Hodnocení žáka cizince

Vydáno:

Postupujeme správně při hodnocení žákyně cizinky, která má doporučeno školským poradenským zařízením pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole kombinovat slovní a numerické hodnocení? Jde nám o hodnocení předmětu český jazyk. V prvním pololetí žákyni nebudeme klasifikovat, což umožňuje školský zákon, ve druhém chceme zvolit po projednání se školskou radou slovní hodnocení, abychom žákyni nedemotivovali v dalším studiu. Je tento popsaný postup možný?

 

 

 

 

Hodnocení žáka cizince
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
§ 51 až 53 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
-
§ 14 až 17 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
ODPOVĚĎ:
Při hodnocení výsledků vzdělávání žáků cizinců se postupuje podle § 51 až 53 školského zákona a § 14 až 17 vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění.
1. Nehodnocení žáka
Je pravda, že § 52 odst. 2 školského zákona zakotvuje následující pravidlo:
Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení prvního pololetí. Není-li možné hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí.
Uvedené pravidlo lze použít i v případě žáka cizince, avšak pouze tehdy, když jsou splněny podmínky "nehodnocení", které vymezuje školský zákon. To znamená, že
a)
žáka nelze hodnotit na konci prvního pololetí (kvůli nedostatku podkladů pro hodnocení),
b)
ředitel školy stanovil náhradní termín hodnocení,
c)
ani v náhradním termínu nelze žáka hodnotit.
2. Hodnocení žáka kombinací klasifikace a slovního hodnocení
Podle § 51 odst. 2 školského zákona může být hodnocení žáka na vysvědčení vyjádřeno kombinací klasifikace a slovního hodnocení. Uvedená kombinace se chápe mimo jiné tak, že z některých předmětů je žák hodnocen klasifikačním stupněm, z některých předmětů je hodnocen slovně. Z dotazu není zřejmé, zda bude žák cizinec hodnocen slovně pouze z předmětu český jazyk. Pokud ano, pak se v jeho případě bude jednat o výše popsanou kombinaci klasifikace v určitých předmětech a slovního hodnocení z předmětu český jazyk. Školský zákon uvedený způsob hodnocení umožňuje.
Z dotazu je zřejmé, že uvedený způsob hodnocení bude v souladu s doporučením školského poradenského zařízení.
Dále upozorňuji, že dle § 51 odst. 2 školského zákona [a dále ve spojení s § 168 odst. 1 písm. d) školského zákona] o způsobu hodnocení (klasifikací, slovně nebo kombinací klasifikace a slovního hodnocení) rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady (nikoli po "projednání" se školskou radou).
V § 15 odst. 6 vyhlášky č. 48/2005 Sb. se uvádí:
při hodnocení žáků cizinců, kteří plní v České republice povinnou školní docházku, se úroveň znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost podle odstavců 2 a 4, která ovlivňuje jejich výkon.
K rozvedení uvedeného ustanovení vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění, využívám pasáž odpovědi odboru základního školství MŠMT uvedenou jako komentář článku PaedDr. Jaromíry Šindelářové, CSc. Začleňování žáků - cizinců do výuky v ZŠ (
http://clanky.rvp.cz/clanek/ c/Z/7191/zaclenovani-zaku-cizincu-do-vyuky-v-zc.html
). Uvedená odpověď byla sice formulována v roce 2010, její základní myšlenku však lze použít i v současné době. Odbor základního školství MŠMT uvádí: "Pro hodnocení žáka - cizince bude tedy škola (zejména v předmětu Český jazyk) používat výrazně individuální kritéria hodnocení tak, aby hodnocení zahrnovalo všechny souvislosti, které ovlivňují výkon žáka. V této souvislosti doporučujeme používat slovní hodnocení, které kromě jiného obsahuje naznačení možností dalšího rozvoje žáka, zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat."
S účinností od 1. 9. 2016 se při hodnocení žáků cizinců bere v potaz využití podpůrných opatření. Zejména tehdy, když se žákovi cizinci poskytují podpůrná opatření v 1. stupni (a nelze upravovat vzdělávací obsah ani výstupy vzdělávání), má pro hodnocení žáka cizince význam výše uvedené ustanovení § 15 odst. 6 vyhlášky č. 48/2005 Sb. Pokud se žákovi cizinci poskytují podpůrná opatření 2. a vyššího stupně podpory, pak se pravidlo stanovené § 15 odst. 6 vyhlášky č. 48/2005 Sb. aplikuje v souvislosti s podpůrnými opatřeními doporučenými školským poradenským zařízením.
Závěr
Možný je takový postup školy, kdy žák cizinec bude za první pololetí z českého jazyka "nehodnocen", jestliže jej nebude možné hodnotit za první pololetí z českého jazyka ani v náhradním termínu; v opačném případě bude žák cizinec hodnocen; žák cizinec bude z předmětu český jazyk hodnocen slovně, přičemž při slovním hodnocení se bude brát v potaz skutečnost, že úroveň znalosti českého jazyka se považuje za závažnou souvislost podle § 15 odstavců 2 a 4 vyhlášky č. 48/2005 Sb., která ovlivňuje jeho výkon, škola bude používat školským poradenským zařízením doporučená podpůrná opatření.

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Změna pracovního poměru
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky