iVyučování má být především motivující a přinášet radost z poznání

Vydáno:

Do rukou školáků se namísto stohů papírů a knih pomalu dostává dosud nevšední učební pomůcka - iPad. Českých škol, které si tradiční výuku mohou zpestřit prací s tímto elektronickým společníkem, je však prozatím jen pár. Ve světě se naproti tomu iPad, coby pomůcka pro studenty, rozšiřuje velmi rychle. Při troše fantazie a tvořivosti jej totiž lze využít skoro v jakémkoliv předmětu. Pojďme se podívat, jak s nimi začínají pracovat na dvou pražských gymnáziích.

iVyučování má být především motivující a přinášet radost z poznání
Mgr.
Matouš
Brejcha
 
Gymnázium Sázavská, Praha
Pro ty z nás, kteří s
iPady
nemají velké zkušenosti, je asi těžko představitelné, k čemu je studenti v hodinách mohou používat. Škála možností, které nabízejí, je ale opravdu neuvěřitelně rozmanitá. Na pražském
Gymnáziu Sázavská
budou iPady například asistovat
v hodinách matematiky.
„Zvykli jsme si používat na iPadu aplikaci Quick Graph. Obvykle to vypadá tak, že studenti dostanou zadanou nějakou funkci, musí se zamyslet, jak asi bude vypadat její graf, a posléze se na iPadu velmi rychle přesvědčí, byl-li jejich úsudek správný. Potom diskutujeme o tom, jak se bude graf měnit v závislosti na změně koeficientů funkce, a ihned si své závěry můžeme opět ověřit. Aplikace Quick Graph je navíc velmi jednoduchá na ovládání, takže se studenti plně soustředí na matematiku a ne na ovládání svého elektronického pomocníka,“
popisuje učitel matematiky Tomáš Vávra, jak iPad dokáže zrychlit jeho výuku. iPady si již brzy budou moci vyzkoušet také studenti další pražské střední školy, Gymnasia Jižní Město. V současnosti tým vývojářů zkoumá, které aplikace se budou v hodinách nejvíce hodit, a příští rok se zde má výuka s novými pomůckami rozjet naostro.
Zmíněná aplikace, která může usnadnit a zároveň zpestřit hodinu matematiky, je totiž pouze pomyslnou kapkou v moři. iPady nabízí nepřeberné množství nejrůznějších aplikací, některé placené, jiné zdarma, které se dají využít skoro v jakémkoliv předmětu, od českého jazyka počínaje a fyzikou či chemií konče. Představte si například, jaké to je, sedět v přeplněné aule Harvardské univerzity při přednášce Michaela Sandela, světově uznávaného odborníka v oboru politické filozofie. Ne, není to nemožné. Stačí si jeho přednášku stáhnout přes
aplikaci iTunes
a celou lekci mohou studenti pohodlně sledovat na videu. Tato speciální aplikace totiž umožňuje zažít vystoupení lektorů z těch nejprestižnějších univerzit planety. Studenti se během sledování nebo poslouchání přednášek odehrávajících se na druhém konci světa navíc zdokonalují v angličtině. Což ostatně dělají po celou dobu používání iPadu, jelikož jeho ovládání je povětšinou v angličtině.
„Jako vyučující vidím hlavní pozitivum iPadů v tom, že můžeme ihned pracovat s velmi aktuálními texty a fotografiemi online, bez zbytečného kopírování a tištění materiálů. Studenty navíc baví práce s elektronickou verzí mnohem víc než s papírovou a interaktivita cvičení a textů jim umožňuje okamžitou zpětnou vazbu. Kromě toho mohou pracovat vlastním tempem, což opět výrazně zefektivňuje práci v hodině,“
pochvaluje si přednosti iPadu Dagmar Škorpíková z Gymnázia Sázavská. Ano, další z výhod iPadu je, že učitel
nemusí ztrácet čas
kopírováním do hodiny, nemluvě o úsporách papíru. Tuto výhodu asi nejlépe ilustruje dnes již známá aplikace elektronických knih, které tleskají především učitelé českého a anglického jazyka. Seznam povinné četby se může do iPadu jednoduše nahrát, tedy pokud jsou české knihy v této podobě dostupné, což bývá stále značný problém. Studenti budou mít texty přehledně pohromadě, a zbaví se tak mimo jiné objemné
zátěže knih
na zádech. Mohou si navíc během čtení klasických literárních děl
dělat přímo na displeji poznámky, podtrhávat důležité pasáže
nebo použít nástroj záložky, a tak se ke konkrétní stránce kdykoliv vrátit.
Bez velké nadsázky lze říci, že iPad je jako stvořený také pro přírodovědné předměty. Díky stále aktualizovaným videím, obrázkům a zprávám přímo od renomovaných výzkumných center mohou studenti i učitelé neustále držet krok s moderní vědou. Pro lepší představu, v iPadu je možné pitvat virtuální žábu, zkoumat reakce v organické chemii, prohlížet si noční oblohu, a dozvědět se tak informace o vzdálených souhvězdích, nebo třeba zblízka pozorovat práci NASA.
iPad zcela jistě přináší do školních hodin
zábavu
a spolu s ní i větší motivaci k učení.To ostatně potvrzují i první reakce studentů v obou pražských gymnáziích.
„Je to super interaktivní pomůcka, není to tak nudné jako běžná práce s učebnicemi a nakopírovanými texty,“
komentuje iPady Anežka Berčíková z Gymnázia Sázavská.
„Nejdříve jsem z iPadů měla trochu respekt a moc jsem jim nevěřila, ale když je přinesl náš profesor na italštinu místo tuny papírů, řekla jsem si, že se to přece jen vyplatí. Myslím si, že iPady jistě mnoha lidem ve výuce pomůžou, já sama bych ho ocenila, protože bych nemusela nosit těžký notebook,“
dodává další studentka Jana Hanušová.
Výuku s iPady na Gymnasiu Jižní Město a Gymnáziu Sázavská zastřešují projekty EGRAM a iLIT, které jsou financovány z Operačního programu Praha – Adaptibilita.