Jak má vypadat nejlepší sCOOL web 2015?

V minulém čísle časopisu Řízení školy jsme zveřejnili upoutávku na celostátní soutěž o nejlepší školní web základních a středních škol, která proběhne začátkem nového školního roku. Dnes publikujeme kritéria, podle kterých budou hodnoceny přihlášené weby a která by dobrý školní web měl splňovat.

Jak má vypadat nejlepší sCOOL web 2015?
Miroslav
Hřebecký,
koordinátor ceny sCOOLweb, EDUin, o.p.s.
Ondřej
Neumajer,
odborný garant soutěže, lektor a didaktik ICT
Záměrem soutěže sCOOL web 2015 je pomáhat všem školám zlepšovat svůj školní web. Využíváním moderních online způsobů prezentace a komunikace lze školy otevírat veřejnosti a to je jeden z hlavních cílů organizace EDUin, organizátora soutěže.
Vytváření školní prezentace tak, aby obsahovala vše, co vyžadují různá nařízení, co na nich návštěvníci školního webu hledají a co dalšího chce škola veřejnosti sdělovat, není vůbec triviální záležitost. Navíc se s dynamickým rozvojem moderních technologií stále vyvíjí i podoba, jak mohou být dané informace na webu uspořádány a prezentovány. Proto jsme se rozhodli vytvořit sadu uspořádaných kritérií, která mají školám pomoci prostřednictvím vhodných formulací navést je na obsah a provedení webu v podobě, která toto vše zohledňuje. Zkrátka, pokud se budou autoři školních webů držet těchto kritérií, je předpoklad, že se jim podaří vybudovat kvalitní prezentaci.
HLAVNÍ HODNOCENÉ OBLASTI
Podle hodnoticích kritérií, logicky uspořádaných do čtyř oblastí, bude posouzen každý školní web v prvním kole soutěže. Finalisté pak podstoupí v druhém kole soutěže podrobnější ověření některých kritérií a zohledněna budou i další kritéria vztahující se k procesu zajištění chodu a vytváření obsahu webové prezentace. Odborná porota z nich vybere ty nejlepší, které se stanou inspirací pro ostatní školy.
V dlouhé diskuzi, kterou jsme při volbě kritérií uskutečnili, jsme dospěli ke čtyřem hlavním oblastem, které chceme v soutěži zdůraznit:
-
Otevřenost školy vůči veřejnosti – oblast s největším množstvím kritérií obsahuje poměrně detailně formulované konkrétní požadavky na jednotlivé prvky, které považujeme za vhodné na školním webu návštěvníkům nabízet. Obsah je král, proto je tato oblast klíčová.
-
Uživatelská přívětivost – použitelnost, přehlednost, přístupnost a srozumitelnost – web musí odpovídat potřebám návštěvníků, orientace na webu musí být srozumitelná, bezproblémová a logická. Důležitá je struktura a provázanost logických celků, která zlepšuje orientaci v prostředí webu.
-
Bezpečnost – problematika používání digitálních technologií, které je věnováno čím dál tím více pozornosti. V našem pojetí se skládá jak ze zajištění bezpečnosti žáků, tak bezpečného používání technických prostředků.
-
Grafické zpracování – grafika, design, estetický dojem – říká se, že (web)design prodává. Kvalitní obsah může dobré grafické provedení skvěle doplňovat.
JAK BY TO MĚLO VYPADAT
V následujícím textu zveřejňujeme přehled všech kritérií společně s popisem situace, která označuje nejvhodnější provedení daného prvku na školním webu.
Otevřenost školy vůči veřejnosti
1)
Kontaktní údaje
-
plný oficiální název školy – plný oficiální název školy je bez použití zkratek uveden na titulní stránce nebo na viditelně odkázané stránce z titulky
-
kontaktní údaje školy – v rubrice kontaktního spojení nebo na titulce jsou uvedeny: kompletní poštovní adresa jednoznačně identifikující školu, IČ – identifikační číslo právnické osoby, identifikátor datové schránky (ID DS), resortní identifikátor školy (RED_IZO) dle Rejstříku škol a školských zařízení
-
mapa, souřadnice GPS, dopravní spojení, fotografie budov – web obsahuje online mapu okolí školy s uvedením GPS souřadnic, popis dopravního spojení, jak se do školy dostat pěšky, veřejnou dopravou a automobilem, fotografie hlavních budov školy
-
informace k platebnímu styku – web obsahuje číslo bankovního účtu pro platební styk se školou, informace k platbám, tedy variabilní čísla, částky, termíny atp.
-
jméno a kontakt na ředitele a vedení školy, rozdělení jejich agendy – web obsahuje jméno ředitele/ředitelky školy, kontakt na ředitele/ředitelku, jména členů vedení, kontakty na členy vedení; z webu je zřejmé, s jakou agendou se na kterého člena vedení obracet
-
jména a kontakty na učitele – web obsahuje seznam členů učitelského sboru a u každého je uvedena e-mailová adresa v doméně školy (případně je z důvodu ochrany proti spamovacím robotům odvoditelná z uveřejněného formátu, např. jmeno.prijmeni@skola.cz), telefonní spojení, resp. linka, informace, kdy je možné učitele kontaktovat
-
funkční zařazení u osob – web umožňuje u každého zaměstnance dohledat bližší informace o jeho pracovním zaměření, zejména informace o třídnictví a vyučovaných předmětech
-
kontakt na osoby, na které se v případě problémů dítěte může rodič obrátit – web obsahuje stručnou náplň činnosti pracovníků školního poradenského pracoviště (poskytovatelů poradenských služeb, jako je výchovný poradce, školní psycholog, speciální pedagog, protidrogový preventista atp.) včetně kontaktů
-
kontaktní místo pro poskytování informací – web obsahuje kontakt a pracovní dobu osoby či kanceláře, kde je možné si nechat potvrdit různé formuláře a kam je možné se obracet s dalšími dotazy, případně diagram organizační struktury, ze kterého jsou konkrétní agendy zřejmé a kontakty na webu dohledatelné
-
adresa elektronické podatelny dle zákona o svobodném přístupu k informacím – web obsahuje adresu elektronické podatelny
-
školská rada – web obsahuje složení školské rady, kontakty na členy, zápisy z jednání
2)
Obecné informace o škole a o studiu
-
zřizovatel školy – web obsahuje údaje o zřizovateli školy, na jeho stránky vede odkaz
-
profil školy a charakteristika školy, seznam studijních oborů a specializací – web obsahuje charakteristiku školy, seznam studijních oborů a specializací, jako je rozšířená výuka atp., aktuální počet žáků
-
nabídka školních služeb a volnočasových aktivit – web obsahuje přehled nabízených školních služeb a volnočasových aktivit, jako je školní družina, volitelné předměty, kroužky atp., včetně informací, na koho je možné se obrátit a jak provést úhradu
-
historie školy – web obsahuje informace o historii školy od jejího založení až do současnosti
-
výroční zpráva školy – web obsahuje výroční zprávy o činnosti školy za poslední roky v plném znění
-
harmonogram školního roku – web obsahuje důležité termíny organizace aktuálního školního roku (dny ředitelského volna, prázdnin atp.), plán školních akcí (třídní schůzky, den otevřených dveří, akademie, výlety tříd atp.), vše je dostupné tak, že je možné vybrat aktivity pouze pro zvolenou třídu ve zvoleném období
-
zápisy / přijímací zkoušky – web obsahuje termíny a kritéria zápisů / přijímacích zkoušek, postup podání přihlášky včetně poučení o opravných prostředcích proti rozhodnutí, počet přihlášených a přijatých žáků
-
informace pro uchazeče – web obsahuje aktuální informace pro uchazeče o studium, součástí jsou i konkrétní termíny dnů otevřených dveří aktuálního školního roku a kontaktní údaje na osoby, které poskytují dodatečné informace pro uchazeče
-
rozvrh vyučovacích hodin tříd, suplování – web obsahuje aktuální rozvrh výuky všech tříd včetně výjimečných změn (suplování)
3)
Možnosti komunikace se školou
-
různorodé kanály pro komunikaci – web nabízí nástroj, pomocí kterého mohou návštěvníci vyjádřit svůj názor a seznámit se s názory ostatních diskutujících, např. prostřednictvím diskuzního fóra, vložené či navázané diskuze na sociálních sítích, ankety s komentáři atp.
-
možnost přihlásit se k odběru informací – web nabízí návštěvníkům možnost přihlásit se k odběru novinek či informací, například formou RSS kanálu, newsletteru, e-mailové konference atp., existuje způsob, jak odběr ukončit
-
školní formuláře či další dokumenty – web obsahuje formuláře, které je možné vyplnit přímo online na stránkách školy nebo si je stáhnout a vyplnit v elektronické formě
-
cizojazyčná verze – na titulní stránce webu je umístěn odkaz na cizojazyčnou verzi stránek, resp. na informace o škole v angličtině či jiném rozšířeném cizím jazyce, rozsah poskytovaných informací je značný
-
odkazy na stránky rodičovské organizace – web obsahuje odkaz na stránky organizace založené při škole rodiči (např. SRPŠ) nebo mají zástupci tohoto spolku možnost publikovat informace přímo v samostatné rubrice školního webu
4)
Pedagogické informace o způsobech vzdělávání
-
vize a strategie školy – web obsahuje srozumitelně formulovanou vizi, která udává, kam chce škola směřovat, strategie a postupy, jak chce škola danou vizi konkrétně naplňovat
-
školní vzdělávací program – web obsahuje školní vzdělávací program včetně komentářů pro laickou veřejnost, dokument je vhodně strukturován, aby bylo z webu možné přistupovat k jeho jednotlivým částem
-
metody práce včetně ukázek konkrétních výstupů – web obsahuje informace o používaných metodách a způsobech pedagogické práce se žáky včetně ukázek konkrétních výstupů, tento text může být uveden jako samostatný nebo v charakteristice školy či jinde
-
autoevaluace školy, výsledky vlastního hodnocení, inspekční zprávy – web obsahuje autoevaluaci školy (i její výstupy včetně analýzy a přijatých závěrů), informace o vlastním hodnocení školy, inspekční zprávy z posledních let nebo odkazy na tyto zprávy na webu České školní inspekce
-
ukázky prací žáků – web obsahuje ukázky prací žáků, které ve škole vznikly, může se jednat o různé formáty od naskenovaných obrázků, fotografií, textových projevů, videí, zvukových záznamů nebo různorodých výstupů umístěných či vytvořených prostřednictvím různých online služeb
-
školní časopis nebo odkaz na něj – web obsahuje plné verze školního nebo třídních časopisů nebo odkazy na stránky, které jsou těmto aktivitám věnovány
Uživatelská přívětivost – použitelnost, přehlednost, přístupnost a srozumitelnost
1)
Orientace na webu a ovládací prvky
-
přehledná a konzistentní hlavní navigace – web obsahuje adekvátní množství nabízených sekcí/rubrik v první úrovni navigace/menu, tedy cca 5 až 7, počet úrovní navigace ideálně do 3, logické uspořádání a návaznost podstránek, přítomnost drobečkové navigace
-
ergonomie ovládání a interaktivní prvky – interaktivní prvky na webu jsou jednoznačně identifikovatelné a jejich použití je návodné, reagují na uživatelovu akci (např. najetí kurzoru na danou oblast)
-
mapa webu – mapa stránek je přítomna, je aktuální a využívá odkazy na uvedené části webu
-
vhodné popisky u použitých fotografií – u každé fotografie je uveden popisek, případně se zobrazí po najetí kurzoru na fotografii, popisek vystihuje obsah obrázku
-
redakční systém – web používá redakční systém a plně využívá jeho možnosti (vstupy více uživatelů, u každého článku uveden autor, automaticky generované prvky jako kalendář, aktuality atp.)
-
přizpůsobení webu pro mobilní zařízení – mobilní či responzivní verze webu umožňuje přístup z různých zařízení (tablet, mobilní telefon atp.) a bezproblémové procházení obsahu webu (dostupnost a přehlednost menu, čitelnost textu, velikost tlačítek atp.)
-
vlastní doména druhého řádu – školní doména druhého řádu v české národní doméně (.cz) je vhodně zvolena, návštěvníci si doménu se školou intuitivně spojí a snadno zapamatují
-
průchod webem a funkčnost odkazů – jednotlivé stránky jsou vhodně provázány odkazy, web neobsahuje prázdné stránky, stránky ve výstavbě či nefunkční odkazy v rámci webu i mimo něj
-
vyhledávání – web obsahuje na každé stránce fulltextové vyhledávání, které zajistí vyhledání zadaných výrazů ve všech textech na webu
2)
Texty a netextová sdělení
-
aktuálnost poskytovaných informací, frekvence přispívání – web obsahuje aktuální a platné informace, zastaralé informace jsou viditelně označeny (např. v rubrice archiv), příspěvky jsou ve školním roce přidávány několikrát týdně
-
pestrost využívání multimediálního obsahu – web obsahuje široké spektrum různých typů obsahu (texty, videa, audia, obrázky, podcasty atp.)
-
autentické fotografie ze školy – web obsahuje autentické fotografie ze školy, nikoli ilustrativní (např. z fotobanky)
-
texty – web obsahuje texty, které jsou spíše krátké, vhodné pro čtení z displeje, dodržují gramatická a stylistická pravidla, jsou adekvátní pro cílovou skupinu, vyhýbají se zkratkám, uvádějí plné názvy, nepoužívají cizí slova či žargon, případně vše vysvětlují
-
používání otevřených formátů – dokumenty ke stažení jsou nabízeny v otevřených formátech, pro jejichž zobrazení nemusí návštěvník používat placený software (např. RTF, PDF, ODT, EPUB, HTM, příp. DOCX)
3)
Síla webu
-
analýza zdrojového kódu HTML stránky – zdrojový kód webové stránky je validní, řídí se platnými pravidly World Wide Web Konsorcia (W3C)
-
PageRank (Google) – popularita stránky zjišťovaná pomocí PageRank (Google)
-
S-rank (Seznam) – popularita stránky zjišťovaná pomocí S-rank (Seznam)
Bezpečnost
1)
Kyberbezpečnost
-
jména žáků na fotografiích – web neumožňuje propojit jména žáků s jejich fotografií
-
portrétové fotografie žáků – web neobsahuje portrétové fotografie žáků školy
-
propojení jména žáka s jeho rozvrhem – web neumožňuje propojit jméno žáka s rozvrhem třídy, kterou navštěvuje
-
osobní údaje žáků – web neobsahuje osobní údaje žáků (telefon, e-mail, adresa dítěte, rodné číslo atp.)
2)
Inovace v oblasti bezpečnosti webů
-
podpora IPv6 – podpora IPv6 je implementována na e-mailovém serveru, na DNS serveru a na poštovním serveru
-
podpora DNSSEC – doména je zabezpečena pomocí technologie DNSSEC
Grafické zpracování – grafika, design, estetický dojem
Webdesign
-
grafické zpracování – grafické zpracování výborně doplňuje obsah webu a je konzistentní v rámci celého webu
U každého kritéria je výše uvedena situace, která popisuje nejvhodnější provedení daného prvku na školním webu. Pro potřeby hodnotitelů webů v soutěži jsou k dispozici i popisy dalších dvou stavů, jak může být daný prvek na webu zpracován, a často i doporučující či vysvětlující poznámka. Podle shody webu s popsaným stavem budou webu přiděleny body. Tento kompletní popis – tedy všechny tři stavy pomyslného semaforu – jde svým rozsahem nad možnosti tohoto článku. Všichni zájemci, kteří by si chtěli vlastní školní web podle těchto kritérií nejdříve projít, jej naleznou na webu soutěže na http://www.scoolweb.cz/.
POZNÁMKY K SOUTĚŽI
Kvůli zjednodušení soutěže jsou kritéria společná pro všechny kategorie škol (kategorie A – neúplně organizované základní školy, B – plně organizované základní školy, C – střední školy), proto mohou být vysvětlující texty pro daný druh školy někdy méně relevantní, např. informace o provozu školní družiny u středních škol.
Některá kritéria se mohou mírně překrývat, ve výjimečných případech je některý obsahový prvek školního webu zahrnut do dvou hodnocených kritérií, například termíny a kritéria zápisů / přijímacích zkoušek by měly být uvedeny v harmonogramu školního roku a zároveň je vhodné, aby termín a postup podání přihlášky na školu byl uveden i v samostatné části věnované přihláškám. Proto tento požadavek nalezneme u dvou kritérií, vždy trochu jinak formulovaný.
Sociální sítě nejsou do hodnocení webu zahrnuty. Soutěž se týká školních webů, nikoli prezentací na sociálních sítích. Dlouho jsme tento aspekt zvažovali. V případě 1. a 2. stupně ZŠ je většina žáků mladších, nežli je běžný věkový limit pro registraci (13 let). To ovšem neznamená, že by se sociální sítě neměly používat pro propagaci a komunikaci škol, naše soutěž pouze tento směr nezohledňuje. Jsme přesvědčeni, že fotografie učitelů a dalších zaměstnanců umístěné na stránkách školy mohou být užitečné. Jelikož ale právní úprava vyžaduje svolení fotografovaného, nakonec jsme se rozhodli od zařazení kritéria s požadavkem na fotografie všech učitelů upustit.
Některé prvky, které jsou na mnoha školních webech běžné, nemohly být do hodnoticích kritérií zahrnuty, protože nejsou dostupné v každé škole, jedná se např. o jídelní lístek školního stravování.
Některé zákony (např. zákon o svobodném přístupu k informacím nebo školský zákon) a navazující legislativa v některých případech přímo určují, co by mělo být součástí internetové prezentace. Rozhodli jsme se některé tyto prvky zohlednit v kritériích, samostatné kritérium pro každý zákon jsme ale nezařadili.
Stejně jako se vyvíjí webdesign a internetové technologie, chceme i my v dalších ročnících kritéria soutěže sCOOL web postupně udržovat aktuální. Počítáme, že první ročník soutěže přinese zkušenosti, které do dalšího ročníku zapracujeme.
Důležitým zdrojem takových informací budou dobrovolníci, tedy lidé, kteří se budou účastnit prvního kola soutěže v roli hodnotitelů. Díky zpracovaným návodným kritériím nemusí mít specializované vzdělání v oblasti webdesignu, může se jednat o běžné internetové uživatele. Pokud by vás taková role zajímala, neváhejte a přihlaste se. Čím více dobrovolníků bude jednotlivé weby hodnotit, tím více bude soutěž férová.
POJĎTE DO TOHO
Soutěž sCOOL web 2015 startuje se začátkem nového školního roku, nominovat svoji školu bude možné do 30. září 2015 na webu soutěže http://www.scoolweb.cz/. Budeme se těšit, že se zúčastníte!