Indikátory účinnosti individuálního vzdělávacího plánu

Vydáno:

„No, na začátku roku jsme podepsali nějaké papíry...“ Takto se rodiče mnohdy vyjadřují o realizaci individuálních vzdělávacích plánů (IVP) svých potomků. Když jsou tázáni na konkrétní opatření, která jsou v rámci IVP ve škole vykonávána, nemají zcela jasnou představu. U starších žáků už tápou úplně a ptají se dětí, co se ve škole vlastně děje. Takový přístup se zdá poněkud v rozporu s principy IVP. Pojďme se stručně zamyslet nad tím, co dělá z IVP účinný a prakticky použitelný dokument.

Indikátory účinnosti individuálního vzdělávacího plánu
PhDr.
Lenka
Krejčová,
Ph. D.,
katedra psychologie FF UK v Praze, DYS-centrum® Praha, o. s.
Následující text nabízí některé klíčové oblasti, ve kterých můžeme sledovat, jak je IVP naplňován a zda skutečně plní svou funkci. Text si neklade nároky na úplnost, není závazným dokumentem, je podnětem k zamyšlení. Na druhou stranu, ať už se jedná o IVP vytvořené na základě stávající legislativy, nebo na základě novely školského zákona, která by měla vejít v platnost v příštím školním roce, praktická stránka věci zůstává stejná. IVP má sloužit k tomu, aby žáci zvládali nároky učiva a dokázali si osvojit učivo navzdory svým speciálním vzdělávacím potřebám, resp. v souladu s nimi.
Struktura IVP
-
Obsahuje IVP shrnutí nejdůležitějších potřeb žáka? Chápou všichni učitelé při pohledu na výtah z vyšetření, co žák potřebuje ve výuce?
-
Je v IVP uvedeno, kdo je za jeho realizaci zodpovědný?
-
Jsou v IVP konkrétně vypsány všechny vyučovací předměty, jichž se realizace IVP týká? Včetně těch, v nichž může jít pouze o zcela minimální úpravy podmínek?
-
Je u všech vyučovacích předmětů uvedeno:
1.
jak bude výuka realizována ve škole,
2.
jak bude probíhat domácí příprava,
3.
jak se budou konat zkoušky a písemné práce?
-
Je součástí IVP vyjádření rodičů, resp. zaznamenání postupů práce, na nichž se budou podílet rodiče?
-
Je součástí IVP vyjádření žáka - co se naučí, nač si bude dávat pozor, jaké jsou jeho školní povinnosti v rámci IVP?
-
Je IVP psán jazykem, který je všem (tj. učitelům, rodičům i žákovi, jehož se týká) srozumitelný?
Popis postupů práce
-
Jsou postupy činností důležité pro realizaci IVP zcela přesně vyjádřeny? Je z nich srozumitelné, co budou dělat učitelé, rodiče i žáci?
-
Jsou formulovány cíle, jichž se pokusí učitelé a žáci, za případné podpory rodičů, dosáhnout?
-
Dokážeme po určitém, předem stanoveném časovém období změřit, popsat či jednoznačně vyjádřit, že cíle byly naplněny a jak k tomu došlo?
-
Jsou postupy práce popsány pro všechny tři výše uvedené složky učení, tj. pro výuku, domácí práci i prověřování znalostí formou testů či zkoušení?
-
Obsahují postupy práce:
1.
alternativní způsoby realizace výuky, tj. jak bude výuka probíhat, aby žák pracoval a nemusel se spoléhat na oblasti či složky poznávacích procesů, které má primárně oslabené (např. využívání jiných smyslových modalit),
2.
výčet kompenzačních pomůcek, které bude žák používat v průběhu výuky, domácí přípravy i během všech forem zkoušení (např. využívání přehledů učiva - vyjmenovaná slova, násobilka aj.),
3.
popis forem práce s žákem, jejichž prostřednictvím mohou být posilovány ty oblasti, jež má žák oslabené, abychom mu pomohli zmírnit jeho obtíže (např. systematický nácvik čtenářských strategií)?
-
Je srozumitelně vyjádřeno, jak budou rodiče se žákem pracovat v domácím prostředí? Je určeno, kdo rozhodne o alternativách domácích úkolů, aby žák nemusel dokončovat, co nestihl ve škole a současně plnit domácí úkoly?
Naplňování IVP, přímá realizace
-
Využívají učitelé IVP aktivně ve výuce? Vědí, nač má žák nárok, a výuku v souladu s tím upravují?
-
Tvoří učitelé výukové materiály, které žák potřebuje?
-
Vymýšlejí učitelé alternativní způsoby prověřování znalostí žáka?
-
Hovoří spolu vyučující daného žáka o tom, co u něj funguje, co mu pomáhá?
-
Když žák něco potřebuje, dokážou mu učitelé pomoci, přestože ostatní spolužáci už danou aktivitu zvládají sami?
-
Uvědomují si učitelé, že žák má IVP, protože některé činnosti ve škole potřebuje zvládat ve zvláštním režimu? Jeho srovnávání s vrstevníky je v tomto smyslu nemístné a ničemu nepomáhá.
-
Je žák průběžně sledován a IVP upravován podle potřeby?
-
Využívá IVP silné stránky žáka? Jsou postupy práce navrženy tak, aby mohl pracovat, jak potřebuje, jak mu to vyhovuje (např. více užívat obrázky, grafy, náčrty apod. než souvislé texty, spíše hovořit než psát)?
Spolupráce s rodinou žáka
-
Je v IVP srozumitelně formulováno, co se očekává od žáka samotného (např. žádání o konzultace z vlastní iniciativy)?
-
Je v IVP srozumitelně formulováno, jak budou do vzdělávacího procesu zapojeni rodiče, jak pomohou žákovi s domácí přípravou, jak budou komunikovat s učiteli školy?
-
Obsahuje IVP konkrétní termíny, kdy se rodiče a učitelé (případně i starší žáci) budou setkávat a hovořit o naplňování IVP a jeho fungování?
Shrnutí
IVP není přepis tematického plánu, znamená úpravy, které povedou k osvojení znalostí, ač třeba dočasně za jiných podmínek, než jaké jsou nastaveny ostatním žákům. Realizace IVP může být náročná, ale některé postupy mohou být využity pro všechny žáky ve třídě. Individuální přístup neznamená individuální výuku každého žáka ve třídě zvlášť. Navíc IVP nerealizujeme pro všechny přítomné. Učitelství je ovšem pomáhající profese a musíme počítat s tím, že někteří žáci budou potřebovat více než jen prosté zprostředkování znalostí prostřednictvím postupů, jež jsou nejobvyklejší a většině žáků zpravidla vyhovují.
Obecné floskule o dodržování individuálního přístupu k žákovi jsou v IVP zbytečné. Celý IVP má být konkrétním popisem toho, jak takový individuální přístup vypadá. Je zapotřebí si uvědomit, že někteří žáci potřebují intenzivnější pomoc a podporu, která teprve povede k tomu, že se budou adekvátně rozvíjet a vzdělávat. Díky IVP se mohou učit. Proto je zcela irelevantní hovořit o tom, že když mají upravené podmínky, nepřipravují se na budoucí život, že jim zaměstnavatelé také nebudou vycházet vstříc. Oni teď sedí ve škole, jsou to děti, ne zmenšeniny dospělých, vyvíjejí se, učí se, připravují se na budoucí život. A k tomu někdy potřebují, abychom s nimi pracovali trochu jinak, než je běžný standard, aby byl naplňován jejich potenciál, aby se učili, aby měli chuť se vzdělávat. Realizací IVP jim rozhodně pomáháme při přípravě na plnohodnotný budoucí život více než požadavkem, ať dělají všechno stejně jako ostatní. Pokud se někdo domnívá, že si žáci se speciálními vzdělávacími potřebami toto nezaslouží, neměl by profesi učitele vykonávat.
Čím je žák starší, tím více by měl dokázat sám říci, co v IVP potřebuje, měl by si postupně umět vytvořit takové podmínky pro práci, aby ji zvládal navzdory svým případným obtížím. To s sebou může nést také konkrétní prosby směřované na okolí, v čem mohou pomoci. Také k tomu IVP slouží, aby vedl k osamostatnění žáka, který je schopný, kompetentní a ví, co potřebuje, aby podával výkony. Když ho budeme jen nutit pracovat stejně jako ostatní, mnoho se nenaučí.

Související dokumenty

Pracovní situace

Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Individuální vzdělávací plán
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Školní psycholog na střední škole
Individuální výchovný plán
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Individuální vzdělávací plán
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Individuální vzdělávání dítěte v MŠ v souvislostech
Žádost o individuální vzdělávací plán, který je podpůrným opatřením

Poradna

Individuální vzdělávání
IVP
Individuální vzdělávání
IVP
Platová třída
Zrušení IVP žáka střední školy
Podmínky pro povolení individuálního vzdělávacího plánu
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí