Následujícím rozborem finančních prostředků, které jsou základní a mateřské škole zřízené krajem, obcí nebo svazkem obcí (dále jen „základní škola“, „mateřská škola“) přiděleny ze státního rozpočtu, autorky navazují na články věnované PHmax základní a mateřské školy publikované v Řízení školy č. 6/2019 a Speciálu pro MŠ 3/2019.1)
Právní předpisy uváděné dále v textu článku jsou následující:
*
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen „školský zákon“),
*
nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, v platném znění (dále jen „nařízení vlády č. 75/2005 Sb.“),
*
nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění (dále jen „nařízení vlády č. 341/2017 Sb.“).
Princip reformy financování pedagogické práce
Změna financování základních a mateřských škol spočívá v přechodu od financování podle výkonů (tj. podle počtu dětí a žáků) k systému financování „pedagogické práce“. S určitou mírou zjednodušení lze konstatovat:
*
ústředním faktorem určujícím příděl finančních prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtu školy na financování pedagogické práce je výkon práce pedagogického pracovníka,
*
příděl finančních prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtu školy je navázán na jednotlivé složky platu pedagogických pracovníků.
Příděl finančních prostředků ze státního rozpočtu na financování pedagogické práce
Jak bylo uvedeno, příděl finančních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu souvisí s odměňováním práce pedagogického pracovníka platem.
Základním a mateřským školám budou ze státního rozpočtu poskytnuty finanční prostředky odpovídající platovému tarifu pedagogických pracovníků, tj. v plné výši, podle skutečné potřeby2). To znamená, že jde o nákladový způsob financování.
V této souvislosti je však důležité si uvědomit, že základní a mateřské škole budou přiděleny finanční prostředky tak, jak škola vykáže pedagogické pracovníky ve statistickém výkazu P1c-01. Je proto důležité, aby byl každý pedagogický pracovník v uvedeném výkazu vykázán „správně“. To znamená zejména:
*
údaje o pedagogickém pracovníkovi uvedené ve výkazu P1c-01 odpovídají skutečnosti, tj. je správně zařazen do platové třídy a platového stupně,