"Já na to mám!" program rozvoje učebních strategií pro středoškoláky

Vydáno:

Co je možné v současné době nabídnout středoškolským studentům s dyslexií kromě uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky? Je možné pracovat se studenty na rozvoji studijních dovedností, a snažit se tak předejít selhání při studiu? Po roce existence programu „Já na to mám!“ určeného pro středoškoláky s dyslexií se opět hlásíme. V následujícím článku vás seznámíme s jeho úspěchy.

„Já na to mám!“ program rozvoje učebních strategií pro středoškoláky
Mgr. et Mgr.
Zuzana
Pospíšilová
Ph. D.
psycholožka DYS-centrum® Praha o.s., SPC při ZŠ pro žáky se SPCH
PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph. D.
psycholožka, DYS-centrum® Praha o.s., katedra psychologie FF UK
Program
„Já na to mám!“
byl poprvé představen v loňském červnovém čísle Řízení školy. Vznikl v rámci projektu financovaného z Operačního Programu Praha Adaptabilita s názvem
„Studenti středních škol se specifickými poruchami učení a chování – vzdělávání středoškolských pedagogických pracovníků a tvorba rozvíjejícího programu pro posílení klíčových kompetencí studentů“
, který realizovalo DYS-centrum® Praha o.s. od prosince 2008 do května 2011.
Počáteční fáze projektu byla zaměřena na vytvoření koncepce programu pro středoškoláky, která v první řadě vychází z typických obtíží vyplývajících z dyslexie v období dospívání. Tyto obtíže se nejčastěji promítají do práce s textem, čtení s porozuměním, vyjadřování myšlenek a porozumění instrukcím, schopnosti plánování a organizace práce, využívání krátkodobé a pracovní paměti, časové a prostorové orientace a koncentrace pozornosti.
Mimo to je třeba zvažovat i tzv.
sekundární obtíže projevující se sníženým sebehodnocením
a nedostatkem sebedůvěry. Tyto pocity se u studentů často vyskytují již od docházky do základní školy a souvisejí s dlouhodobými studijními neúspěchy a selháváním při studiu. Přitom je zpravidla
těžké zpozorovat je na první pohled
– místo toho dávají dospívající najevo, že je učení nezajímá, bagatelizují školní povinnosti, projevují minimální motivaci ke školní práci.
Dospívání, tedy období docházky do střední školy, je natolik vývojově náročné období, aby byli dospívající studenti ochotní o takových tématech hovořit otevřeně. V neposlední řadě
teoretická východiska pro vznik programu
pramenila z pedagogických a psychologických přístupů zaměřených na
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
, mezi nimi zkušenost zprostředkovaného učení, model konceptuálního vyučování nebo hypotéza specifických procedurálních výukových obtíží.
V další etapě vývoje programu bylo nutné
zvolit vhodný název
tak, aby cílovou skupinu středoškolských studentů zaujal a inspiroval. Po mnoha variantách zvítězil název
„Já na to mám!“
, který má sloužit jak motivačně a podpůrně pro práci s programem, tak
s přesahem do středoškolského studia. Název se u studentů setkal s velkým úspěchem a pro jeho výstižnost si ho velmi rychle zapamatovali.
Program se skládá z dvanácti lekcí, které jsou realizovány v přibližně hodinových setkáních se studenty. Ta se odehrávají pravidelně každý týden. Jednotlivé lekce sestávají ze dvou až tří úkolů. Vždy se jedná o práci s odborným textem různého zaměření, dále se střídají úkoly zaměřené na rozvoj verbálního vyjadřování, prostorové orientace a paměti, sociálních dovedností a plánování.
Program je také soustředěn na rozvoj učebních, kognitivních strategiía jejich využívání. Kromě přímé práce se studenty v průběhu setkání dostávají také domácí úkoly, které jsou při další lekci probírány, kontrolovány. Studentům je poskytnuta zpětná vazba související s jejich prací.
Významnou rovinu programu představuje také
propojování jednotlivých oblastí, jako je vzdělávací proces, domácí příprava do školy a každodenní situace. Po vytvoření jednotlivých úkolů a sestavení lekcí byl
program ověřován studenty prvních a druhých ročníků středních škol.
Toto ověřování probíhalo se studenty s dyslexií, kteří navštěvovali dvě střední školy (gymnázium střední odbornou školu), a dále s klienty DYS-centra® Praha o. s. V rámci ověřování byl program předložen v pracovní verzi. Na základě
poznatků získaných v procesu práce se studenty
byl doplňován a modifikován.
Při ověřování se studenty na výše uvedených středních školách se jednalo o
skupinovou formu práce, v DYS-centru® Praha o. s. měla práce
individuální podobu. Obě uvedené varianty jsou pro práci s programem možné a vhodné.
Pro skupinovou formu doporučujeme pracovat nejvíce s pěti studenty.
Odezvy z ověřování programu byly ve většině případů kladné, studenti vyjadřovali soulad s problematickými oblastmi, na jejichž rozvoj je program soustředěn. Někteří z nich měli zpočátku práce na programu pocit, že pro ně není jeho zaměření vhodné, protože s úkoly tohoto rázu nemají problém. Brzy však přišli na to, že se mýlili a že je vždy možné něco rozvíjet a zlepšovat.
Postupem času zařazovali do společných setkání
příklady využití jednotlivých strategií a technik, které si osvojili při práci ve škole i v každodenním životě. Setkali jsme se také s názory, že
program by měl být součástí výuky na středních školách
a významně by prospěl i spolužákům bez speciálních vzdělávacích potřeb. Studenti hovořili také o
změně způsobu myšlení
v souvislosti s plněním jednotlivých úkolů a jejich přesahu do mnoha oblastí.
V květnu 2011 byl program oficiálně vydán.
Skládá se z pracovních listů k programu určených pro práci se studenty, které obsahují obrazové předlohy i písemné texty. Jejich součástí jsou také
přílohy rozšiřující úkoly v jednotlivých lekcích. Druhou část programu tvoří
metodika pro pedagogické pracovníky, kteří program pro práci se středoškolskými studenty využívají. Metodika obsahuje podrobný postup vedení lekce, výsledky úkolů a náměty k další práci.
S programem je možné pracovat pouze po
absolvování dvoudenního kurzu
„SPU u žáků SŠ – program rozvoje učebních strategií“
, který nabízí DYS-centrum Praha o.s. Program mohou využívat školní speciální pedagogové a psychologové, výchovní poradci, učitelé vzdělaní v problematice specifických poruch učení a chování, speciální pedagogové a psychologové školských poradenských zařízení.
V rámci absolvování kurzu
obdrží účastníci metodiku a pracovní listy, osvojí si teoretická východiska programu a naučí se s ním pracovat.
Ve školním roce 2010/2011 a 2011/2012 proběhly v DYScentru® Praha o. s. již dva kurzy, kterých se účastnilo celkem 29 učitelů, speciálních pedagogů a psychologů pracujících s dospívajícími s dyslexií. Všechna setkání v rámci kurzubyla velmi podnětná a inspirativní k další práci. Účastníci vyjadřovali potěšení z podoby programu a jeho zaměření. Ze zpětných vazeb vyplynulo, že absolvování kurzu pro ně bylo významné z hlediska osobního rozvoje a změnilo způsob uvažování o některých tématech. Mnoho z nich již program v rámci terapeutické péče se studenty středních škol využívá.
 V dalším školním roce 2012/2013 se tento kurz bude konat ve dnech 30. 1. 2013 a 8. 2. 2013.

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Dohled ve středním a vyšším odborném vzdělávání
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Správní řízení - střední školy
Přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání v konzervatoři
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Absolutorium - konzervatoř
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Organizace odborné praxe - směrnice
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Výuka Aj
Platnost zkoušky
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Kvalifikace
Ukončení předškolního vzdělávání
Pomůcky
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vyživovací povinnost