Informace o přípravě společného vzdělávání

Vydáno:

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, milí ředitelé a učitelé,

ráda bych vás seznámila s některými detaily týkajícími se v současné době tolik diskutovaného tématu společného vzdělávání. Jsem toho názoru, že vzájemné informování je základem pro to, aby celý vzdělávací systém fungoval kvalitně. Proto osobně objíždím při svých výjezdech do krajů konkrétní školy a diskutuji s žáky, učiteli, nezřídka i rodiči, sbírám tzv. „podněty z terénu“ a inspiruji se, co zlepšit. Nicméně informování musí fungovat obousměrně. Proto bych se na tomto místě ráda osobně vyjádřila též k některým finančním či legislativním aspektům, které připravované společné vzdělávání zahrnuje a které jsem zaregistrovala, že učitele zajímá. Této milé povinnosti se ujímám s radostí, neboť se nejedná pouze o vzdělávání, ale jde o postoj celé naší společnosti ke společnému soužití a k rovným šancím a přístupu ke vzdělávání.
Co se týče připravenosti školského systému na vzdělávání žáků s různými druhy znevýhodnění či zdravotního postižení, nejvíce diskutovaná je připravenost škol, legislativních opatření a seznámení ředitelů a pedagogických pracovníků škol, rodičů i dětí, žáků a studentů. Je potřeba říct, že se nejedná o žádnou převratnou změnu, příprava na společné neboli inkluzivní vzdělávání probíhá na našich školách postupně již několik let. Velká část škol společné vzdělávání dokonce již dávno praktikuje. Mým hlavním úkolem je zajistit dostatek finančních prostředků na zabezpečení všech požadavků škol, u nichž nárok pro dítě vyplývá ze zákona.

Finance na společné vzdělávání budou

Podpora žáků ve společném vzdělávání je realizována prostřednictvím podpůrných opatření, která jsou koncipována tak, aby umožnila individuálně reagovat na potřeby každého dítěte. Pro tyto účely měly krajské úřady možnost zvýšit si jimi vytvářenou rezervu o 0,6% oproti roku 2015, tedy z 2,5% na 3,1%. V tuto chvíli jsme dokázali zajistit takový systém financování, aby bylo možné tato opatření pokrýt již od začátku letošního roku, kdy byl krajům za tímto účelem navýšen objem jejich rezerv o 528 milionů korun. Další prostředky pro účely společného vzdělávání uvolnilo ministerstvo prostřednictvím rozvojových programů zaměřených na asistenty pedagoga, školní psychology nebo speciální pedagogy, např.:
-
rozvojový program pro asistenty pedagoga v soukromém a církevním školství pro zdravotně postižené -150 mil. Kč,
-
rozvojový program pro asistenty pedagoga pro děti a žáky sociálně znevýhodněné - 119 mil. Kč,
-
zvýšení výdajů na podporu nastavení systému pro posuzování podpůrných opatření (podpora pedagogickopsychologických poraden) - 80 mil. Kč.
Na rozvojové programy na asistenty pedagoga se v současné chvíli předpokládá, že bude uvolněno o cca 100 mil. Kč více než v roce 2015.
Aktuálně se chystá rovněž nový investiční program na pořízení kompenzačních učebních pomůcek a potřeb pro účely společného vzdělávání. Příjemci tohoto investičního programu by měla být školská poradenská zařízení.
Navíc budou z rezervy od 1.9.2016 financována postupně přiznávaná nároková podpůrná opatření podle § 16 školského zákona. Kromě toho bylo při vyjednávání dodatečných požadavků pro rozpočet ministerstva školství pro letošní rok s ministrem financí dohodnuto, že si můžeme uplatnit oprávněné požadavky za tuto oblast i dodatečně, tj. počítá se s případnou nutností dofinancovávat některé nároky průběžně.
Dále také připravujeme výzvu z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání „Podpora škol formou zjednodušeného finančního vykazování“. Výzva má podpořit osobnostně profesionální rozvoj pedagogů, zajistit personální posílení škol o školního psychologa, speciálního pedagoga a školního asistenta, příp. chůvu v mateřské škole (kde jsou daleko častěji vzdělávány dvouleté děti). Důležitou oblastí podpory je také usnadnění přechodu dětí z MŠ do ZŠ a spolupráce s rodiči dětí a žáků. Příjemci mohou být mateřské a základní školy, s omezením pro školy speciální, přičemž se bude žádat formou tzv. „šablon“, na které jsou školy zvyklé. Ty budou podpořeny v samostatné výzvě zaměřené na implementaci Akčního plánu inkluzivního vzdělávání. Celkem je pro všechny žadatele v této výzvě rezervována částka 4,5 mld. Kč, výzva by měla být připravená v nejbližších dnech.

Vyhlášky ke společnému vzdělávání se dokončují

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, byla již předmětem rozboru na stránkách tohoto časopisu, proto se jí nebudu již blíže zaobírat.
Vedle toho byl také upraven Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, který byl vydán Opatřením ministryně školství, mládeže a tělovýchovy dne 1.3.2016 a který sjednocuje vzdělávací nabídku. Z RVP ZV byla totiž odstraněna příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, v ní uvedené očekávané výstupy učení žáků byly převedeny do očekávaných výstupů jednotlivých vzdělávacích oborů jako tzv. minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů žáků s LMP v rámci podpůrných opatření od třetího stupně podpory. Pro žáky s LMP, kterým byl na základě diagnostiky přiznán třetí stupeň podpory, bude škola podle doporučení školského poradenského zařízení vytvářet individuální vzdělávací plán s podporou.
Konkrétní změny obsažené v upraveném RVP ZV:
-
Stávající očekávané výstupy jednotlivých vzdělávacích oblastí byly doplněny výstupy v minimální doporučené úrovni pro žáky s podpůrnými opatřeními od třetího stupně podpory (žáci s LMP). Nově byly zařazeny očekávané výstupy pro žáky s LMP ve vzdělávacích oborech Cizí jazyk na 1. stupni a Další cizí jazyk na 2. stupni (jako možnost - tyto předměty mohou být v rámci tzv. disponibilních hodin využity pro jiné předměty, např. pro předměty speciálně pedagogické péče). Vzdělávací obor Člověk a svět práce byl doplněn o očekávané výstupy pro dvě témata, která dosud nebyla obsahem vzdělávání žáků s LMP (práce s laboratorní technikou; využití digitálních technologií).
-
Průřezová témata byla rozšířena o doporučené zaměření při práci se žáky s LMP.
-
V rámcovém učebním plánu stávajícího RVP ZV byla snížena hodinová
dotace
vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, a to na 1. stupni o 2 hodiny; ty byly přesunuty do disponibilních hodin.
-
Kapitola Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami byla nově zpracována; charakterizuje současné pojetí vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními, systém péče o tyto žáky a podmínky jejich vzdělávání.
-
Aktualizována byla kapitola Vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných, ve které je charakterizován současný systém péče o nadané a mimořádně nadané žáky ve škole.
Snad jen pro úplnost zopakuji postupnost náběhu jednotlivých opatření, jak vyplývají z vyhlášky i upraveného RVP ZV:
-
od 1.9.2016 bude finanční podpora na nově přiznaná podpůrná opatření pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami nároková, a to ve státem (MŠMT) stanovené normativní výši;
-
do 1.9.2018 je prodloužený čas na rediagnostiku dětí, do té doby platí závěry aktuálně platných doporučení ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (vyšetření), není třeba vytvářet tlak na školská poradenská zařízení; školy mohou dále využívat podpory poskytované na základě § 16 školského zákona účinného ve znění do 31.8.2016;
-
žáci, kteří se vzdělávají dosud podle tzv. přílohy RVZ ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením a budou k 1.9.2016 na druhém stupni základní školy (tj. 6.-9., 10. třída), dokončí svoje vzdělávání podle této přílohy, tj. do 1.9.2020 bude trvat její platnost.
Ohledně dalších prováděcích předpisů k novele školského zákona lze uvést následující: V nejbližších dnech bude ve Sbírce zákonů vyhlášena novela vyhlášky č. 364/2005 Sb., o dokumentaci škol a školských zařízení, která má zajistit nezbytné informace pro monitorování společného vzdělávání.
Soubor dalších vyhlášek, které je nutné s implementací společného vzdělávání novelizovat, je aktuálně projednáván Legislativní radou vlády. Jedná se zejména o vyhlášku o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, dále například o vyhlášku o předškolním vzdělávání, základním vzdělávání, o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních. Všechny vyhlášky, vyjma vyhlášky o poradenských službách, obsahují většinou technické úpravy. A právě v připravovaných změnách v poradenských službách jsme zahájili vzdělávání úplně nejdříve, a to již v květnu 2015. V oblastech odborných témat, jako je například hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, změny v diagnostických postupech a využití diagnostických nástrojů, jsme uspořádali cyklus pěti celodenních školení, přičemž bylo proškoleno více než 700 pracovníků poradenských zařízení.
Dále je možné doplnit, že jsme připravili rovněž metodické pokyny k využití služeb asistenta pedagoga či školního psychologa. Snažíme se tak, aby byly školy co nejlépe připravené a dostaly co největší možnou škálu podpory ze strany ministerstva školství.

Informování probíhá

Uvědomuji si, že nedílnou součástí přípravy společného vzdělávání je informování. Proto jsme pro ředitele a zřizovatele škol připravili četné informační semináře. První z nich již proběhly za mojí osobní přítomnosti ve všech krajích. Série dalších 28 informačních seminářů je aktuálně realizována již od počátku dubna a běží až do konce června rovněž ve všech krajích.
Již od února také běží cyklus vzdělávání ke změnám v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a k tomu, jak s upraveným RVP ZV pracovat. Rovněž tento kurz dále pokračuje tak, aby se maximum informací dostalo mezi vás, pedagogické pracovníky.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dále připravilo speciální informační semináře pro výchovné poradce s účastí kolem 650 účastníků (v březnu a dubnu), postupně budou tyto speciální semináře připraveny i pro další zájemce. Začátkem března jsme zahájili také vzdělávací semináře pro učitele.

Co říci závěrem?

Závěrem mi dovolte ještě jednu poznámku. Záměrem mým a mých kolegů z ministerstva rozhodně není bez rozmyslu „naházet všechny děti do jednoho pytle“. Jediným a skutečným smyslem společného vzdělávání je nabídnout celou škálu podpory, a to včetně finanční, všem dětem ve vzdělávání podle jejich skutečných potřeb, podle jejich tempa. Děti se nesmí navzájem brzdit a musí se využít všech dostupných prostředků pro rozvoj každého jednoho dítěte tak, aby jej vzdělávání bavilo, aby dělalo pokroky a aby bylo šťastné.
Opakuji neustále a ani v budoucnu opakovat nepřestanu, že jak běžné, tak speciální školy jsou součástí našeho vzdělávacího systému, a chtěla bych všem pedagogickým pracovníkům, kteří se na vzdělávání podílejí, upřímně poděkovat za jejich práci.
Mohu všechny čtenáře ubezpečit, že se na ministerstvu snažíme reagovat na to, co po právu roky ve školách postrádáte, zejména tedy chybějící podporu a finance. I proto se při přípravě jednotlivých opatření snažíme s kolegy školám vyjít maximálně vstříc a mým cílem je, aby se všechny školy stihly na změnu systému podpůrných opatření ve vzdělávání dobře připravit. Důležité je, aby se děti učily s radostí a měly pocit, že škola je tady pro ně. Všechny děti bez rozdílu musí mít shodné, férové podmínky a stejnou podporu od státu. Prostě jedinou možností kvalitního společného vzdělávání je hra fair-play.