IV. ročník úspěšné konference

Vydáno:

Tým pracovníků Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze se po třech letech konferencí věnovaných školskému managementu rozhodl jít velice neprošlapanou cestou a postavil konferenci „Management vzdělávání v současném diskurzu aneb Jednota v různosti“. Zvolený název trefně vystihoval potřebu sdílení různých pohledů a názorů na oblast vzdělávání.

IV. ročník úspěšné konference
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centrum školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Téma skutečně oslovilo. Je to patrno již ze seznamu referujících. Na prvním místě to byli autoři hlavních referátů otevírajících vstup do problematiky a vymezujících odborné i diskuzní pole. Profesoři Jan Průcha, Zdeněk Helus, Mária Pisoňová i Dušan Šimek by jistě našli jiná vědecká fóra pro svoje sdělení, pokud by nebyli přesvědčeni o významu a užitečnosti bádání v oboru management vzdělávání. Stejně tak další referující přicházející z několika vysokoškolských pracovišť, škol i vzdělávacích institucí z České republiky i Slovenska.
Prvním hlavním referátem otevřel problematiku prof. PhDr. Zdeněk Helus, DrSc., příspěvkem
Cílové orientace managementu vzdělávání s důrazem na uplatňování osobnostního zřetele.
Propojením své maximální odbornosti a schopnosti srozumitelně sdělit publiku vlastní názory dokázal vymezit první část odborného pole. Profesorovy známé a neustále užitečné názory osobnostního pojetí výchovy a vzdělávání byly zasazeny do kontextu managementu vzdělávání a spojením uvedených oblastí ukázal posluchačům nové horizonty. Svoje myšlenky zasadil do aktuální situace připravovaného kariérního systému učitele v České republice.
Prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc., je osobností neméně známou. Úctyhodný seznam publikací doplněný nedávno titulem Česká vzdělanost oslovuje nejen českou odbornou veřejnost, ale je srozumitelný i veřejnosti širší. Stejně tak hlavní referát Česká vzdělanost - jak ji efektivně hodnotit  se dotýkal problému zdánlivě mnohokrát popsaného, avšak dosud probádaného jen minimálně. Fenomén vzdělanosti má velice komplikovanou povahu a pouze komplexní pohled na veškeré poznání je schopen zajistit jeho zhodnocení. Poukazoval na limity dílčích pohledů a úskalí zkreslení daných jednostranným pohledem na problematiku hodnocení vzdělanosti.
Následující hlavní referát doc. PaedDr. Márie Pisoňové, PhD., mim. prof., se zabýval důležitou oblastí školského managementu, na studenty učitelství. Autorka příspěvku referovala o právě dokončeném projektu KEGA, na němž participovalo i pracoviště CŠM a v jehož rámci byla posílena úloha oboru školský management nejen ve Slovenské republice a vytvořen základní text pro studenty učitelství. Bylo velice přínosné poslouchat, jaký význam přikládají na univerzitě autorky příspěvku právě oboru školský management a jak správně začleňují jeho prvky do učitelské přípravy. Jistě tento přístup může být cennou inspirací pro české prostředí.
Je známo, že rozvoj informačních a komunikačních technologií proměnil v průběhu několika let nejen mediálně komunikační scénu, ale principiální změnou prochází i pojetí tradičních vzdělávacích institucí. Závěrečný hlavní referát
prof. PhDr. Dušana Šimka
byl věnován dalším proměnám funkcí vzdělávání a obecněji i změnám vertikální sociální struktury. Právě syntézou andragogického a sociologického pohledu zaujal autor referátu svoje posluchače a načrtnul změny obsahů vzdělávání vlivem globalizace a postindustrialismu, stejně tak změny tradiční sociální funkce vzdělávání.
Uvedené hlavní referáty nastavily vysokou laťku následujícímu jednání konference a příspěvkům v sekcích. Ve dvou odpoledních blocích zazněly příspěvky mapující management vzdělávání v teoretických i praktických souvislostech. Některé příspěvky reflektovaly zkušenosti z vlastní praxe referujících. Byly předneseny referáty akademiků z jiných pracovišť, ředitelů i pracovníků vzdělávacích institucí českých i slovenských. Namátkou témata - zkušenosti s elektronickým vzděláváním a testováním, internet ve vzdělávání, hodnocení pracovníků ve škole, čínský vzdělávací systém či proces vytváření a akreditace vzdělávacího programu. Z příspěvků bude sestaven konferenční sborník a odborná monografie z vybraných sdělení.
Diskuze otevřela další témata, na která organizátoři konference navážou svými dalšími aktivitami. Konference byla jedním z výstupů pedagogické, vědecké a odborné práce jednotlivých členů katedry CŠM. Pracoviště samozřejmě bude pokračovat dál a v dalším akademickém roce naváže dalšími odbornými fóry - kulatými stoly, výběrovými přednáškami, aktivními vstupy na jiných konferencích. Počítá rovněž s dalším ročníkem konference na jaře roku 2016. Mezinárodní vědecké konference CŠM PedF UK Praha začaly tvořit opravdu nepřehlédnutelnou oborovou stopu.