Jak na školní družinu

Vydáno:

Máte před sebou třetí díl seriálu o školní družině a kolegové ředitelé-češtináři (a možná i „nečeštináři“) odhalili, že ten nastoluje třetí pádovou otázku - KOMU je školní družina užitečná?

Jak na školní družinu
Část třetí – KOMU?
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Zatímco první i druhá část se věnovaly pedagogům, kteří jsou ve školní družině zaměstnáni – tedy zástupkyni ředitelky pro školní družinu a vychovatelům, třetí část se soustředí na to, kdo má ze školní družiny užitek. Jsou to samozřejmě už zmínění pedagogové, určitě také děti, do výčtu by se zcela jistě dostal třeba i zřizovatel... Ale dnes se chci soustředit na jinou skupinu – a tou jsou
rodiče.
Když jsem začínala svou ředitelskou dráhu a poprvé připravovala schůzku pro rodiče budoucích prvňáčků, v připravené prezentaci o škole jsem samozřejmě zmiňovala i školní družinu – její náplň ve škole i akce mimo školu, vybavení... Zkušení tuší, že rodiče (a opravdu jim nechci křivdit) zajímalo jen jediné:
odkdy a dokdy?
Zkusme se na celou situaci podívat jejich očima.
Naše škola se nachází v Libni, téměř v centru Prahy, a dětí s trvalým bydlištěm je zde velmi málo. Ale budova leží na trase severní okraj Prahy – centrum a mnozí rodiče ji každodenně absolvují. Není pro ně nic jednoduššího než ráno u školy přibrzdit, dítě poslat do budovy a odpoledne si ho zase vyzvednout. A proto potřebují mít
dostatečný rozsah provozní doby školní družiny.
Družina začíná v 6.30 hodin, v případě ranních půlených hodin zajišťuje i pobyt dětí od 8 do 8.45 hodin. Do odpolední družiny děti odcházejí po skončení dopolední výuky a její konec od prvotních 16.30 hodin se postupně posunul až na 17.30 hodin. I maminka samoživitelka tak může dítě ráno v družině nechat, odjet do centra, absolvovat osmihodinovou pracovní dobu a dítě si včas vyzvednout.
Tak dlouhý pobyt ovšem
není každý den pro dítě úplně ideální
– navíc třeba pro prvňáčky je zpočátku i stresující. Proto je dobré pobyt dětí určitým způsobem zpestřit a nabídnout jim něco, co je obzvláště baví. A k tomu slouží kroužky školní družiny, které jsou pro rodiče výhodné ze dvou důvodů: Finančního, protože se zvlášť neplatí, a také „cestovatelského“ – nemusí dítě nikam dovážet. Různými kroužky začínají společné činnosti oddělení, přibližně v 15.30 hodin. Jsou zaměřené sportovně, umělecky, technicky... Je důležité činnost vychovatelů dobře zkoordinovat, aby děti vychovatele odcházejícího na kroužek byly předány jinému kolegovi a byla zajištěna bezpečnost.
Rodiče bezpečnost také vyžadují – proto je nutné přesně stanovit systém vyzvedávání dětí. Na zápisním lístku je stanoveno, zda dítě odchází z družiny samo, nebo s doprovodem. V případě odchodu s doprovodem si rodič dítě vyzvedává uvnitř budovy (každoročně to děláme první měsíc pro prvňáčky) nebo na něj čeká venku – poté co prostřednictvím videotelefonu oznámí vychovateli jméno dítěte. Zde je kritický moment –
vychovatel musí dotyčnou osobu poznat;
pokud ne, volá do vrátnice a požádá paní vrátnou o zjištění totožnosti dotyčného. Vrátná, která má přehled o rodičích a dětech i při tak velkém počtu dětí, jaký je na naší škole, je neocenitelným pomocníkem a dokáže poradit i dohlédnout, aby se nic nestalo.
Úvodní odstavce shrnovaly, čím je školní družina rodičům užitečná: dostatečným rozsahem pracovní doby, nabídkou specifických aktivit podle zájmu dětí i zajištěním jejich bezpečnosti. Tak trochu to vypadá jako jednostranný akt – škola nabízí, ale co rodiče? Alespoň základní spolupráce mezi rodiči a školou je nezbytně nutná.
Na začátku stojí
zápisní lístek
– rodič ho musí vyplnit kompletně, tedy ač to zní banálně, nejen přední (s údaji o žákovi a kontakty na rodiče), ale i zadní stranu (způsob a časy vyzvedávání dítěte v jednotlivých dnech). Zpočátku mi nebylo jasné, proč chce dát tento požadavek zástupkyně do vnitřního řádu školní družiny, ale to jen do chvíle, než mi nahlásila, že musí obtelefonovat 24 rodičů, kteří vyplnili pouze přední stranu... Chtějme po rodičích, aby vyplňovali i požadavek na ranní družinu – v případě většího počtu žáků je nutné dát službu více než jedné vychovatelce (v naší škole mají ranní službu každodenně tři vychovatelé). Stejně tak odchody – po čtvrté hodině děti hojně odcházejí domů a pak je možný i odchod vychovatelů, kteří pracují na zkrácený úvazek. Ušetří se tím i nemalé finanční prostředky.
Dalším oříškem, ač se to nezdá, je platba za školní družinu. I ta je zakomponovaná do vnitřního řádu; nabízí se půlroční nebo roční platba (na požádání a po doložení určitých skutečností jsou možné i měsíční splátky), zdůrazněny jsou i termíny. Veškeré platby jdou přes účet školy, rodiče žádáme o správné zadání variabilního symbolu, který dítě obdrží. Nedodržení času, platby bez variabilních symbolů a mnohdy i s nelogickými částkami jsou poměrně běžné a při kapacitě 420 žáků velmi obtížně dohledatelné. Nezaplacení poplatku je
důvodem k vyloučení žáka ze školní družiny
– a několikrát se to skutečně stalo. I toto pravidlo je však nutné mít ve vnitřním řádu. Za zmínku stojí i možnost vytvoření fondu školní družiny: Rodiče na začátku školního roku vloží předem určenou částku na účet školy a vychovatelé ji využívají buď přímo na proplacení faktur (vstupenky do divadla), nebo si nechají podle doložených paragonů proplácet potřebný materiál pro činnost dětí ve školní družině. Utrácení peněz je přehledné, snadno dohledatelné a především dokladovatelné.
Zajištění bezpečnosti dětí při jejich odchodu a také jejich bezproblémové vyzvedávání někdy vázne právě na rodičích. 14 oddělení vyžaduje 14 zvonků, jednoduché to je do doby, než děti odcházejí na kroužek či se přesouvají do jiného oddělení. Vše je přehledně napsané a barevně vyznačené na nástěnce u vchodu – přesto se řada rodičů rozčiluje, prozvání různá oddělení, protože:
„Proč mám číst nějakou nástěnku, já chci svoje dítě!“
Doporučuji
třídní schůzky s účastí vychovatelů
– vysvětlení a zodpovězení dotazů rodičů je tou nejlepší obranou, i když některý rodič je schopen „hledat“ své dítě až do listopadu...
Školní družina by měla být rodičům užitečná, nicméně chtějme i od nich dodržování základních pravidel, která si stanovíme ve vnitřním řádu. Pak bude její bezproblémový chod užitečný i nám ředitelům tím, že nám dopřeje soustředit se na jiné problémy nebo raději optimističtěji – činnosti...

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Dohled při zájmovém vzdělávání
Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Školní družina a kritéria ČŠI
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022

Poradna

Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Snížení úplaty za školní družinu