Interní předpisy školy - školní řád a organizační řád

Vydáno:

Dobrý ředitel školy se pozná mimo jiné podle toho, že organizace správně funguje i v jeho nepřítomnosti. Tohoto (z pohledu ředitele jistě optimálního) stavu lze dosáhnout, pokud ředitel včas nastaví systémová pravidla činnosti školy a nemusí v každém jednotlivém případě právní základ těchto pravidel zjišťovat, konkrétní pravidla formulovat a speciálně sdělovat. Systémová pravidla činnosti školy může označit také jako interní předpisy, směrnice nebo řády školy.

Interní předpisy školy – školní řád a organizační řád
PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Cílem cyklu článků, které budou postupně publikovány, je
zmapovat základní interní předpisy školy
a vyčlenit momenty, které jsou v daných směrnicích povinné, možné a rizikové. Směrnice v podobě vzorů jsou obsaženy v aplikaci Magistr.
ŠKOLNÍ ŘÁD
Školní řád je logickým základem všech dalších interních směrnic školy. O školním řádu však bylo publikováno hodně článků, a proto budou v následujícím textu vyčleněny pouze ty části školního řádu, které jsou
povinné
a ve kterých se současně chybuje, nebo části, které je nutno na základě relativně nedávných změn právních předpisů
upravit.
Školní řád – vydání, projednání, schválení, seznámení, informování, zveřejnění
Školní řád
vydává ředitel školy
(§ 30 odst. 1 školského zákona). V dnešní době je stále více škol (škol ve smyslu právnických osob), které vykonávají činnost mateřské školy a současně činnost základní školy. Záleží na řediteli školy, zda vydá pro každou činnost zvláštní školní řád (tj. školní řád mateřské školy, školní řád základní školy), nebo tyto řády spojí.
Projednání školního řádu
se zaměstnanci školy a žáky není školským zákonem upraveno. Je však vhodné, aby si ředitel, zaměstnanci školy a žáci vyměnili stanoviska a vysvětlení s cílem
dosáhnout shody.
Projednávání školního řádu upravuje školský zákon v případě, kdy školní řád není schválen školskou radou a opakovaného projednání se účastní (§ 168 odst. 3 školského zákona).
Školní řád a pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání v základních a středních školách musí být
schválena školskou radou
[§ 168 odst. 1 písm. b) a d)].
Do doby schválení není školní řád platný (a nemůže být proto ani účinný). Školní řád by proto měl obsahovat přesné datum, kdy byl schválen školskou radou.
Školní řád mateřské školy není schvalován školskou radou.
Ředitel
prokazatelným způsobem seznámí se školním řádem zaměstnance, žáky a studenty školy
(§ 30 odst. 3 školského zákona). Se školním řádem mají být seznámeni
všichni zaměstnanci školy
(nejen pedagogičtí pracovníci).
Ředitel
informuje
o vydání školního řádu a o obsahu školního řádu
zákonné zástupce nezletilých dětí a žáků
(§ 30 odst. 3 školského zákona).
Způsob informování není školním řádem uveden. Pravděpodobně bude ředitel informovat o vydání a obsahu školního řádu na rodičovských schůzkách a vyvěšením na webu školy. Školský zákon neuvádí, že je nutné zákonné zástupce nezletilých dětí a žáků informovat prokazatelně.
Školní řád
zveřejní
ředitel
na přístupném místě ve škole
(§ 30 odst. 3 školského zákona). Za přístupné místo lze považovat takové místo, kam se mohou zaměstnanci, žáci nebo studenti
kdykoli
dostavit a se školním řádem se seznámit.
Školní řád může být zveřejněn na veřejně přístupném místě ve škole
v listinné i elektronické podobě
(např. školní řád si lze otevřít jako soubor v počítači umístěném na chodbě).
Škola není povinna zveřejňovat školní řád způsobem umožňujícím dálkový přístup (na webových stránkách).
Obsah školního řádu
Obsah školního řádu je v mnohém určen tím, že
 
nemůže ukládat povinnosti, které nejsou dány zákonem,
 
nemůže být v rozporu se školským zákonem,
 
musí obsahovat úpravu předepsanou školským zákonem a následně i prováděcími vyhláškami.
Školní řád má upravovat
všechny oblasti uvedené ve školském zákoně.
Pro kontrolu je vhodné si sestavit „srovnávací“ tabulku a zjistit, zda školní řád uvádí ta konkrétní pravidla, která je nutno stanovit právě na dané škole:
ORGANIZAČNÍ ŘÁD ŠKOLY
Organizační řád školy je dokument, který
zakotvuje postavení školy, předmět činnosti, její organizační členění, orgány a způsob řízení.
Pojem organizační řád sice není přímo uveden v zákoníku práce, ale z § 124 odst. 3 zákoníku práce lze dovodit, že existuje dokument, který určuje tzv. stupně řízení (a následně i výši příplatku za vedení).
Vymezení
postavení školy
(jako právnické osoby) v mnohém kopíruje obsah zřizovací listiny. Problém proto nespočívá v tom, že by bylo problematické postavení školy v organizačním řádu popsat. Často se však stává, že organizační řád nereaguje na změny, ke kterým v postavení školy došlo – např. změna názvu školy, změna v činnostech (součástech) školy.
Předmět činnosti
školy také vyplývá ze zřizovací listiny a měl by samozřejmě
korespondovat s postavením školy a zápisem do školského rejstříku.
V této části organizačního řádu se lze často setkat s tím, že odkazuje na předmět činnosti vymezený „starým“ školským zákonem (zákonem č. 29/1984 Sb.), na již neplatné vzdělávací osnovy nebo zastaralá rozhodnutí o zařazení do sítě škol s neaktuálním výčtem oborů vzdělání. Často organizační řád neobsahuje
vymezení doplňkové činnosti
nebo vymezená doplňková činnost neodpovídá zápisu do živnostenského rejstříku.
Organizační členění školy
obsahuje zejména výčet organizačních útvarů. Vymezení organizačních útvarů se odvíjí od určitého charakteru činnosti (např. útvar pedagogický, útvar ekonomický a provozní). Vedoucí organizačních útvarů obvykle získávají určité pravomoci a díky nim řídí činnost organizačního útvaru, jednají jménem školy. Pravomocím vedoucích organizačních útvarů a oprávněním jednat jménem organizace by měla korespondovat pracovní náplň vedoucího organizačního útvaru. Pracovní poměr vedoucího organizačního útvaru příspěvkové organizace se zakládá jmenováním [§ 33 odst. 3 písm. f) zákoníku práce].
Pasáž
řízení školy
obsahuje popis principů řízení, ustavování vedoucích pracovníků, vztahů mezi vedoucími zaměstnanci a jejich podřízenými, koordinace jejich činnosti (organizační řády škol v této části někdy používají zastaralou terminologii – např. mistr odborného výcviku).
Vedoucí zaměstnanci
jsou na jednotlivých stupních řízení oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly a dávat jim k tomuto účelu závazné pokyny (§ 11 zákoníku práce). Kromě povinností „řadových“ zaměstnanců má
vedoucí zaměstnanec povinnosti
vymezené v § 302 zákoníku práce:
Vedoucí zaměstnanci jsou dále povinni
a)
řídit a kontrolovat práci podřízených zaměstnanců a hodnotit jejich pracovní výkonnost a pracovní výsledky,
b)
co nejlépe organizovat práci,
c)
vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
d)
zabezpečovat odměňování zaměstnanců podle tohoto zákona,
e)
vytvářet podmínky pro zvyšování odborné úrovně zaměstnanců,
f)
zabezpečovat dodržování právních a vnitřních předpisů,
g)
zabezpečovat přijetí opatření k ochraně majetku zaměstnavatele.
Vedoucí zaměstnanec musí
plnit všechny tyto povinnosti.
Je jasné, že např. vedoucí kuchařka řídí a kontroluje práci podřízených zaměstnanců, hodnotí jejich pracovní výkonnost a pracovní výsledky, co nejlépe organizuje práci. Ostatní povinnosti dané v § 302 zákoníku práce však neplní. Odsud plyne, že vedoucí kuchařka vedoucím pracovníkem není. Avšak i těmto zaměstnancům, kteří podle organizačního řádu řídí, kontrolují práci podřízených zaměstnanců a dávají jim závazné pokyny, přísluší
příplatek za vedení v rozpětí 5 až 15 %
platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen (§ 124 odst. 4 zákoníku práce).
Na organizační řád musí kromě příplatků za vedení navazovat i
odměňování práce přesčas:
Podle § 127 odst. 3 zákoníku práce
§ zaměstnanci, kterému přísluší příplatek za vedení podle § 124, je plat stanoven s přihlédnutím k případné práci přesčas v rozsahu 150 hodin v kalendářním roce. To neplatí o práci přesčas konané v noci, v den pracovního klidu nebo v době pracovní pohotovosti. V platu vedoucího zaměstnance, který je statutárním orgánem ... je přihlédnuto k veškeré práci přesčas.
Na pasáž o řízení školy navazuje
vymezení orgánů řízení
(ředitel, vedoucí pracovníci, porady, pedagogické rady) a
organizační schéma.
Organizační schéma vyčleňuje stupně řízení, a tím i rozpětí výše příplatku za vedení (§ 124 odst. 3 zákoníku práce).
Způsoby řízení uplatňované ve škole doplňuje
vymezení informačního systému a práce s interními předpisy školy.
ZÁVĚR
Ucelený systém interních předpisů předpokládá, že budou směrnice svým obsahem na sebe navazovat a nebudou si odporovat. Současně je vhodné systém směrnic jednotným způsobem
evidovat
s tím, že v evidenci jsou zaznamenány nové směrnice a zrušení směrnic předcházejících.
Školní řád je
povinnou směrnicí
a jeho obsah je z velké části určen školským zákonem a prováděcími vyhláškami. Rozsáhlejší změny školních řádů základních škol vyvolala zejména změna vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění.
Organizační řád je nutné
měnit v návaznosti na změnu statusu, činnosti nebo organizačního členění školy.
Vymezení kompetencí vedoucích pracovníků, které se nepřekrývají a současně pokrývají celý rozsah činnosti školy, je základem efektivního řízení školy.
POZNÁMKA REDAKCE
V
aplikaci Magistr
dále naleznete tyto texty související se školním řádem:
 
Tvorba školního řádu
 
Školní řád z pohledu práva
 
Základní povinnosti žáků
 
Kázeňská opatření
Vyzkoušejte si zdarma 30denní přístup na stránkách www.rizeniskoly.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Obsah školního řádu
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Procvičování, domácí úkoly
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík

Poradna

Začátek vyučování
Řády učeben
Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
Individuální vzdělávání
DPČ
Zákoník práce

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
262/2006 Sb. zákoník práce