám, je podceňování činnosti školní družiny. A opět příklad: v době od 14:10 h do 15:15 h se u nás děti nevyzvedávají. Tato doba slouží k akcím mimo areál školy nebo v případě špatného počasí k souvislým činnostem v jednotlivých odděleních či k realizaci dílen. Zažili jsme maminku, která se rozčilovala nad tím, jak to, že
„... mi nemůžete dát dceru, když nejste venku a stejně si jenom hraje!“
Prevencí je
představení programu školní družiny
například na třídních schůzkách, jeho zveřejnění na webu školy, umístění měsíčních plánů na nástěnce u vchodu nebo prostřednictvím zpráv vychovatelek v e-mailovém zpravodaji příslušné třídy.
Ale někdy i
učitelé mají negativní vztah směrem ke školní družině
- poukazují na to, že vychovatelky nemusí vykazovat žádné výsledky, mají méně papírování a třeba i dozorů. Tato averze často zmizí v okamžiku, kdy učitelé zastupují nepřítomnou vychovatelku (připomínám jen, že ideálně na dohodu o pracovní činnosti). Zabavení často až 30 dětí unavených po výuce a jejich předávání rodičům rozhodně není jednoduché a pohled učitelů na práci vychovatelek se po takové zkušenosti většinou změní.
Nezapomeňte také na
dozory
- i ty jsou často položkou vyvolávající spory mezi učiteli a vychovatelkami. Učitelé je mají a vychovatelky nikoliv. Řešením je přidělení ranních dozorů (u vychovatelek, které mají ranní službu), popř. dozorů před nástupem na odpolední přímou pedagogickou činnost s dětmi.
Otázkou bývá také často
oběd
- vychovatelky by neměly jíst s dětmi, protože v té době vykonávají právě již zmiňovanou přímou pedagogickou činnost. Doporučuji zajištění výdeje obědů pro vychovatelky zhruba od 11:15 h, aby se stihly v klidu najíst a následně přebírat třídy.
Napjatou situaci vyvolávají i platy. Impulzem se stalo navýšení platů několik let nazpátek, a to v 9. platové třídě, kam byly vychovatelky zařazeny. Prudký nárůst v řádech až několika tisíc korun způsobil to, že plat vychovatelek byl téměř stejný jako plat začínajících učitelů. Mnoho ředitelů to řešilo převedením do 8. platové třídy nebo ponecháním v 9. platové třídě, ale zařazením do 1. platového stupně. V té době dokonce jedna kolegyně - učitelka - zvažovala přechod do školní družiny. V důsledku změny legislativy se ve vyšších platových třídách nyní vracíme k „věkovému automatu“, v 9. platové třídě budou pedagogové zařazeni podle odpracovaných let. Ale stejně se objevil problém - současné navýšení platů vychovatelů není zdaleka tak výrazné (i když - je výrazné to správné slovo?!) jako u učitelů, a opět mohou vznikat dohady...

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Dohled při zájmovém vzdělávání
Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Školní družina a kritéria ČŠI
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022

Poradna

Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Snížení úplaty za školní družinu