InspIS ŠVP významně usnadní školám a školským zařízením práci

Vydáno:

Využívání školního vzdělávacího programu (dále i „ŠVP“) je spojeno s jeho pravidelnou editací a nutnými úpravami, přičemž obě činnosti patří mezi administrativně velmi náročné. Již při zavádění kurikulární reformy před téměř 15 lety nebyly školy a školská zařízení (dále i „školy“) při činnostech spojených s tvorbou a následnými úpravami ŠVP nijak podpořeny (ani finančně, ani metodicky, ani administrativně). Při plném vědomí uvedené náročnosti a ve snaze pomoci školám při tvorbě, modifikacích a celkové administraci ŠVP vytvořila Česká školní inspekce před několika lety specifický informační systém InspIS ŠVP, s jehož využitím je možné administrativní zátěž spojenou se správou ŠVP na straně škol a školských zařízení výrazně snížit. I když musejí školy při počáteční práci se systémem InspIS ŠVP vyvinout určité úsilí, které je spojeno s převedením existujících ŠVP do prostředí systému InspIS ŠVP, přinášejí úpravy a editace ŠVP realizované prostřednictvím systému InspIS ŠVP většině škol jednoznačné výhody. Celý systém je samozřejmě k dispozici zcela zdarma a využít ho mohou všechny druhy a typy škol a většina školských zařízení (MŠ, ZŠ, gymnázia, SOŠ, školní družiny, školní kluby, střediska volného času apod.).

InspIS ŠVP významně usnadní školám a školským zařízením práci
Mgr.
Tomáš
Pavlas
odbor hodnocení vzdělávací soustavy, Česká školní inspekce
V systému InspIS ŠVP si škola sama spravuje všechny verze ŠVP včetně těch pracovních, záložních apod. Inspekční pracovníci České školní inspekce pak u dané školy vidí pouze takový ŠVP, který se škola rozhodne v systému zveřejnit a České školní inspekci zpřístupnit. To znamená, že všechny pokusné, pracovní i schválené verze vidí pouze ti pracovníci školy, kterým ředitel školy taková práva v systému přidělí. Prostředí InspIS ŠVP je podobné adresáři ve vnitřní síti školy, kam by měli přístup jen ti, kterým by byla udělena přístupová práva. Výraznou výhodou sytému je přístupnost prostřednictvím internetu. Každý uživatel, který zná své přihlašovací údaje, může s ŠVP pracovat z jakéhokoliv počítače připojeného na internet. Obsluha systému InspIS ŠVP není uživatelsky nijak zvlášť náročná. Snadný přístup navíc umožňuje zapojení i více pedagogů školy do využívání systému InspIS ŠVP, a tím zefektivnění úprav nebo editací ŠVP a využití výhod pro plánování výuky (např. tisk ročníkových osnov).
Založení a vydání ŠVP
ŠVP se snadno založí pomocí možnosti Založit ŠVP. Od založení je ŠVP ve stavu
rozpracovaný
. Pokud škola chce využívat možnosti snadného přechodu na nové verze příslušného rámcového vzdělávacího programu (dále i „RVP“) při vydání jeho změn, je nutné, aby škola úpravy ŠVP k nějakému dni ukončila a předala ŠVP ke schválení. ŠVP v systému InspIS ŠVP schvaluje ředitel školy, který jej převede do stavu
vydaný a platný
. Účinnost obvykle bývá od 1. září. Pokud dojde k vydání úprav RVP ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, objeví se nová verze RVP i v systému InspIS ŠVP (nová verze je obvykle označena rokem vydání dané úpravy). O vydání nové verze RVP jsou školy informovány na nástěnce (obr. 1) a podle svého rozhodnutí mohou zahájit práce na nové verzi svého ŠVP.
Obrázek 1 Nástěnka v InspIS ŠVP s informacemi o vydání nových verzí RVP
Z vydané a platné verze ŠVP mohou školy vytvořit novou verzi ŠVP, která bude automaticky založena nad poslední verzí RVP. Všechny texty a vazby budou v nové verzi zachovány a změny, příp. místa určená k úpravě, se projeví snadno při kontrole. Většinou se jedná o nespárované nové výstupy RVP nebo nové textové části ŠVP související s úpravou RVP. Starší verzi ŠVP škola zneplatní k datu, kdy se podle této verze již nebude ve škole vyučovat. Pokud je ŠVP ve stavu vydaný a platný, tak jej může škola zpřístupnit České školní inspekci. Pokud se ředitel školy k takovému kroku rozhodne, budou kontrolních mechanismů v systému InspIS ŠVP následně moci využít také školní inspektoři České školní inspekce a místo kontroly formálního souladu ŠVP s RVP se budou moci soustředit na hodnocení kvality vlastního vzdělávání dle ŠVP.
Informace o škole, charakteristiky
Editace školního vzdělávacího programu v systému InspIS ŠVP probíhá ve dvou částech. V jedné jsou postupně vytvářeny textové části ŠVP obsahující informace o škole, její charakteristice, charakteristice ŠVP apod. Při vytváření jednotlivých textových částí škola využívá jednoduchého průvodce. Každá kapitola nebo podkapitola ŠVP má rozsah daný strukturou ŠVP uvedenou v RVP. Pokud jsou zpracována k dané části nějaká metodická doporučení, jsou tato doporučení často uvedena i jako nápověda v systému InspIS ŠVP. Pokud v textové části dojde ke změně z důvodu vydání úpravy RVP, ukáže se při kontrole v dané části nesoulad. Z tohoto důvodu bylo pro školy, které měly v systému v roce 2016 ŠVP již vydaný a platný, velmi snadné doplnit v důsledku změny RVP v kontextu nových pravidel pro společné vzdělávání jen změněný text v části Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a Zabezpečení výuky žáků nadaných a mimořádně nadaných a následně novou verzi ŠVP schválit a vydat. V každé textové části může škola libovolně upravovat (rozšiřovat) text tak, aby co nejlépe vystihoval vše podstatné, co musí být uvedeno, případně co chce škola uvést navíc. Zásadní výhodou využívání InspIS ŠVP v textové části jsou kontrolní funkce (struktura textové části a Kontrola ŠVP v dostupných
Akcích
) zajišťující, aby žádnou část škola neopomněla a měla zajištěn formální soulad uvedených částí se strukturou uvedenou v RVP. Vyplnění textové části ŠVP většinou zvládne sám koordinátor ŠVP, např. tak, že zkopíruje texty z původního ŠVP a následně je upraví a doplní.
Učební plán
Ve druhé části jsou vytvářeny učební plán a osnovy. Podstatou tvorby učebního plánu je vytváření vyučovacích předmětů a jejich časová dotace. Systém InspIS ŠVP umožňuje v souladu s právními předpisy a praxí škol vytvářet povinné předměty (mají je všichni žáci daného oboru vzdělání a hodinová dotace se započítává do celkové časové dotace), volitelné předměty (konkrétní předmět si žák volí, ale hodinová dotace se započítává do celkové časové dotace), nepovinné předměty (předmět si žáci volí a hodinová dotace se nezapočítává do celkové časové dotace) a projekty („předmět“ bez časové dotace, který obvykle bývá realizován jinak než ve vyučovací hodině). Učební plán umožňuje díky nastaveným kontrolním mechanismům zajistit, aby byly všechny hodiny z rámcového učebního plánu využity, včetně hodin disponibilních, a zároveň aby nebylo čerpáno více hodin, než je dovoleno. V případě vytváření učebního plánu podle Rámcového vzdělávacího programu pro obory středního odborného vzdělání (dále i „RVP OV“), kde je nutné zapsat nejen týdenní časovou dotaci, ale také celkovou časovou dotaci, lze s výhodou využít automatického dopočítávání celkového počtu hodin. Předpokladem pro využití je vyplnění počtu týdnů výuky dle rozpisu učiva v Přehledu využití týdnů.
Osnovy
Osnovy jednotlivých vyučovacích předmětů lze vytvářet až po založení daného vyučovacího předmětu v učebním plánu. Osnovy umožňují svázat školní očekávané výstupy v daném ročníku s učivem. Ve většině případů jsou vyučovací předměty vytvářeny s tím, že využívají vzdělávací obsah jednoho nebo více vzdělávacích oborů. Z tohoto důvodu umožňují osnovy také svázat výstupy RVP se školními očekávanými výstupy. Díky využití kontrolních mechanismů tvůrci osnov ihned vidí, které RVP výstupy jsou již využity a které naopak využity ještě nejsou. Navíc díky možnosti Navázané ŠVP výstupy lze snadno vidět, kterými očekávanými výstupy v ŠVP je daný výstup z RVP rozvíjen nejen v jednom, ale ve všech ročnících, kde byl navázán. RVP výstupy, které jsou již svázány s očekávanými výstupy v ŠVP, mají černou barvu, nesvázané výstupy RVP jsou červené. Například v roce 2017 došlo k úpravě RVP pro základní vzdělávání (dále i „RVP ZV“) v souvislosti s tématem plavání, do tělesné výchovy byly přidány dva výstupy na prvním stupni. Základní školy, které měly v InspIS ŠVP již svůj ŠVP vydaný a platný, mohly snadno po vydání nové verze RVP ZV v roce 2017 vytvořit novou verzi ŠVP. Dva nově přidané výstupy byly v osnovách v InspIS ŠVP červeně zbarveny. Pak záleželo na škole, zda tyto výstupy již rozvíjela a měla je uvedeny mezi svými očekávanými výstupy – v takovém případě je stačilo pouze navázat na nové RVP výstupy. Pokud škola téma plavání v osnovách ještě uvedeno neměla, bylo nutné napřed doplnit vhodné rozpracování do osnov prostřednictvím očekávaných výstupů a svázat je s RVP výstupy. Systém InspIS ŠVP také kontroluje, zda jsou v učebním plánu i osnovách uvedeny postupy, metody a strategie, které pedagogové využívají pro rozvoj klíčových kompetencí, a také zda jsou využity všechny tematické okruhy průřezových témat.
Průběžné úpravy systému
Systém InspIS ŠVP aktivně využívají již tisíce škol (v roce 2018 mělo svůj/své ŠVP v systému InspIS ŠVP vložen/y již více než 4 500 škol, celkově bylo v systému InspIS ŠVP v roce 2018 více než 13 400 ŠVP v různých fázích rozpracovanosti). Zkušenosti a potřeby škol i vlastní poznatky pak vedou Českou školní inspekci k realizaci průběžných úprav systému, tak, aby byly odstraňovány např. některé málo využívané součásti a naopak aby bylo průběžně doplňováno to, co školy nejvíce poptávají a co zvýší komfort práce a celkovou prospěšnost systému InspIS ŠVP pro školy. Od zahájení využívání před pěti lety tak prošel systém i z těchto důvodů několika zásadnějšími doplněními.
Jednalo se např. o kopírování učebního plánu a osnov některých předmětů ze ŠVP, které má již škola vytvořené. Tuto funkcionalitu, kterou lze zvolit při editaci učebního plánu volbou možnosti
Importovat učební plán
(obr. 2), přivítaly především střední školy, které mají několik ŠVP (pro jednotlivé obory vzdělání), ale výuka některý předmětů je shodná.
Obrázek 2 Nová funkcionalita umožňující importovat učební plán je umístěna vpravo nad učebním plánem.
Doplněn byl také import osnov daného ročníku do individuálního vzdělávacího plánu, který může být dále v textovém editoru upravován. Primárně byla tato možnost vytvořena pro základní školy, které ve svém ŠVP využily také minimální doporučené úrovně pro úpravu očekávaných výstupů. V úvodní části byla výrazněji proměněna nástěnka, která umožňuje všem uživatelům získat jak návody pro svou práci a odpovědi na nejčastější dotazy, tak informace o aktuálních změnách v systému InspIS ŠVP.
Na základě požadavku škol byly do systému doplněny dvě šablony pro ŠVP, šlo o podklad pro ŠVP školní družiny a školního klubu (obr. 3) a podklad pro ŠVP střediska volného času.
Obrázek 3 Textová část nově doplněné šablony pro tvorbu ŠVP školní družiny a školního klubu
V souladu s metodikou vytváření ŠVP v těchto školských zařízeních byl přizpůsoben systém takovým způsobem, aby umožnil vytvořit a editovat ŠVP těchto zařízení, pro která nebyl vydán RVP, tak, aby byl relativně flexibilní, ale zajišťoval přitom tvorbu plně v souladu s právními předpisy.
V průběhu let docházelo také ke změnám v souvislosti s vydávanými úpravami RVP, např. v podobě rozsáhlých změn v RVP OV, kde byly jednak vytvořeny nové obory a jednak došlo také k výrazným úpravám ve vzdělávacím obsahu matematiky.
Z aktuálních úprav systému InspIS ŠVP, které byly nedávno dokončeny, jde např. o doplnění exportu ze ŠVP podle RVP pro předškolní vzdělávání do třídního vzdělávacího programu nebo exportu z ŠVP do časových tematických plánů využívaných na základních a středních školách. O všech změnách jsou uživatelé vždy informováni prostřednictvím nástěnky, která je součástí systému.
Podněty a připomínky
V souvislosti s připravovanými revizemi RVP spolupracuje Česká školní inspekce také s pověřenými pracovníky Národního ústavu pro vzdělávání, tak, aby případná administrativní náročnost plynoucí ze změn jednotlivých RVP byla pro školy využívající systém InspIS ŠVP co nejmenší. Stejně tak uvítá Česká školní inspekce veškeré podněty škol a školských zařízení týkající se systému InspIS ŠVP i náměty na jeho doplnění a další úpravy.
Jakékoli další informace týkající se systému InspIS ŠVP a jeho využitelnosti poskytne Česká školní inspekce po zaslání příslušného dotazu prostřednictvím systému InspIS HELPDESK (https://helpdesk.csicr.cz). Stejným způsobem je pak možné zasílat i další náměty na doplnění či úpravy systému InspIS ŠVP.
Zkušenosti škol – uživatelů systému InspIS ŠVP
Pro tento program jsme se rozhodli při revizi našeho ŠVP. Při přípravě revize jsme měli dvě možnosti. Buď ŠVP zpracovávat klasicky jako wordový dokument, což nám přišlo jako nejméně vhodné a složité. Druhou variantou bylo připravit si vlastní program. Pro vlastní práci se systémem InspIS ŠVP jsme ani nepotřebovali žádné zvláštní proškolení. Systém je poměrně intuitivní a dobře ovladatelný. Když přece jen nastal problém, tak InspIS HELPDESK fungoval výborně. Systém nám umožňuje poměrně jednoduše pracovat s naším obsáhlým ŠVP. Hlídá nám zachování všech nutných položek, pomáhá nám s párováním s RVP. Po uzavření dokumentu lze pak dál text znova duplikovat a pracovat v něm na opravách či dalších verzích, texty využít v dalších verzích a materiálech. Po relativně krátké, tříleté zkušenosti mohu program doporučit i dalším školám.
Mgr. Jan Košárek, ředitel školy, Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži
Práci v systému InspIS – v modulu ŠVP – jsem zahájil zhruba před rokem. Důvodem bylo transformování našich sedmi ŠVP do systému, který by umožnil revizi našich původních programů, a to jak obsahovou, tak i formální, a zaručil soulad s platnou legislativou. Systém jsem se naučil ovládat sám. Z mého pohledu je přehledný a intuitivní. Modul ŠVP má dvě části – formulář a učební plán. Jednotlivé položky formuláře jsou jasně nadefinovány. Moje zkušenost s jejich zpracováním je taková, že jejich vyplnění „leze trochu na nervy“. Musíte si vytvořit systém, jak jednotlivé kapitoly zpracovat a co bude jejich obsahem. Ve výsledné podobě jsem chtěl, aby ŠVP byl stručný, srozumitelný, relevantní a popisoval konkrétní výchovně-vzdělávací strategie školy. Jako metodik tvorby ŠVP jsem před zahájením přenosu našich ŠVP do sytému InspIS proškolil pedagogický sbor a zadal jednotlivým učitelům a komisím úkoly k doplnění, revizím a editacím jednotlivých kapitol včetně osnov předmětů. Práce v učebním plánu vyžaduje mít zpracované učební osnovy (RVP výstup – ŠVP výstup – učivo), abyste věděli, z jakých oblastí RVP jste čerpali výstupy do vašich výstupů, jak na sebe mezipředmětově výstupy navazují, a podle toho nastavit hodinové dotace. I v této části je systém nastaven tak, že vás vede. Práce v systému umožňuje provádět logické kontroly. Systém nás informoval o úplnosti ŠVP a sdělil nám, na co jsme z RVP zapomněli. Osobně považuji systém za dobrého pomocníka při zpracování ŠVP. Umožnil nám vytvořit a podle potřeby revidovat, upravovat a aktualizovat ŠVP v souladu s platnou legislativou, tisknout nebo ukládat hotové ŠVP v různých formátech. Tedy mít stále aktuální ŠVP.
Ing. Jan Brom, zástupce ředitele, Střední škola zahradnická a zemědělská Antonína Emanuela Komerse, Děčín-Libverda
V současné době vytváříme nový ŠVP pro obor Praktická sestra a opět jsme zvolili InspIS ŠVP. Vyhovuje nám z hlediska obsluhy, obsahuje RVP výstupy pro daný obor a hlavně kontroluje, zda byly všechny výstupy ve výuce pokryty. I v ostatních případech, např. průřezová témata, je k dispozici prostor pro text, takže díky tomu víte, co se vyplnit má. Kontrola také zobrazí využité hodiny. Dříve jsme ŠVP vytvářeli v papírové formě a nyní již děláme třetí ŠVP v elektronickém systému InspIS ŠVP a jsme spokojeni. V případě problémů je možnost se obrátit na ČŠI přes InspIS HELPDESK a velmi brzy přijde odpověď s postupem řešení.
Ing. Michal Mertl, Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická, Plzeň