Informační systém Edookit v ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou

Vydáno:

Základní škola a mateřská škola Ždírec nad Doubravou (www.skola.zdirec.cz) je standardní školou ve vesnickém prostředí severního cípu Vysočiny. Základní školu v současnosti navštěvuje 378 dětí a v mateřské škole je celkem 126 dětí. První krůčky s informačním systémem Edookit jsme započali již začátkem školního roku 2013/2014. Hledali jsme především komplexní informační systém pokrývající veškerou agendu školy s preferencí vzdělávací a komunikační složky.

Informační systém Edookit v ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou
Mgr.
Ota
Benc,
ředitel Základní školy a mateřské školy Ždírec nad Doubravou
Byli jsme velmi mile překvapeni flexibilitou a ochotou pracovníků společnosti Edookit, kteří promptně zadali veškeré podklady a připravili v rekordně rychlé době systém k fungování. My jsme však samozřejmě nebyli připraveni udělat takový výrazný krok - zaměnit „papírovou“ školu za elektronickou. První rok jsme tedy paralelně vedli papírovou evidence a dokumentaci školy a zároveň jsme již naplno využívali výhod elektronického systému - jednoduché vkládání učiva, zadávání domácích úkolů a vzdělávacích materiálů, zadávání zpráv a událostí, známek a především online komunikace s rodiči. Během relativně krátké doby jsme ve spolupráci s pracovníky Edookitu přizpůsobili systém našim potřebám a myslím si, že právě tento proces pilotáže systému učitele docela bavil a motivoval. Ještě více nás všechny motivovaly interakce s rodiči, kteří postupně přicházeli systému na chuť. Především online komunikace velice usnadnila řešení každodenních situací.
Na jaře roku 2014 jsme dospěli k pevnému rozhodnutí -nasadit informační systém naostro. Od září roku 2014 se tak děje a mohu potvrdit, že neexistuje zatím jediná situace, kterou bychom neuměli vyřešit v rámci elektronického systému. Škola bez žákovských knížek a jejich zapomínání, třídních knih, katalogových list, různých seznamů, poučení, výzev k podpisu rodičů, suplovacích archů a dalších mnoha dokumentů zkrátka funguje. Ohromná čísla využití systému, které trvale registrujeme na rodičovském portálu, nás o tom denně přesvědčují.
Existují další výhody využití systému Edookit. Jedná se o tzv. cloudové řešení, tedy populárně řečeno nepotřebujete žádné další hardwarové a softwarové vybavení, které bývá obvykle i docela drahé. Systém funguje online odkudkoliv a kdykoliv. Ve škole jsme zajistili slušné pokrytí wifi signálem a registrujeme veškerá zařízení, která školní wifi užívají - učitelské, žákovské i návštěvnické.
Snažíme se vést žáky k využívání vlastního mobilního zařízení (tzv. BYOD) a podle ankety ze začátku roku 2015 disponuje vlastním zařízením více než 80% všech žáků ve věku 8-15 let a předpokládám, že toto číslo průběžně roste. Jedná se především o smartphony a tablety, které se svolením rodičů mohou do školy nosit. Přístup žáků k wifi a do informačního systému během celého pobytu ve škole je zásadní podmínkou efektivního využití vzdělávacího potenciálu Edookitu.
Paralelně v běžné školní praxi používáme Google Apps, které mají všechny vzdělávací instituce po celém světě zdarma. Přinejmenším využívání e-mailového serveru přináší obrovské úspory. Další aplikace - sdílené disky, kalendáře, formuláře, textové a další editory přinášejí finanční i časové úspory. Především velice dobře funguje sdílení informací mezi vedením školy, učiteli a žáky. V brzké době hodláme integrovat tyto aplikace do informačního systému Edookit. Nejen to, rádi bychom v blízké budoucnosti prostřednictvím informačního systému Edookit propojili veškeré periferie - tisk na velkoformátových zařízeních. Docházkový systém, jídelní systém a především platební systém. Jen si spočítejme, kolik různých plateb se ve škole realizuje, jak učitelé neustále něco vybírají, schraňují a vyúčtovávají.
Velkou výhodou systému Edookit je jeho komplexnost, přehlednost a především dosažitelnost. Díky mobilním aplikacím, které jsou zdarma ke stažení, mohou rodiče, žáci i učitelé přistupovat k systému kdykoliv a odkudkoliv. Základní přehled získají rodiče téměř okamžitě pohledem na hlavní stránku a pro hloubavé povahy je k dispozici mnoho dalších funkcí.
V blízké budoucnosti, vlastně v současnosti, se soustředíme na, troufám si říci, zásadní úkol. Individualizovat a přizpůsobit vzdělávací obsah potřebám každého žáka. Většinu už umíme řešit nyní. Pracujeme na modelu formativního hodnocení, který pokryje všechny vzdělávací oblasti školy, prováže je se školním vzdělávacím programem a vytvoří individuální vzdělávací prostředí každému žákovi. Můžeme tomu říkat pracovně 100% inkluze. Vytvoříme model paralelní vzdělávací struktury propojené s živou školou.
S pracovníky společnosti Edookit jsme již nyní domluveni na základních vizích a hledáme další kreativní spolupracovníky především z řad pedagogů.
Na závěr - součástí školy je také školní družina a školní klub, které navštěvuje celkem 155 dětí. Zcela přirozeně vyplynulo, že i tato část školy využívá Edookit a na základě poptávky rodičů implementujeme elektronický systém i mateřské školce. Paní učitelky se už moc těší!
Článek, který představuje projekt Edookit, jsme uveřejnili v lednovém vydání Řízení školy (Řízení školy č. 1/2016, s. 33 - Moderní integrovaná IT platforma pro školy).