I ve vaší škole vychováváte budoucí leadery

Vydáno:

Výchova budoucích lídrů je častým tématem managementu. Ať už v podnikání, v neziskové sféře, ve sportu či v politice, vždy a všude potřebujeme lídry, kteří nás povedou vstříc sociální a hospodářské prosperitě a trvale udržitelné budoucnosti. Dnešní věda už ví, že leaderem se člověk nerodí, ale že se jím stává. Vůdčím dovednostem se dá naučit. Leadeři a následovníci se identifikují se svými rolemi už ve velmi mladém věku - jak ukázal náš výzkum, už v mateřských školách. Také ve vaší třídě a škole v tuto chvíli vyrůstají budoucí vůdci. A odpovědnost za jejich rozvoj a kultivaci padá i na vás!

 

I ve vaší škole vychováváte budoucí leadery
PhDr.
Jan
Voda
Ph. D.
katedra primární pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy; ředitel školy
V tomto textu vysvětlíme podstatu dětského leadershipu. Poukážeme na tři inspirativní zdroje, z kterých čerpáme poučení, co činí leadera leaderem, jak rozpoznat jeho potenciál mezi ostatními, a to už v raném dětském věku, a v jakých oblastech může (mimo)školní výchova přispět k rozvoji dětí-leaderů.
KDO JE LEADER
Scott Krenz1 uvádí 5 jednoduchých dovedností (skills), avšak spíše postojů, které mohou vašim dětem dopomoci stát se leadery. Tyto postoje orientují děti ke zdravému sebevědomí a samostatnému rozhodování a dávají jim sílu vzepřít se tlaku sociálního okolí a nebýt ve vleku davu.
-
Pozitivní přístup
Leader říká: „Ano, můžu!“ - všude kolem vás je spousta lidí, co vám budou tvrdit, že něco není možné. Leader zůstává soustředěný na svou vizi. Učte děti říkat: ano, tohle dokážu.
-
Zvládání překážek
Leader říká: „To není problém, to je výzva!“ A každá výzva v životě je příležitost naučit se něco nového. Svět je plný překážek a my se často vymlouváme, že něco nejde. Prakticky vždy je ale k dispozici nějaké variantní řešení. Stačí si položit otázku jinak, podívat se na problém z jiného úhlu. Učte děti být kreativní, klást přemýšlivé otázky a hledat řešení za každou cenu.
-
Závazek
Leader říká: „Nikdy, nikdy, nikdy se nevzdávej!“ To nejjednodušší a nejhorší zároveň, když vyvstanou obtíže, je zastavit se nebo utéct. Učte děti, že je důležité vytrvat a dokončovat úkoly, k nimž se zavázaly.
-
Úpornost
Leader říká: „Mohu neuspět nebo udělat chyby, ale vždy se poučím a půjdu dál!“ Chyby a pády jsou přirozenou součástí našeho života a leader se pokaždé ptá: Co se mohu naučit z tohoto neúspěchu? Učte děti, že je nevyhnutelné dělat chyby, ale že jsou ospravedlnitelné, jen pokud se opravdu snažily a pokud se z chyby poučily.
-
Excelence
Leader říká: „Vždy udělám vše, co je v mých silách!“ Je jednoduché podat průměrný výkon. Excelence je postoj: není to snaha být lepší, než druzí, je to výzva každý den překonat sebe sama. Učte děti odevzdávat jen výsledek na úrovni jejich osobního maxima a nesrovnávat se s ostatními.
Jak mezi dětmi rozpoznat budoucí leadery
Pat Williams (1940), bývalý hráč, spoluzakladatel a nyní viceprezident klubu Orlando Magic americké Národní basketbalové ligy, jeden z předních amerických motivačních řečníků, autor stovky knih a mezi nimi Koučujte své děti, aby se staly leadery: Klíče k odemčení jejich potenciálu (2008)2 věnoval značnou část svého profesního života hledání podstaty leadershipu. Oslovil přes 600 vůdčích osobností amerického veřejného života, s nimiž si dopisoval či vedl interview. Shromážděné vědění zobecnil do těchto doporučení:
Hledejte děti:
1.
s výbornými charakterovými rysy - spolehlivost, oddanost, integrita, služba ostatním...
2.
které se nebojí promluvit - říkají, co si myslí, a neberou ohled na to, co si o nich myslí ostatní
3.
s kreativními nápady - flexibilní
4.
které se pouštějí do řešení problémů - dokážou zhodnotit situaci a uvědomit si přítomnost problému, zmobilizují lidi a naleznou zdroje k jeho řešení
5.
které mají odvahu stát si za svým názorem - více jim jde o to, že mají pravdu, než zda budou oblíbení
6.
které dovedou dobře jednat s lidmi (people skills -emoční inteligence a sociální
kompetence
) - vciťují se do ostatních, rozumí jim, navazují s nimi vztahy
7.
které se nedají zastavit - jsou odolné a snadno se zotavují z chyb, nebojí se riskovat
8.
s vášní - emoce, entusiasmus, náruživost, hluboký zájem o něco, jež přenáší i na ostatní
9.
které efektivně komunikují - dokáží mluvit před ostatními, získat je, nadchnout je
10.
které jsou dychtivé naslouchat a učit se - dávají dobrý pozor; když mluvíte, kladou otázky, zajímají se; řídí se instrukcemi
11.
co se nevzdávají - vytrvalé a rozhodné
12.
se sebevědomým postojem - nebojí se vystoupit, zpochybnit autoritu a nabízejí nové nápady a pohledy
13.
zvídavé - pídí se a hledají nové věci, kriticky přemýšlejí
14.
které se hlásí jako první - tím dokládají zájem a angažovanost na věci
15.
které se nehroutí pod tlakem - udržují si chladnou hlavu, nepanikaří, nechávají si čas na rozmyšlení, jsou trpělivé
16.
které touží tvrdě pracovat - na čemkoli, co je třeba udělat
17.
houževnaté - do všeho jdou na 100 %, dokážou vzdorovat kritice, bolesti, nespravedlnosti
18.
se smyslem pro humor - uvolňují tenze mezi lidmi a šíří optimismus
19.
jsou připravené převzít odpovědnost a řízení - „chtějí míč“ a neztrácejí hlavu, když šance na výhru spočívá na jejich bedrech; odpovědné za to, co říkají a dělají, a nesvalují to na někoho jiného
20.
přijímají rozkazy a dokážou se podřídit autoritě -rozumí hodnotě poslušnosti a soudržnosti týmu
21.
se smyslem pro spolupráci a pospolitost - nevyčleňují se od ostatních, zapojují ostatní do činnosti, mají týmového ducha
22.
jejichž „problémové chování“ značí určitý potenciál -když odhlédneme od nedostatku disciplíny, mají tyto děti kvality (při vhodném vedení mohou být zapřaženy pro společnou věc; lze z nich udělat „kozla zahradníkem“)
23.
s pozitivním, trpělivým přístupem - neztrácejí energii stížnostmi, soustředí se na pozitivní stránky místo na kritiku, důvěřují ostatním
24.
populární a přijímané - avšak spíše respektovaní než oblíbení, nesnaží se každému zalíbit
25.
které mají „duchovní sílu“ - vyzařují respekt, vznešenost, mravní převahu
Výzkumná sonda na PedF UK
S těmito klíčovými charakteristikami dětských leaderů jsme pokusně pracovali v roce 2016 v rámci metodologického semináře na Pedagogické fakultě UK se studentkami kombinovaného studia předškolní pedagogiky, tedy učitelkami v mateřských školách. Chtěli jsme ověřit předpoklad, že potenciál leaderů lze vysledovat už u nejmenších dětí. Úkolem studentek bylo na vybrané mateřské škole zpracovat diagnostiku 10 dětí předškolního věku s použitím Williamsových kritérií. Informace získávaly tyto badatelky z vlastního pozorování (v případě, že se jednalo o děti z jejich vlastního oddělení), nebo zprostředkovaně od jiné učitelky (kolegyně). U každého z těchto 10 dětí bylo do tabulky zaznamenáno, zda naplňuje či nenaplňuje jeden každý z 25 indikátorů. Většině dětí pochopitelně odpovídalo indikátorů více.
Z této tabulky pak každá studentka následně vybrala dítě s nejvyšším zastoupením pozitivních indikátorů a ke každému indikátoru zaznamenala důkaz (příklad, vysvětlení), jakým chováním či v jakých situacích dítě tento indikátor realizuje. Tímto způsobem jsme sestavili kazuistiku dítěte, které mělo v dané skupině dětí největší potenciál leadera. Ukázalo se, že znaky vůdčího jednání lze vysledovat u každého dítěte, většinově mezi 5 až 11. Děti identifikované jako leader, naplňovaly 14-22 kritérií!
Nechceme zde činit, zejména s ohledem na velikost vzorku (dostupný výběr, 180 dětí zařazených do výzkumu z 18 mateřských škol), žádné závěry. Diskutabilní by rovněž byla míra subjektivity studentek při pozorování a hodnocení dětí. Spekulovat rovněž můžeme, do jaké míry je 25 Williamsových indikátorů objektivně relevantních pro identifikaci projevů leadera. Ať tak či onak, důležité je, že shodně všechny studentky reflektovaly svůj výzkum ve smyslu prohloubeného poznání dětí a překvapení, že nalezly projevy vůdcovství u dětí, které vlastně nikdy jejich pozornost nepoutaly a u nichž by je nikdy nehledaly (výběr z kazuistik uveřejňujeme v únorovém Speciálu pro MŠ).
Toto zcitlivění vůči potencialitám prakticky všech dětí ujímat se rolí leadera je významný apel pro všechny pedagogy: v našich školách prokazatelně máme budoucí leadery a bylo by nevyčíslitelnou ztrátou pro budoucnost naší společnosti, kdybychom jejich potenciál nechali ležet ladem a cílevědomě nerozvíjeli.
Co máme dětské leadery učit
Americká autorka a koučka Mariam MacGregor (http://mariammacgregor.com) se dlouhodobě zabývá rozvojem dovedností leadershipu u dětí a dopívajících, pro které sestavila kurikulum a soubor výukových aktivit, publikovaných např. v knize Budování každodenního leadershipu u všech dětí (2013).3
Uvádíme zde výčet dovedností a postojů, na které se autorka v kurikulu zaměřuje (kde to považujeme z hlediska překladu za žádoucí, uvádíme opět stručné obsahové vymezení). Doporučujeme vzít tyto koncepty do úvahy při komparaci s naším průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova:
-
Aktivní naslouchání
-
Oceňování druhých
-
Vytváření kamarádských vztahů - navazování a udržování pozitivních vztahů
-
Tlak vrstevníků - rozpoznávání pozitivních a negativních jevů, když je více dětí spolu
-
Komunikace - mluvení na veřejnosti, konstruktivní kritika, neverbální projevy
-
Kreativita - hledání nových cest
-
Rozhodování
-
Soudnost - rozlišování, co je důležité a co nikoli
-
Etika - odlišování dobrého a zlého a řešení dilemat v „šedé“ zóně
-
Zpětná vazba - jak přijímat a dávat informace na podporu zlepšení
-
První dojem - jak ho učinit a proč je důležitý
-
Poznávání druhých
-
Stanovování cílů
-
Skupinová dynamika - co lidi spojuje a co se děje, když zastáváme odlišné názory
-
Kvality leadera - obecné koncepty leadershipu na příkladech významných osobností
-
Pozorovací dovednosti - rozvoj pozornosti
-
Trpělivost
-
Řešení problémů
-
Duchapřítomnost - být důvtipný a pohotový v různých situacích
-
Riskování - rozlišování rizika, která na sebe leadeři mají brát, od vážných nebezpečí
-
Mentorování - schopnost stát ostatním modelem
-
Sebevědomí
-
Introspekce - uvědomování si osobních hodnot
-
Týmová práce
-
Tolerance a různost - jak jednat s odlišnými lidmi
-
Hodnoty - prozkoumávání víry a názorů druhých
Jak vidno, nemusíme si objednávat knihu z Ameriky (tedy příslovečně „objevovat Ameriku“), abychom se dokázali chopit výchovy budoucích leaderů pro naši společnost. Je však potřeba povýšit každodenní dětský leadership na cíl výchovného působení a neustále si připomínat potenciál leadera v každém dítěti ve vaší škole.
ZDROJE
1
5 Steps to Helping Your Child Become a Leader. Kidz’nPower [online]. [cit. 2016-12-04]. Dostupné z: http://www.kidznpower.net/leadershipThree.html
2
WILLIAMS, P. (2005). Coaching Your Kids to Be Leaders: The Keys to Unlocking Their Potential. New York, Boston, Neshvile, Warner Faith. ISBN 0-446-53349-1.
3
MacGREGOR, M. G. (2013). Building Everyday Leadership in All Kids. An Elementary Curriculum to Promote Attitudes and Actions for Respect and Success. Minnesota, Free Spirit Publishing. ISBN 978-1-57542-432-3.