Jak na školní družinu

Vydáno:

S každoročně přibývajícím počtem prvňáčků a vzrůstající snahou rodičů umístit své dítě ve školní družině do co nejvyššího ročníku vyvstává v mnohých školách otázka: „Jak to udělat?“ Vyhovět rodičům, být v souladu s legislativou, mít dostatek finančních prostředků, odpovídající prostory a v neposlední řadě i kvalitní pedagogy. Školní družina se tak dostává do popředí ředitelských úvah. Proto se chci s vámi v sérii článků o školní družině podělit nejen o to, jak jsme věc řešili v naší škole, ale předat vám i zkušenosti dalších ředitelů. A začneme tím prvotním – kdo bude stát v čele školní družiny a bude řediteli oporou?

Jak na školní družinu
Část první – KDO?
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Na začátek několik slov úvodem. Školní družina je nedílnou součástí základních škol, neustále rozšiřuje okruh svých činností i délku provozní doby. Připomeňme si, že legislativně je školní družina vymezena vyhláškou č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v aktuálním znění, která školní družinu vymezuje jako
školské zařízení pro zájmové vzdělávání
a její činnost vymezuje ve třech formách jako:
 
příležitostnou výchovnou, vzdělávací, zájmovou a tematickou rekreační činnost nespojenou s pobytem mimo místo, kde právnická osoba vykonává činnost školského zařízení pro zájmové vzdělávání,
 
pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost,
 
využití otevřené nabídky spontánních činností.
Z hlediska organizačního jsou žáci přihlášení k pobytu ve školní družině rozdělení do oddělení s maximálním počtem 30 žáků. Časový rozsah školní družiny se přizpůsobuje zájmu rodičů – obvykle začíná v 6.30 h (na malých městech jsem se setkala i se začátkem v 6 h) a končí okolo 17 h.
Pojďme se ale nyní podívat na konkrétní příklad naší školy. Vzhledem k početně silným ročníkům na 1. stupni, stovce nových prvňáčků a opakovanému tlaku rodičů jsme se rozhodli, po poradě se zřizovatelem, požádat o navýšení kapacity školní družiny na 420 žáků, kteří naplní celkem 14 oddělení. Tak velký počet žáků představuje vlastně „odpolední školu“ a
vyžaduje zcela jiné uspořádání
než dosud, kdy byly vychovatelky školní družiny v čele s vedoucí vychovatelkou podřízeny zástupci ředitelky pro 1. stupeň. Mým prvním rozhodnutím bylo jmenování třetího zástupce ředitelky školy, zástupce pro školní družinu, který bude v organizační struktuře zařazen na stejnou úroveň jako ostatní dva zástupci.
Toto rozhodnutí bylo konzultováno především se zástupcem pro 1. stupeň, který ztratil část svých pravomocí a který bude nyní muset (v oblasti zastupování učitelů a vychovatelů) velmi úzce spolupracovat s vedoucím pracovníkem na stejné úrovni.
Dalším úkolem bylo
vytvoření pracovní náplně nové zástupkyně ředitelky
(ženský rod je úmyslný, v podstatě jsem předpokládala, že místo bude zastávat žena). Pracovní náplň vycházela z pracovní náplně zbývajících dvou zástupců, na tomto místě ale chci zdůraznit rozdíl oproti povinnostem a pravomocem dřívější vedoucí vychovatelky. Zástupkyně pro školní družinu zodpovídá za:
 
personální obsazení školní družiny (ve spolupráci s ředitelkou školy),
 
zastupování vychovatelů (ve spolupráci se zástupcem pro 1. stupeň),
 
docházku vychovatelů (evidence, dovolené...),
 
evidenci žáků ve školní družině (systém Bakalář),
 
platby žáků za školní družinu (ve spolupráci s hospodářkou školy),
 
kontrolní činnost (hospitace, kontrola dokumentace, pracovní chování...),
 
dodání podkladů pro finanční i nefinanční ohodnocení vychovatelů,
 
školní vzdělávací program pro školní družinu,
 
ostatní akce.
A ačkoliv je rozdíl v pracovní náplni markantní (dosud toto všechno řešil zástupce pro 1. stupeň ve spolupráci s vedoucí vychovatelkou), je zajímavé, že není možné nové zástupkyni stanovit menší přímou výchovnou činnost než vedoucí vychovatelce. V nařízení vlády (č. 75/2005 Sb.) je totiž jejich rozsah stejný pro 7 a více oddělení, tedy 21 hodin! Překvapeně jsem se obrátila s dotazem ohledně počtu hodin na MŠMT, příslušný úředník ale počet hodin jen potvrdil.
Na základě pracovní náplně jsem začala zvažovat kritéria pro výběr vedoucí vychovatelky. Byla jsem rozhodnutá nevybrat nikoho ze stávajících vychovatelek – důvodem byly především těsné přátelské vztahy a nutnost nastavit částečně jiné fungování kvůli zvýšení počtu oddělení. Situace se v podstatě vyřešila sama a ideální kandidátka, která již dříve vedoucí vychovatelku dělala, se objevila přímo v pedagogickém sboru. Její předností byla na jednu stranu znalost naší školy, na druhou stranu ale také neprovázanost s ostatními vychovatelkami, osobnostní (ráznost, kreativita) i sociální (schopnost jednat s lidmi, asertivní řešení konfliktů) předpoklady a samozřejmě i manažerské a odborné kompetence.
Ve správnosti své volby jsem se utvrdila při několika setkáních, kdy jsme konzultovaly pracovní náplň a společně vymýšlely novou koncepci fungování školní družiny. Základem se pro nás stal dotazník (najdete ho na konci článku), ve kterém se hodnotila vzájemná spolupráce učitelů a vychovatelů a který měl odhalit případné nedostatky. Dotazník byl anonymní a vyplula díky němu na povrch řada kritických věcí, a to většinou k organizaci školní družiny. Vyhodnocení dotazníku se tak stalo východiskem pro
organizační fungování školní družiny
v příštím roce.
Na závěr bych se chtěla ještě podělit o zkušenost týkající se
reakce ostatních vychovatelů na jmenování nové zástupkyně
– prvotní překvapení vychovatelek a jediného vychovatele vystřídala zvědavost a samozřejmě obavy, jak to bude dál. Situace byla předem probrána s vedoucí vychovatelkou (místo řadové vychovatelky by jí samozřejmě zůstalo, ale rozhodla se odejít do starobního důchodu) a ostatním jsem změnu oznámila na poradě, které se účastnili i zástupce pro 1. stupeň a nová zástupkyně pro školní družinu. Vyjádřila jsem své poděkování vedoucí vychovatelce i zástupci za dosavadní vedoucí činnost související se školní družinou a zároveň požádala ostatní, aby se sešli během týdne se svou novou nadřízenou a probrali s ní své představy ohledně úvazků na příští rok (někteří pracují jen na částečný úvazek), volby třídy, popř. vedení kroužků. Přímé jednání se setkalo s pozitivním ohlasem, i když mnohým bylo jasné, že práce v družině bude jiná. Ale o tom až v dalších článcích.

Související dokumenty