Jak na školní družinu

Vydáno:

První čtyři pády máme úspěšně (alespoň doufám) za sebou - víme, kdo povede školní družinu, koho onen jmenovaný bude řídit, komu je školní družina užitečná a co se v ní dělá. Pátým pádem oslovujeme, voláme - pojďme se tedy podívat na propagaci školní družiny.

Jak na školní družinu
Část pátá - „oslovujeme, voláme“
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Na úvod dnešního článku, navzdory všem marketingovým mixům, pokládám provokativní otázku:
Chceme vůbec propagovat školní družinu?
Důvod pro tuto otázku je jednoduchý: základní školy jsou v současné době přeplněné, mnohde nemohou být vyčleněné místnosti pro zájmovou činnost školní družiny, děti tak často musí zůstávat ve svých třídách. Rodiče požadují školní družinu i pro páťáky, ale ředitel školy je schopen zajistit přijetí maximálně žáků třetí třídy... To je sice všechno pravda, ale i tak družinu propagovat chceme! Je nedílnou součástí základní školy, její pověst přispívá k pověsti celé školy, a tak proč se nepochlubit její činností a úspěchy? A navíc taková propagace může podpořit sponzorskou činnost rodičů...
Kdy s propagací školní družiny začít? Ideálně hned u rodičů budoucích prvňáčků. Pokud organizujete
Den otevřených dveří
nebo Den ukázek výuky, zkontrolujte nástěnky u vchodu do budovy i nástěnky před hernami školní družiny. Před vchodem se jedná především o
organizaci školní družiny
(vyzvedávání dětí), dále upozornění na chystané akce a případně je zde uveden i kontakt na vedoucí vychovatelku nebo jinou odpovědnou osobu. Přehledné informace ujistí rodiče budoucích prvňáčků, že organizace školní družiny je dobře zvládnutá, bezpečnost jejich dětí z hlediska odchodů ze školy je zajištěná a že se v případě potřeby mají na koho obrátit. Nástěnky před hernami jsou pak ukázkami konkrétní práce jednotlivých oddělení. Pokud je Den otevřených dveří v lednu, zkontrolujte, zda na nástěnkách nejsou ještě podzimní dráčci a že výzdoba odpovídá ročnímu období.
Po Dni ukázek výuky pořádáme na naší škole ještě schůzku pro rodiče budoucích prvňáčků. Součástí powerpointové prezentace o škole jsou i snímky věnované školní družině (kapacita, počet a umístění jednotlivých oddělení, informace o vychovatelkách, obsah činnosti, kroužky...), ale stěžejní je účast samotné zástupkyně pro školní družinu, která snímek komentuje a dokresluje vlastními slovy. Navíc je schopná reagovat na dotazy rodičů. Na rodiče obecně mnohem lépe působí
přítomnost celého týmu
(ředitel školy, zástupce pro první stupeň, zástupkyně pro školní družinu, vedoucí vzdělávacích týmů prvních tříd a anglického jazyka) než pouze vedení školy.
Běžným nástrojem propagace školní družiny jsou webové stránky školy. Odkaz na školní družinu by měl být v hlavním menu a důležité je, aby byl průběžně aktualizován! Na začátku roku se vkládá
řád školní družiny, rozdělení žáků z jednotlivých tříd do oddělení
(nikoliv jmenovitě), přidělení vychovateleka umístění oddělení. Samozřejmostí jsou i potřebné kontakty. Během září se objevují kroužky školní družiny a upřesňují se organizační záležitosti. Vhodné je zveřejnit i program školní družiny. Aktuálně se zařazují avíza na akce a po jejich skončení krátké zprávy o průběhu nebo fotografie. Webové stránky tak nejen informují rodiče současných žáků o činnosti školní družiny, ale zároveň lákají do školní družiny i budoucí prvňáčky, či spíše jejich rodiče.
V souvislosti s webovými stránkami je možné zmínit i výroční zprávu, která je na webu školy zveřejňovaná a kde je část věnována i školní družině. Tato část musí být výstižným shrnutím činnosti školní družiny za uplynulý školní rok (popis činnosti, mimořádné akce), doplněným organizačním uspořádáním (kapacita, počet oddělení, provozní doba, vybavení oddělení).
Následující příklad ukazuje část výroční zprávy věnované školní družině:
Školní družina s 12 odděleními a kapacitou 360 žáků je otevřena od 6.30 h do 7.45 h (v případě „půlených“ hodin do 8.45 h) a její provoz končí v 17.30 h. Čtyři oddělení školní družiny jsou umístěna v hernách školní družiny, ostatní, vzhledem k nedostatku místa, v kmenových třídách. Nicméně ty jsou v zadní části vybaveny odpočinkovou zónou (koberec, molitanové kostky) i pomůckami pro zájmovou činnost (hračky, stavebnice). Činnost školní družiny řídí vedoucí vychovatelka, která je podřízená zástupci ředitele pro 1. stupeň. Všechny vychovatelky jsou kvalifikované podle příslušné legislativy. Školní družina pracuje podle vlastního výchovně-vzdělávacího programu konkretizovaného v měsíčních plánech jednotlivých oddělení. V rámci školní družiny děti navštěvovaly pravidelné kroužky napříč odděleními (florbal, plavání, pohybové hry, výtvarný kroužek a kroužek ručních prací). V kroužcích bylo zapsáno celkem 389 dětí. Dále se žáci účastnili různých akcí pořádaných nejen školní družinou (Halloweenské disco, Pečení vánočního cukroví, Velikonoční jarmark, Den dětí...), ale i různými organizacemi (Vánoční koncert a jarmark, Canisterapie, Holešovický vodník, První pomoc s Červeným křížem...). Celkem proběhlo 81 akcí. Děti v rámci školní družiny navštívily i osm divadelních představení v Divadle K. Hackera. Oblíbené byly i Dílny školní družiny s rozmanitou tematikou, které probíhaly v průběhu celého školního roku. Rodiče mají možnost navštívit oddělení v rámci Dne školní družiny a účastnit se činnosti jednotlivých oddělení.
Někteří rodiče si před rozhodnutím přivést dítě k zápisu do školy čtou i zveřejněné výroční zprávy a kapitola o školní družině je rozhodně bude zajímat.
Pokud chceme zasáhnout širší oblast lidí než jen současné či potenciální rodiče, je vhodné propagovat školní družinu i v
místním tisku.
Každá obec či městská část disponuje vlastním časopisem (některé i speciálními webovými stránkami zaměřenými na školství) a ráda v něm přivítá krátké články, ideálně doprovázené fotografiemi z konkrétní akce školní družiny.
Existují samozřejmě i různé další možnosti propagace školní družiny (vystoupení dětí ze školní družiny pro veřejnost, účast v různých soutěžích...) a záleží jen na kreativitě vedoucí vychovatelky a aktivitě jednotlivých vychovatelů. Důležité je ale zmínit i podporu vedení školy a možnou odměnu za nadstandardní činnost.
Takže oslovujme, volejme na rodiče současné, budoucí a vůbec i na širší publikum, protože povědomí o činnosti školní družiny je dobré budovat různými směry - rozhodně přispívá k dobrému jménu školy a může přinést navýšení počtu žáků.

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Dohled při zájmovém vzdělávání
Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Školní družina a kritéria ČŠI
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Evidence pracovní doby ve školství

Poradna

Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Snížení úplaty za školní družinu