Jak na školní družinu

Vydáno:

V prvních třech částech seriálu o školní družině jsme se soustředili na jednotlivé osoby: KDO bude školní družinu řídit a KOHO onen pracovník povede, i to, KOMU je školní družina užitečná. U čtvrté části se zaměříme na čtvrtou pádovou otázku, jen místo životné části budeme sledovat část neživotnou, konkrétně CO -tedy jaká činnost ve školní družině probíhá.

Jak na školní družinu
Část čtvrtá - CO?
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Činnost školní družiny vychází z koncepce rozvoje školy, ročního plánu školy i dalších dokumentů, které jsou konkretizovány v plánu školní družiny na příslušný školní rok. V dnešním článku se však nechceme věnovat konkrétnímu plánování, ale spíše se zaměřit na některé specifické činnosti, které mohou být pro vás, jako vedoucí pracovníky, inspirující.
Už v minulém díle byly zmíněny kroužky školní družiny. Náplň kroužků je vhodné stanovit podle následujících třech kritérií:
 
Které konkrétní činnosti se chce vychovatel či vychovatelka věnovat, zda pro ni má potřebné dovednosti a také motivaci.
 
O které kroužky mají děti (či spíše rodiče) zájem.
 
Které kroužky nejsou zajišťovány jinými organizacemi nebo jsou pro rodiče příliš náročné (finance, dopravní dostupnost).
Na základě těchto tří hledisek lze pak zřídit konkrétní kroužek - příkladem z naší školy je kroužek botaniky. Tento kroužek, i když s poněkud zavádějícím názvem, zahrnuje ve své činnosti výrobu předmětů z přírodních materiálů. Pokaždé je o něj velký zájem, výrobky jsou nabízeny v rámci vánočních trhů i jako dárky pro budoucí prvňáčky.
Z
hlediska organizačního
je vhodné činnost kroužků začínat po společných aktivitách v odděleních (tedy zhruba okolo 15:30 h). Vychovatel - vedoucí kroužku - si z jednotlivých oddělení vyzvedává členy kroužku a „své“ děti předává do předem stanovených oddělení. Oříškem bývá vyzvedávání dětí, které nechodí na kroužek a jsou umístěné v jiné místnosti. Podmínkou je přehledná nástěnka u vchodu, kde se nacházejí zvonky (s kamerovým systémem) do jednotlivých oddělení, a samozřejmě také rodiče čtoucí tyto nástěnky.
Nelze opominout ani materiální vybavení kroužků. I když většinu potřebného materiálu si děti nosí z domova, je občas nutné něco zakoupit. Lze samozřejmě využít finanční možnosti školy, ale ideálnější je čerpání fondu školní družiny, peněz, které na začátku roku zašlou na účet školy rodiče. Nezanedbatelný je i sponzoring, na naší škole je to Rodičovská rada, která na provoz kroužků přispívá.
Další specifickou činností jsou Dílny školní družiny. Jedenkrát měsíčně je vypsáno konkrétní téma a každý z vychovatelů si v rámci něho vytvoří dílčí tematickou náplň. Děti se pak do jednotlivých dílen přihlašují napříč odděleními, těm nejmenším pomůže s výběrem vychovatel. Dílny musí být koncipovány tak, aby uspokojily prvňáky i čtvrťáky - proto je řada činností zaměřena na spolupráci. Aktuálním příkladem je
Podzimní dílna
, naplněná následujícími dílčími dílnami:
Vycházka do přírody
,
Výroba podzimních věnců, Barevné malování, Podzimní sportování...
V rámci
Podzimního sportování
jsou utvořena družstva, která soutěží v různých disciplínách (sbírání listů na čas, hod kaštanem). Dílny jsou obvykle dvouhodinové a rodiče v tuto dobu děti nevyzvedávají.
Další možností jsou
akce
- ať už ve škole, nebo mimo školu. Pokud je potřeba finanční krytí, využívá se již zmiňovaný fond školní družiny. Výhodou akcí ve škole je bezpečnost, ušetření času i jisté pohodlí - děti nemusí nikam jezdit.
Ale i cesta za akcí mimo budovu školy je využitelná pro výchovu dětí. Povídání o cestě, malování obrázků apod. se mohou stát vítanou činností. Doporučuji předem si jednotlivé akce prověřit - studujte (nebo někdo jiný) podrobnější informace, ptejte se kolegů. Někteří rodiče pečlivě zjišťují, za co byly jejich peníze utraceny, a pokud se k nemalé částce přidá i nespokojenost dětí, není to pro žádost o další rodičovskou platbu rozhodně motivující.
Za zmínku v rámci činností ve školní družině stojí i spolupráce učitele a vychovatele, či mnohem častěji učitelky a vychovatelky. Jestliže si taková dvojice vzájemně vychází vstříc, ocení to určitě děti i rodiče. Pokud na školní akce doprovází děti jejich paní vychovatelka, je to určitě příjemnější, ale i bezpečnější (znalost dětí a jejich konkrétních potřeb) a pro vedení školy jednodušší z hlediska zastupování. Nemusí se hlídat přesný čas předávání dětí i další náležitosti. Přínosem je samozřejmě i provázanost vzdělávacích a výchovných činností, ale třeba i dokončování výrobků ve školní družině, které se nestihly dodělat v rámci pracovních činností.
Krátký pohled do činností školní družiny naznačil možnosti, jak dětem pobyt zpříjemnit. Pro ředitele školy z toho ovšem vyplývá, že musí mít opravdu kompetentní vedoucí vychovatelku nebo zástupkyni pro školní družinu, aby tyto věci organizačně zvládla. Pak bude školní družina místem s mnoha činnostmi, kam budou děti rády chodit, a rodiče se budou moct spolehnout na bezpečné prostředí.
Příští díl tohoto seriálu bude věnován propagaci školní družiny.

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Dohled při zájmovém vzdělávání
Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Školní družina a kritéria ČŠI
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022

Poradna

Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel